جی پلاس

شطرنج در آستانه تحول با یک پیشنهاد جنجالی!

رشته شطرنج ممکن است با یک پیشنهاد عجیب اما بسیار جالب توجه دستخوش تغییرات جالب و چالش برانگیزی شود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، شطرنج  پرچمدار رشته های فکری و ذهنی در ورزش به شمار می رود. رقابتی که در آن دو شطرنجباز پیکار را در شرایطی مساوی آغاز کرده و با استفاده از قدرت محاسبه و توانایی ذهنی خود برای کسب برتری تلاش می کنند. با این وجود برخی فاکتورهای این رشته از جذابیت آن در سطح جهان کاسته است. از جمله این موارد می توان به زمان بسیار زیاد دیدارهای فکری (استاندارد) که بعضا تا شش ساعت به طول می انجامد و از حوصله تماشاگر خارج است اشاره کرد. نکته دیگر بحث تساوی های توافقی است که باعث می شود برخی دیدارها قبل از رسیدن به تنش و پیچیده شدن وضعیت بازی با توافق طرفین مساوی شود.

پیتر هین نیلسن، که مدتی است به عنوان دستیار مگنوس کارلسن قهرمان جهان  فعالیت می کند، با ارائه یک پیشنهاد جذاب توجه ها را جلب کرده است. نیلسن با انتقاد از تساوی های توافقی و در واقع از پیش تعیین شده گفت: بسیاری از بازیکنان برای پرهیز از ریسک، به حریف خود پیشنهاد تساوی می دهند. پس بد نیست کاری کنیم که پیشنهاد تساوی خودش به یک کار ریسکی تبدیل شود. مثلا می توان جریمه زمانی 10 دقیقه ای برای ارائه دهنده پیشنهاد تساوی در نظر گرفت.

وی ادامه داد: حتی مخاطره آمیزتر از این پیشنهاد، این است که پس از ارائه پیشنهاد تساوی از سوی یک بازیکن، به طرف مقابل اجازه داده شود که ادامه بازی را با هر کدام از مهره های سفید و سیاه ادامه دهد!

به گزارش جی پلاس، در شطرنج موقعیت هایی پیش می آید که بازی کاملا مساوی است و راه پیشرفت و بهبود وضعیت برای هیچ یک از دو بازیکن وجود ندارد. در واقع حتی اگر رنگ مهره ها وسط بازی عوض شود، فرقی نمی کند چرا که با هیچ یک از دو مهره سیاه و سفید نمی توان برای کسب پیروزی تلاش کرد که به این وضعیت ها در اصطلاح Dead Draw گفته می شود. ارائه پیشنهاد تساوی در چنین شرایطی یک امر طبیعی است. اما پیشنهاد نیلسن در صورت اجرایی شدن، جلوی ارائه پیشنهاد تساوی در وضعیت هایی غیر از حالتی که گفته شد را می گیرد. چرا که زمانی که بازی در وضعیت کاملا مساوی نباشد و یا راه هایی برای پیشرفت پوزیسیون وجود داشته باشد، بازیکن دیگر جرات ارائه پیشنهاد تساوی را ندارد، زیرا حریفش ممکن است با رد پیشنهاد خواهان تعویض رنگ شود و بازی را با مهره های او ادامه دهد! در واقع یک بازیکن فقط در شرایطی پیشنهاد تساوی خواهد داد که واقعا حاضر باشد در ادامه جایش را با حریفش عوض کند.

بررسی یک مثال: بازیکن قوی تر دیدار اول حذفی را با مهره سیاه پیروز شده و در دیدار دوم با مهره سفید با یک تساوی به دور بعد صعود می کند. بازی به حرکت دهم می رسد و بازیکن قوی تر که با مهره سفید بازی می کند، برتری جزئی و اندکی به دست آورده است و پیشنهاد تساوی می دهد چرا که با وجود داشتن وضعیت بهتر، با توجه به برد در بازی اول، نیاز به ریسک ندارد و با یک مساوی بدون دردسر صعود می کند. بازیکن طرف مقابل با توجه به این که مهره سیاه را دارد و در وضعیت بدتری نیز هست به نوعی مجبور به پذیرش پیشنهاد مساوی می شود. اما در صورتی که پیشنهاد نیلسن تصویب و اجرایی شود، بازیکنی که وضعیت بهتر را دارد، دیگر پیشنهاد تساوی نخواهد داد، چرا که طرف دیگر ممکن است خواهان ادامه بازی با مهره های او شود. در این صورت می تواند از وضعیت بهتری که او داشته استفاده کرده و بازی را ببرد!

پیشنهاد نیلسن هنوز واکنش مقامات مسئول و تصمیم گیرنده را به دنبال نداشته، اما لوون آرونیان، قهرمان سابق جام جهانی و نفر پنجم حال حاضر شطرنج جهان با استقبال از طرح پیشنهادی نیلسن گفت: ایده بسیار زیرکانه و هوشمندانه ای است که به بازیکنی که پیشنهاد تساوی دریافت کرده اجازه داده شود که بازی را با هر یک از مهره ها (سفید یا سیاه) ادامه دهد. از نظر اجرایی هم کاملا شدنی است و بسیار جذاب خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید