جی پلاس

درگذشتگان ورزش در سال 99؛ رخت سیاه بر تن فوتبال

سال 99 با درگذشت قهرمانان و چهره های نامداری مانند مهرداد میناوند و علی انصاریان، سال تلخی برای جامعه ورزش بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ سالی که با کرونا شروع شده بود، برای ورزش ایران با اتفاقات تلخی همراه بود و تعداد زیادی از مدال آوران رشته های مختلف و قهرمانان دار فانی را وداع گفتند تا سال 99 با خاطرات تلخی برای اهالی ورزش به پایان برسد.

شوک اصلی در این سال، با درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان در اواسط روزهای سرد زمستان رقم خورد و همه را در بهت فرو برد تا کرونا یک بار دیگر ثابت کند فقیر و غنی، کوچک و بزرگ؛ ورزشکار و غیر ورزشکار نمی‌شناسد.

علاوه بر این، بسیاری از یادگاران ورزش ایران در رشته های مختلف مانند کشتی، وزنه برداری، شنا، دوچرخه سواری و ... فوت کردند.

در این گزارش اجمالی، در حد توان از این ورزشکاران یاد می‌کنیم و امیدواریم کسی را از قلم نینداخته باشیم:

مهرداد میناوند -  تولد: 1354

فوتبالیست سابق پرسپولیس و تیم ملی، در 45 سالگی به علت ابتلا به ویروس کرونا و بعد از یک دوره مقابله با این بیماری در نهایت در هشتم بهمن 99 درگذشت و جامعه را در شوک فرو برد.

علی انصاریان – تولد: 1356

هنوز جامعه از شوک فوت غم‌انگیز مهرداد میناوند بیرون نیامده بود، که پزشکان از وخامت حال علی انصاریان خبر دادند. با تجربه درگذشت تلخ میناوند، مردم و ورزشکاران زیادی برای بهبودی حال انصاریان دعا کردند اما علی بعد از حدود یک هفته در پانزدهم بهمن در فانی را وداع گفت تا سال 99 بیش از آنچه هر کسی فکر می‌کرد، تلخ‌تر شود.

پرویز ابوطالب – تولد: 1321

ابوطالب به عنوان یکی از مدرسان و معلمان دلسوز فوتبال ایران شناخته می‌شد که برخی از شاگردانش در عرصه اول فوتبال کشور حضور دارند. او بازیکن سابق استقلال، پاس و همینطور مربی تیم ملی بود که 20 خرداد در سن 78 سالگی به علت کهولت سن درگذشت.

محمود یاوری – تولد: 1318

محمود یاوری که از چند هفته قبل به دلیل بیماری ‌های زمینه از جمله قلب و عروق در بیمارستان بستری بود، در محیط بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا شد و 20 آبان در سن ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

محمود یاوری که در دوران بازی عضو تیم‌های شاهین اصفهان و پاس تهران بود، در تیم‌های مختلفی از جمله ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، تراکتور تبریز، فجرسپاسی و برق شیراز، استقلال اهواز، پاس همدان، راه‌آهن تهران، ابومسلم مشهد، مس کرمان، شاهین بوشهر و استیل‌آذین تهران و همچنین تیم‌های ملی بزرگسالان، امید و جوانان سابقه مربیگری داشت.

البرز زارعی – تولد: 1361

جامعه کوهنوردی در چندین مرتبه به علت بلایای طبیعی دچار شوک شد. زارعی از نیروی‌های داوطلب بسیار فعال در مهار آتش‌سوزی‌ها در کوه‌های زاگرس بود. او هنگام خاموش کردن آتش دچار سوختگی شدید شد و به دلیل آسیب‌های وارد شده در هنگام اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های دیل گچساران، ۳۰ خرداد در بیمارستان جان باخت.

کیومرث ابوالملوکی – تولد: 1302

کیومرث ابوالملوکی پدر کشتی نوین ایران و گنجینه تاریخ ورزش کشور محسوب می شد که 29 تیر ماه در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

از استاد ابوالملوکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین رواج دهندگان کشتی نوین در ایران (پس از حمید محمودپور) یاد می‌کنند. او اولین مربی ایرانی تاریخ کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی نیز به شمار می‌رفت و به جز عرصه مربیگری، در امور مدیریتی، اجرایی و حتی داوری نیز از چهره‌های مطرح تاریخ کشتی ایران محسوب می شد.

مسعود حاج رسولی – تولد: 1329

او از دیگر پیشکسوتان و قهرمانان ورزش بود که به علت ابتلا به ویروس کرونا جان باخت. در نخستین روزهای 1399، مسعود حاج رسولی عضو اسبق تیم ملی بوکس، قهرمان آسیا و استاد تربیت بدنی 24 فروردین در 70 سالگی به دیار باقی شتافت.

مرحوم حاج رسولی در سال ۱۳۵۰ مدال طلای بوکس قهرمانی آسیا را بر گردن آویخت و نزدیک به چندین سال عنوان قهرمانی بوکس ایران در اختیار داشت.

محمدرضا نوایی – 1327

از محمدرضا نوایی به عنوان دایره المعارف کشتی ایران یاد می کردند. او دارنده مدال برنز کشتی آزاد جهان در سال ۱۹۷۳و دارنده مدال برنز بازی های آسیایی بود که در سن ۷۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. وی سال‌ها به عنوان مربی تیم ملی و مدرس به کشتی ایران خدمت کرد.

محمد خادم – تولد: 1314

محمد خادم، پیشکسوت کشتی ایران، مربی سابق تیم ملی و پدر امیررضا و رسول خادم قهرمانان جهان و المپیک و روسای سابق فدراسیون کشتی 4 آذر 99 به دیار باقی شتافت.

خادم در کارنامه افتخاراتش مدال نقره مسابقات کشتی آزاد جهان در سال ۱۹۶۲ تولیدو آمریکا را داشت.

فریبرز اسماعیلی – تولد: 1319

در نخستین روزهای فروردین و در نوزدهمین روز از سال 99، فریبرز اسماعیلی، بازیکن سابق استقلال و تیم ملی ایران که خاطرات درخشانی را با پیراهن تیم ملی از خود بر جای گذاشت، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

این پیشکسوت باشگاه های استقلال و عقاب در ۱۴ حضور خود با پیراهن تیم ملی،موفق به زدن ۴ گل شده بود و در بازی های آسیایی ۱۹۶۶ تایلند هم عنوان نایب قهرمانی را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد.

سرژیک تیموریان – تولد: 1353

سرژیک تیموریان، بازیکن سابق استقلال و ماینتس آلمان بود اما حضور برادری مانند آندرانیک تیموریان در تیم‌ ملی، او را به سایه برده بود. سرژیک به علت سانحه رانندگی، به کما رفت و بعد از روزها بیهوشی، در 46 سالگی درگذشت.

علی میرزایی – تولد: 1307

علی میرزایی دارنده مدال برنز وزنه برداری المپیک ۱۹۵۲ بود که مدتی پیش از تندیس او در تالار مشاهیر کمیته ملی المپیک رونمایی شد. او همچنین دارای مدل نقره و برنز جهان و نقره بازی‌های آسیایی بود.

این قهرمان سابق وزنه برداری 28 تیرماه در سن 91 به دیار باقی شتافت.

 

دانیل گورگیز نژاد – تولد: 1319

دنیل گورگیز، وزنه بردار آشوری بود که مدال نقره بازی های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک را برای ایران به ارمغان آورد. او در هشتم فروردین 99 درگذشت.

قاسم امیر یاوری – تولد: 1310

قاسم امیر یاوری، کاپیتان اسبق تیم ملی بوکس ایران، سابقه حضور در بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ رم و مدال نقره وزن ۷۱ کیلوگرم بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو را در کارنامه خود داشت. وی در بیستم آبان 98 به دیار باقی شتافت. درگذشت او با درگذشت رحیم جدی و محمود یاوری، دیگر پیشکسوتان ورزش ایران در یک روز اتفاق افتاد.

ابوالفضل صلبی – تولد: 1303

پیشکسوت بسکتبال معروف به عمو صلبی در هفتم اردیبهشت سال گذشته درگذشت. صلبی متولد 1303 و در سال 1330 عضو تیم ملی بسکتبال بود. او تنها یادگار تیم ملی بسکتبال اعزامی به المپیک 1948 لندن به شمار می‌رفت.

محمود رفتاری – تولد: 1314

محمود رفتاری، پیشکسوت کشتی ایران و همدوره ای جهان پهلوان تختی، در روز چهارم اسفند درگذشت.  رفتاری از افراد شناخته شده در کشتی ایران محسوب می شد.

ابوالفضل حسین پور – تولد: 1310

ابوالفضل حسین پور، پیشکسوت کشتی ایران و هم دوره و از دوستان نزدیک جهان پهلوان تختی 29 بهمن در سن 89 سالگی درگذشت.

مهدی عطار اشرفی – تولد: 1327

مهدی عطار اشرفی پیشکسوت، قهرمان و مربی‌ سابق تیم ملی وزنه برداری ایران و دارنده مدال برنز بازی های آسیایی ۱۹۷۴ در دهم دی ماه 99، در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

کیوان نیک نفس

کیوان نیک نفس، دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پاس تهران 22 آبان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت. این اتفاق در حالی رخ داد که طی روزهای قبل از این، همسر و فرزند مرحوم نیک‌نفس هم بر اثر همین بیماری فوت کرده بودند.

نیک نفس در دهه هفتم زندگی خود بود و از دروازه بان های مهم ایران در دهه 50 به شمار می‌رفت.

رحیم جدی

رحیم جدی از پیشکسوتان کشتی، داور ممتاز بین المللی و دارنده سوت طلایی فیلا بود. وی که سابقه ۳۳ سال قضاوت در عرصه بین المللی کشتی و همچنین ریاست هیات کشتی تهران و مسئولیت فنی فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای را در کارنامه خود داشت، 21 آبان براثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

حیدر شونجانی -  تولد: 1323

وی از اسطوره‌های شنا و واترپلو ایران بود که 26 سال رکورد شنای 100 متر او دست نخورده باقی ماند. شونجانی در هجدهم آبان 99 به دیار باقی شتافت.

محمد پراش – تولد: 1368

او عضو تیم ملی دوچرخه سواری و برادر محمود پراش، قهرمان دوچرخه سواری ایران بود. محمد در سن 31 سالگی به علت ایست قلبی درگذشت.

خیر الله امیری – تولد: 1312

خیرالله امیری پیشکسوت کشتی ایران و رقیب و هم‌دوره غلامرضا تختی که برابر او تمرین و مبارزه کرده بود، دوم آبان 99 به دلیل ابتلا به بیماری کرونا داور فانی را وداع گفت.

خیرالله امیری ۸۷ ساله، دوستی نزدیکی با تختی داشت و از جدی ترین رقبای او در میدان مبارزه بود.

ایرج رئوف آذر

دوم مهر 99، یکی دیگر از پیشکسوتان شنا، شیرجه و واترپلو به دیار باقی شتافت. ایرج رئوف آذر از ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی بود. او در طول دوران ورزشی خود مدال های متعددی در رشته شنا کسب و رکورددار چندین رشته شنا بود.

حمید مشتری

بازیکن و پیشکسوت استقلال که در دوران حضور رایکوف در این تیم به میدان می‌رفت، 26 شهریور 99 به علت سکته قلبی فوت کرد.

فریدون غزالیان

فریدون غزالیان قهرمانی وزنه برداری آسیا و سرمربی تیم جوانان ایران، 20 مرداد سال گذشته به خاطر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

منصور گروسی – تولد: 1319

منصور گروسی پیشکسوت رشته های شنا و واترپلو ۲۴ تیر 99 در سن ۸۰ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. مرحوم گروسی در ادوار مختلف مربی تیم ملی، مدرس فدراسیون و مدیر فنی تیم های ملی ایران بود و چندین نسل از قهرمانان ایران را به جامعه ورزش معرفی کرده بود.

صبا شایسته – تولد: 1369

صبا شایسته از نخستین ورزشکاران تیم ملی روئینگ ایران بود که از سال ۱۳۸۵ وارد تیم ملی شد و در مسابقات کاپ بلغارستان، شرق آسیا سنگاپور و بازیهای آسیایی دوحه ۲۰۰۶ حضور داشت. وی در ۱۵ خرداد ۱۳۹۹، در هنگام فعالیت آموزش آنلاین ورزشی، به دلیل ایست قلبی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید