یادداشت جی پلاس

طلسم پروین ادامه دارد/ جونیور بدترین شماره 7 پرسپولیس؟!

مهاجم و برزیلی تازه وارد قرمزها تاکنون نتوانسته انتظارات هواداران این تیم را برآورده کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، پرسپولیس لیگ نوزدهم تفاوت زیادی با فصل های اخیر خود دارد. شاگردان کالدرون نتایج ضعیفی را در لیگ نگرفته اند اما در قیاس با 3 فصل قبل انتظارات را برآورده نکرده اند. خط دفاع این تیم که در فصول گذشته به سختی گلی دریافت می کرد امسال ضعیف تر نشان داده و هافبک ها نیز خلاقیت کمی دارند. باتوجه به اینکه پرسپولیس چندسال با برانکو کار کرد و بازیکنانش هم در روزهای اوج شان در پرسپولیس بودند شاید این نتایج تا حدودی طبیعی به نظر برسد.

مهم ترین مشکل قرمزها در  لیگ نوزدهم خط حمله شان است؛ جایی که علی علیپور با افت شدیدی مواجه شده و از لحاظ روحی و روانی هم شرایط خوبی ندارد. با این حال بسیاری معتقدند یک یا دو گل از این بازیکن می تواند او را به مهاجم زهردار گذشته تبدیل کند اما در حال حاضر هیچ امیدی به مهاجم شماره 7 نیست!

جونیور براندائو مهاجم برزیلی پرسپولیس که در فصل جدید به این تیم اضافه شد تا مشکلات خط حمله را برطرف کند تا پایان هفته هفتم ناکام بزرگ این تیم بوده است و می توان از او به عنوان بدترین بازیکن فعلی پرسپولیس نام برد. حتی برخی از  کارشناسان جونیور را به عنوان یکی از بدترین خرید های خارجی پرسپولیس معرفی می کنند.

کالدرون اعلام کرد که جونیور اولویت نهمش برای خرید مهاجم بوده اما یک بررسی کوتاه نشان می دهد که این برزیلی که از لحاظ بازی خیلی هم شبیه برزیلی ها نیست حتی نباید اولویت نهم پرسپولیس هم می بود! جونیور در کل دوران بازیگری خود در 94 بازی تنها 31 گل زده است. او از سال 2015 تاکنون 11 تیم عوض کرده است و همین موارد می تواند نشان دهد که براندائو مهاجم شش دانگی نیست.

این نکته که با توجه به شرایط پرداختی و البته فنی فوتبال ایران نمی توان انتظار داشت که بازیکنان سطح بالایی به ایران بیایند کاملا قابل قبول است اما حضور بازیکنانی به مانند ایگور کاسترو، سرور جپاروف، فابیو جانواریو، ادینیهو، عیسی ترائوره و ابراهیم توره نشان می دهد که می توان با پرداخت هایی در حد لیگ هم بازیکنان نسبتا خوب خارجی را به خدمت گرفت.

البته پرسپولیس در سال های اخیر نشان داده که استعداد زیادی در خرید بازیکن خارجی ندارد؛ جری بنگستون، گولج، پریموف، پولیانسکی و حتی زاید و گادوین منشا از جمله بازیکنانی هستند که در پرسپولیس دوره موفقی را نگذراندند. زاید فقط با هت تریک در داربی توانست محبوب شود اما هیچ گاه مهاجم کاملی برای قرمزها نشد؛ شاید بتوان گفت برانکو، منشا را هم در سالی که پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم بود به اجبار نگه داشت. هرچند تنها بازیکن خارجی که از سال 90 به بعد در پرسپولیس بازی کرده و بیشترین گل را هم زده منشا با 14 گل است!

آخرین خارجی پرسپولیس هم ماریو بودیمیر از کرواسی بود که فقط 2 گل زد و یکی از آن ها گل قهرمانی فصل گذشته بود. همین چند مثال نشان می دهد برای خرید بازیکن خارجی پرسپولیس کمترین دقت را داشته و اصلا مربوط به زمان مربی گری کالدرون ، برانکو و ... نیست. افرادی که باعث این خریدها می شوند سال هاست در تیم های ایرانی حاضر هستند و مشخص نیست چه زمانی قرار است این مشکلات حل شود و این میزان ارز به راحتی و بدون هیچ سودی از کشور خارج نشود. در آن سو استقلال که در خرید بازیکن خارجی موفق تر بوده هیچ گاه نتوانسته آن ها را حفظ کند و به راحتی از دست داده است.

به هرشکلی که هست باید منتظر بازی های بعدی پرسپولیس ماند تا دید کالدرون تا چه زمانی این شیوه بازی براندائو را تحمل می کند؛ بازیکنی که وقتی پا به توپ می شود هیچ نشانی از یک بازیکن حرفه ای ندارد و به راحتی توپ  و موقعیت را از دست می دهد. کالدرون که در هفته گذشته درباره براندائو صحبت کرد شاید بعید به نظر برسد او را درترکیب اصلی تیمش برابر شاهین قرار دهد؛ اگر هم در ترکیب قرار گرفت باید دید می تواند بعد از 7 هفته گلزنی کند یا خیر؟

7 طلسم شده پرسپولیس!

علی پروین، کوروش لرستانی، محمود شافعی، عبدالله ریاحی، حامد کاویانپور، حمید استیلی، محمد پروین، میثم سلیمانی، حسین بادامکی، حمیدرضا علی عسگری، علی علیپور و سروش رفیعی از جمله بازیکنانی هستند که شماره 7 پرسپولیس را برتن کردند. به خاطر پوشیدن این پیراهن توسط علی پروین توقع می رود بازیکنی که صاحب شماره 7 می شود از نظر کیفی بالا باشد و محبوبیت حداقلی در میان تماشاگران داشته باشد.

اما بررسی سرنوشت کسانی که بعد از علی پروین پیراهن شماره 7 را برتن کرده اند نشان می دهد هیچ بازیکنی تاکنون نتوانسته عملکردی در حد پروین داشته باشد و یا محبوبیت زیادی در بین تماشاگران به دست آورد. برخی در اعتراض به پوشیدن این پیراهن از سوی دیگران، قید آن را زدند و بعضی نیز نتوانستند در پرسپولیس به جایگاه مناسبی برسند.

در میان افرادی که شماره 7 را برتن کردند هیچ بازیکنی سرنوشت خوبی در تیم  پرسپولیس نداشته و باید دید جونیور در ادامه می تواند این طلسم را بشکند یا خیر؟ جونیوری که می تواند لقب بدترین شماره 7 تاریخ پرسپولیس را به نام خود ثبت کند.

دیدگاه تان را بنویسید