جی پلاس

اظهارات شبه نژادپرستانه گزارشگر فوتبال درباره شیخ دیاباته!

یکی از گزارشگران فوتبال، در زمان بازی های استقلال الفاظ نامناسبی درخصوص شیخ دیاباته به کار می برد که در دنیای امروز توهین نژادپرستانه محسوب می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی تیم فوتبال استقلال خیلی زود تبدیل به یک بازیکن محبوب شد؛ بازیکنی که به خاطر اخلاق خوب و البته صحبت های حرفه ای در یک مصاحبه تلویزیونی حتی بین پرسپولیسی ها نیز مورد احترام واقع شد.

او در مدت زمان حضورش در ایران هیچ بی انضباطی اخلاقی نداشته و این موضوع در کنار کیفیت فنی از او یک بازیکن کارآمد و حرفه ای ساخته است.

اما یکی از اتفاقاتی که در خصوص او رخ داده و کمتر مورد توجه قرار گرفته اعطای برخی از صفت های نادرست به این بازیکن بوده است؛ القابی که در دنیای امروز از جمله توهین های نژادپرستانه محسوب می شود.

یکی از گزارشگران فوتبال ایران در بازی های استقلال از القابی مانند ببر سیاه، مرد سیاه یا الماس سیاه درخصوص این مهاجم استفاده می کند؛ در نگاه نخست این صفت ها برای تعریف و تمجید است اما این موارد نمونه کامل نژادپرستی است.

چندی پیش بود که یک داور در لیگ قهرمانان به خاطر اظهاراتی مشابه مورد انتقاد قرار گرفت و تنبیه شد.

داور چهارم دیدار باشاک شهیر ترکیه و پاری سن ژرمن فرانسه "سباستین کولتسکو"،داور مسابقه "اویدیدو هاتگان" را صدا زد تا کارت قرمز را به "پیر وبو" مربی باشاک نشان بدهد.

"هاتگان" از او  پرسید که چه کسی را می باید از زمین اخراج کند، در همین هنگام داور چهارم به وبو که روی نیمکت باشاک شهیر نشسته بود اشاره کرد و گفت: "آن فرد نگرو (سیاه) که آن جا نشسته. برو و بپرس او کیست. ما نمی توانیم اجازه دهیم که آن سیاهپوست به این صورت رفتار کند."

کولتسکو تنها برای اشاره از لفظ سیاهپوست استفاده کرد اما اعطای این القاب در دنیای امروز توهین نژادپرستانه محسوب می شود.

به خاطر همین الفاظ بازی با وقفه رو به رو شد و تیم ها حاضر نشدند مسابقه را ادامه بدهند.

همین بی اطلاعی از الفاظ و رفتارهایی که توهین به حساب می آیند، سبب می شود که فوتبال ایران از دنیای حرفه ای دور بماند. متاسفانه نه فقط بازیکنان و مربیان بلکه افراد مرتبط با این رشته هم از چنین موارد و موضوعاتی که اتفاقا فقط مربوط به فوتبال نیست، اطلاع ندارند.

قطعا این گزارشگر هم به مانند داور چهارم لیگ قهرمانان آسیا تعمدی در این کار نداشته و حتی گزارشگر شبکه سه به دنبال تعریف و تمجید از دیاباته بود اما آن چه که در نهایت رقم خورده یک توهین نژاد پرستانه ست که باید هرچه زودتر اصلاح شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید