کارشناس کشتی در گفت و گو با جی پلاس؛

هادی عامل: از ورزش فقط مدالش را می‌خواهند/ کشتی گیران بعد از خداحافظی به نان شب محتاج می‌شوند/ مدال المپیک می‌خواهیم باید هزینه کنیم/ مسئولان راحت قول می دهند اما عمل نمی کنند

کارشناس مطرح کشتی گفت: مسئولان ما از ورزش فقط مدال می‌خواهند و به وضعیت زندگی ورزشکار اهمیتی نمی‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

هادی عامل در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص شرایط فعلی کشتی ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونادر سراسر کره زمین فراگیر شد و نظم همه چیز را بهم ریخته بود، در کشتی هم بعد از هشت ماه لیگ را برگزار کردند و این مسابقات باعث شد که مربیان عیار کشتی گیران را بدست بیاورند. درمرحله اول لیگ بدن‌ها خیلی آماده نبود و در مرحله دوم که آبان و آذر برگزار شد بچه‌ها نشان دادند بهتر شدند و در نهایت سه نفر به مسابقات جام جهانی رفتند.

او افزود: اگر مسابقات آسیایی برگزار شود که کشتی گیران شرکت می‌کنند اگر هم برگزار نشود شرکت نمی‌کنند اما نکته مهم این است که ما در فروردین ماه باید به قزاقستان برویم تا سه سهمیه کشتی آزاد و دو سهمیه کشتی فرنگی بگیریم که الان کشتی گیران آزاد و فرنگی در اردو هستند و مراحل آماده سازی را طی می‌کنند تا ان شاءالله بتوانیم  فروردین سهمیه المپیک را کسب کنیم و 12 کشتی گیر آزاد و شش کشتی گیر فرنگی کارمان در المپیک شرکت کنند و نتایج خوبی بگیرند.

عامل با اشاره به عملکرد علیرضا دبیر تصریح کرد: بطور کلی دبیر کار مدیریتی انجام داده؛ دکترای مدیریت دارد و آدم با سوادی است. به نظر من که عملکردش را رصد می‌کنم خیلی خوب کار کرده مخصوصا در این شرایط بحرانی هر هفته به استان‌ها سر می‌زند و سعی می‌کند استاندارها، فرماندارها، مسئولین سپاه و آموزش پرورش را با کشتی مانوس کند. باز سازی خانه کشتی شهید هادی  و توفیق جهانبخت  که واقعا غیر قابل استفاده بودند و با این اقدام تا سه تا دهه می‌تواند پاسخگو نیاز کشتی گیران باشد از دیگر کارهای خوب علیرضا دبیر بود.  به هر حال گاهی ممکن است که مدیر خوبی بخواهد وارد کشتی شود اما مربی وقتی می‌بیند طرف از جنس کشتی نیست به قول معروف دورش می‌زنند اما افرادی مثل دبیر و بقیه که کشتی گیر و قهرمان بودند حرف و حدیثی ندارند.

کارشناس کشتی کشورمان در مورد شانس کسب مدال کاروان کشتی ایران در المپیک تصریح کرد: کشتی یک ورزش بدون رکورد است بنابراین پیش بینی  خیلی سخت است خصوصا در این شرایط  که مشخص نیست کدام کشورها کار کردند و کدام کار نکردند البته تا حدودی اطلاع داریم  ولی صدرصد نیست. درهر صورت کشتی ایران همیشه  در المپیک جزو پر افتخارترین‌ها بوده و در کنار کشتی  وزنه برداری و تکواندو هم هستند و در این سه رشته  شانس داریم اما در کشتی دقیقا نمی‌توان گفت که ما چه نتیجه‌ای می‌گیریم؛ ازنظر خودم فکر می‌کنم که  چهار تا مدال بگیریم حالا ممکن است این چهار تا بشود پنج تا یا سه تا  ولی  مدال طلا اهمیت بیشتری دارد.

 

هادی عامل درخصوص خداحافظی کشتی گیران یکی پس از دیگری گفت: به عنوان مثال پیمان یار احمدی کشتی گیر خرم آبادی که تازه وارد 26 سالگی شده و کشتی گیر خیلی با استعدادی هم است وقتی در این سن خداحافظی می‌کند و به درد دل‌هایش گوش می‌کنیم می‌بینیم قول‌هایی به او داده‌اند؛ مدیر کل ورزش و جوانان استان لرستان قول داده که یک کار برای این ورزشکار پیدا کند و هنوز این اتفاق رخ نداده است. مسئولان ما خیلی راحت قول می‌دهند در صورتی که باید دقت کنند وقتی انسان وعده‌ای می‌دهد مدیون است. گاهی اوقات قولی می‌دهند وفکر می‌کنند بتوانند عملی کنند بعد می‌گویند نمی‌شود و مشکلات اداری وجود دارد  مدتی بعد هم که جواب تلفن کشتی گیر را نمی‌دهند و ورزشکار واقعا سرخورده می‌شود.

او ادامه داد:  مسعود اسماعیل پور   هم یکی از قهرمانان اصلی است که با کشتی خدافظی کرده البته سنش به دوره خداحافظی می‌خورد ولی در عین حال او یکی از نوابغ ما بوده  که یک مدال نقره و یک مدال برنز جهان دارد،  قهرمان جوانان جهان شده و کشتی گیر با استعدادی است.  جوان ترها وقتی شرایط بزرگ ترها را می‌بینند انگیزه‌شان را از دست می‌دهند و جذب کشتی نخواهند شد.  یکی از قهرمانان بزرگ گفت  ما فقط به درد عکس سلفی می‌خوریم و همان قدر که یکی عکس سلفی بگیرد تمام است و دیگر کسی به ما توجهی ندارد و اهمیت نمی‌دهد؛ کسی مشکلات ما  و در دل‌هایمان را گوش نمی‌کند؛ هیچ جا تعریفی نشده که وظیفه وزیر ورزش این است که این کارها را برای قهرمان المپیک انجام دهد.

 

عامل با بیان اینکه مسئولان باید بیش ازاین به ورزشکاران اهمیت بدهند، تصریح کرد: وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک این وظایف را دارند و مجلس هم باید یک سری قوانین وضع کند اما اهمیتی نمی‌دهند و از ورزش فقط مدال می‌خواهند . کشتی گیران زیادی داشتیم که دست فروشی می‌کنند؛ قهرمانان خوبی داریم که وضع مناسبی ندارند و باید به این موضوع رسیدگی شود؛ باید برای این ورزشکاران برنامه ریزی شود چون در قبال زحمتی که می‌کشند باید به آن‌ها بها داده شود. آن‌هایی هم اکنون که  کار می‌کنندعاشق هستند و مانند شمع می‌سوزند.

 

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت مدال المپیک گفت : المپیک  بالاتر از ورزش است  و تعداد مدالی که کسب می‌شود و اعدادی که ثبت می‌شود به نوعی نمودار رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن کشور را نشان می‌دهد. حتی خیلی از کشورها دوپینگ دولتی انجام می‌دهند و به هر شکلی می‌خواهند مدال بگیرند پس اگر این مدال انقدر اهمیت دارد باید هزینه کنیم. ورزشکار زندگی و سلامتی‌اش را پای ورزش می‌گذارد و وقتی کشتی گرفتنشان تمام می‌شود به نان شب محتاج می‌شوند و این اصلا عدالت نیست.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید