جی پلاس

مرثیه ای بر یک رویا

در حالی که مسئولان قبلی فدراسیون فوتبال به دنبال میزبانی جام ملت های آسیا بودند، ایران رقابت هایی هم که می توانست در آن ها میزبان باشد را هم از دست داد!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، همان طور که از پیش مشخص بود دست ایران از میزبانی لیگ قهرمانان آسیا و انتخابی جام جهانی 2022 قطر خالی ماند و این یعنی از دست رفتن فرصت نتیجه گیری برای تیم ملی و تیم های باشگاهی!

بعد از شکست تیم ملی با ویلموتس مقابل بحرین و عراق تنها امید برای کسب برد در بازی برگشت، حمایت تماشاگران در ورزشگاه آزادی بود که این موضوع با شیوع گسترده ویروس کرونا لغو شد.

با توجه به اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که این رقابت ها به صورت متمرکز برگزار می شود، همه این حق را از آن ایران دانستند چرا که بیشتر بازی های خانگی ایران مانده بود. فدراسیون فوتبال نیز به مانند تیم های باشگاهی که برای لیگ قهرمانان آسیا درخواست داده بودند؛ آمادگی خود را برای به دست آوردن میزبانی انتخابی جام جهانی اعلام کرد.

این درخواست ها هیچ عایدی برای فوتبال ایران نداشت و AFC رسما اعلام کرد که نه تیم های باشگاهی ایران میزبان می شوند، نه تیم ملی!

تیم ملی فوتبال ایران که حساب ویژه ای روی بازی های خانگی باز کرده بود حالا باید در منامه برابر بحرین، کامبوج، عراق و هنگ کنگ دیدار کند؛ اتفاقی که باعث سخت تر شدن کار ملی پوشان برای صعود می شود.

با وجود اینکه از همان ابتدا هم معلوم ایران شرایط میزبانی را ندارد اما مسئولان همه چیز را برگردن کنفدراسیون فوتبال آسیا و لابی عربستان و بحرین و شیخ سلمان انداختند. با این توجیهات زمین و زمان مقصر هستند جز مسئولان!

مسئولانی که به قول مهدی مهدوی کیا فقط به دنبال انتخابات و تصاحب فدراسیون فوتبال بودند میزبانی را فراموش کردند و حالا از مدیرانی آن سوی مرزها ایراد می گیرند که در این مدت در حال رایزنی بودند و برای رسیدن به میزبانی تلاش کردند. امروز در تمام زمینه ها، نه فقط سیاست دیپلماسی و رایزنی حرف اول را می زند اما فوتبال ایران باردیگر ثابت کرد که در این بحث در حد نازلی قرار دارد.

از نگاه مسئولان ایرانی که توانایی هیچ رایزنی برای فوتبال ندارند، لابی بزرگترین جرم ورزشی محسوب می شود و آن ها تلاش می کنند یک گوشه بنشینند و خود را برای دریافت هیچ مزیتی به زحمت نیندازند. آن ها توقع دارند کشورهایی که امکانات قابل قبول دارند و حتی به AFC کمک مالی هم می کند هیچ ارجحیتی نسبت به ما نداشته باشند.

امروز هم با وجود اینکه تک تک مسئولان می دانستند که ایران میزبان نخواهد شد اما با به راه انداختن یک نمایش خود را محق جلوه می دهند و به شکلی رفتار می کنند که گویا منتظر دریافت نامه تایید میزبانی بودند! دائم از جلسات فوری و نامه های اعتراضی به AFC و FIFA صحبت می کنند.

این اتفاقات نصیب فوتبالی شده که تا همین چند ماه پیش کتاب و نماهنگ میزبانی جام ملت های آسیا منتشر می کرد! فوتبالی که حتی نمی تواند میزبان یک دیدار از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا باشد،  چگونه می تواند جام ملت ها را میزبانی کند؟ بعد از ماه ها تبلیغات رسانه ای مسئولان ادعا می کنند که به تازگی متوجه شدند که ایران میزبان نخواهد شد در حالی که آن ها بهتر از هرشخص دیگری می دانستند که ایران توانایی کسب میزبانی را ندارد.

مهدی تاج هم که خود را صاحب کرسی مهمی در AFC می دانست، در واکنش به سلب میزبانی ایران گفت: تصمیماتی که درباره انتخاب میزبانی رقابت‌ها گرفته می‌شود با هیات رئیسه AFC در میان گذاشته نمی‌شود! این تصمیمات بین کمیته‌های مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا گرفته می‌شود. بر این اساس، مطابق پروتکل‌ها در صورتی که هر فدراسیونی درباره تصمیمات گرفته شده پیرامون مبادی تصمیم‌گیری میزبانی از کنفدراسیون سؤال کند پاسخ لازم داده خواهد شد.

علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، مهدی طارمی و جواد نکونام از جمله افرادی بودند که نسبت به این اتفاق موضع سختی گرفتند و تمام این مسائل را ناشی از ضعف مدیریتی عنوان کردند. جواد نکونام درباره این موضوع گفت: پرسپولیس نایب قهرمان آسیاست و استقلال هم سابقه قهرمانی را دارد؛ چرا آن ها نباید میزبان باشند؟!

حالا دست های خالی تیم های ایرانی مانده و فوتبالی که رویاهایش هرروز غیرقابل دسترس تر از قبل می شود و فقط مُشتی ادعا و وعده باقی مانده است.

دیدگاه تان را بنویسید