گزارش جی پلاس از عملکرد کشتی آزاد در قهرمانی جهان/

هوای گرگ و میش کشتی آزاد ایران در نورسلطان

آزادکاران ایران با کارنامه ای به مراتب موفق تر نسبت به مسابقات سال گذشته، به کار خود در نورسلطان قزاقستان پایان دادند، اما هنوز تا برآورده ساختن آرزوهای ورزش اول کشور فاصله زیادی دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ رقابت های کشتی آزاد در شهر نورسلطان قزاقستان به پایان رسید و آزادکاران ایران یک طلا توسط حسن یزدانی، یک نقره توسط علیرضا کریمی و دو برنز توسط امامی و احسان پور به دست آوردند. در رده بندی تیمی نیز ایران پس از روسیه، قزاقستان و آمریکا با اختلافی اندک چهارم شد و از رفتن روی سکو بازماند.

این رقابت ها کسب سهمیه المپیک نیز به شمار می رفت اما از آن جا که رقابت های کشتی آزاد المپیک تنها در شش وزن برگزار می شود، فقط اطری و یزدانی موفق به کسب سهمیه المپیک شدند و آزادکاران چهار وزن دیگر در رقابت های گزینشی قاره ای سهمیه بگیرند.

 گل سرسبد آزادکاران یعنی حسن یزدانی در فینال با توجه به انصراف حریفش طلایی شد.  اما کریمی دیگر فینالیست ایران از پس کاکس آمریکایی بر نیامد و نقره ای شد. امامی نیز در دیدار رده بندی به مدال برنز رسید و حداقل حقش را از مسابقات جهانی گرفت. چهارمین مدال آور هم بهنام احسان پور بود که حریف هندی را شکست داد.

کشتی آزاد امید اول مدال کسب مدال های رنگارنگ المپیکی در طول تاریخ برای ایران بوده است. از درخشش جرقه وار کشتی فرنگی در المپیک لندن که بگذریم، انتظار همیشه از کشتی آزاد بیشتر بوده است. با این حال آزادکاران ایران سال گذشته عملکرد ضعیفی داشتند و حتی در یک وزن هم فینالیست نشدند. نرفتن روی سکو و حتی قرار نگرفتن در جمع پنج تیم برتر جهان نه تنها ناامید کننده بود بلکه به شان و شخصیت کشتی آزاد نیز به نوعی لطمه زد. در این دوره از رقابت ها هرچند هنوز تا رسیدن به آن چزی که همه از کشتی انتظار دارند راه زیادی مانده، اما حداقل پیشرفتی نسبت به گذشته دیده می شود و این امیدواری وجود دارد که این روند تا المپیک که یک سال دیگر برگزار می شود، حفظ شود.

 

از سه مدال آور مسابقات جهانی دوره گذشته که هر سه برنز گرفتند یعنی یزدانی، کریمی و هادی، دو نفر امسال نیز مدال گرفتند و احتمالا در المپیک نیز جزو گزینه های اصلی مدال آوری خواهند بود. غیر از کریمی و یزدانی که برگ برنده تیم ملی به شمار می روند، یونس امامی نیز با کشتی های خوبی که گرفت آینده دار نشان داد و هرچند مدالی خوشرنگ تر از برنز نصیبش نشد، اما نامهربانی داوران در دیدار نیمه نهایی دلیل اصلی فینالیست نشدن او بود. به این ترتیب امامی را نیز می توان به دو ضلع دیگر یعنی کریمی و یزدانی اضافه کرد. احسان پور در این دوره از رقابت ها خوب کار کرد و تنها به ادریسف روس آن هم با امتیاز مساوی باخت.

اما در سایر اوزان وضعیت مطلوب نبود. علی شعبانی که جایگزین آزادکار پرافتخار ایران یعنی رضا یزدانی شده بود، مقابل حریف گرجی باخت و حذف شد. رضا اطری که تا یک قدمی برنز پیش رفته بود اما از نظر بدنی کم آورد و پنجم شد.

در 65کیلوگرم امیرمحمد یزدانی ناامید کننده نشان داد و به حریف کوبایی باخت. والدس کوبایی خودش در دور بعد به حریفی گمنام از بحرین باخت! حریف بحرینی هم به روس باخت. به این ترتیب وضعیت جدول نشان داد که یزدانی فعلا در حد و اندازه بزرگان این وزن نیست و تیم ملی باید به فکر تقویت این وزن و احیانا جایگزین کردن نفرات دیگر باشد.

در سنگین وزن، یدالله محبی آزادکار 125 کیلوی ایران حتی امکان حضور در رقابت های شانس مجدد را نیز پیدا نکرد. همانگونه که پیش بینی می شد، پس از خداحافظ کمیل قاسمی از دنیای کشتی، خلا در این وزن احتمالا مدتی وجود خواهد داشت تا چهره ای نامدار بتواند بار دیگر ایران را در سنگین وزن صاحب مدال کند.

بهمن تیموری یکی از چهره های جدید تیم ملی بود که او هم نتوانست پاسخ اعتماد مربیان را بدهد. البته تجربه اندک او در میادین بین المللی باعث می شد که جزو کشتی گیران شانس مدال محسوب نشود، اما باخت در دومین کشتی و حذف از رقابت ها چیزی نبود که از این چهره تازه وارد انتظار می رفت.

کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز، صعود دو پله ای نسبت به دوره گذشته و افزایش مرغوبیت مدال نکته مثبت است اما کشتی آزاد ایران تا روزهای اوج فاصله زیادی دارد. نکته نگران کننده این است کشتی گیران ایران نه فقط در مقابل رقیبان سنتی مانند روسیه آمریکا و ... می بازند، بلکه در مقابل نمایندگان کشورهایی که صاحب کشتی نیستند و آوازه ای نیز ندارند، بعضا می بازند. کشتی گیرانی که ظاهرا فقط با ماموریت حذف نمایندگان ایران روی تشک می آیند و پس از این مساله خودشان حذف می شوند تا امکان حضور در رقابت های شانس مجدد نیز از بین برود.

 با این حال به نظر می رسد یک سال زمان کافی برای رفع نقایص و پیشرفت سطح فنی و جسمانی کشتی گیران تا المپیک باشد و دبیر و تیم کاری اش در فدراسیون باید این وقت را غنیمت شمارند.

از نظر آماری کاروان کشتی آزاد ایران در این دوره نیز با 4 مدال به کار خود پایان داد که نسبت به دوره گذشته از نظر تعداد افزایش خواهد داشت. از نظر کیفی نیز با توجه به کسب 2 برنز، ایران در این دوره مدال های مرغوب تری گرفته است.

* عملکرد آزادکاران ایران در قیاس با ۶ دوره اخیر

2019 (نورسلطان): 1 طلا، 1 نقره و 2 برنز

2018 (بوداپست): 3 برنز

2017 (پاریس): 1 طلا

2016  (بوداپست): 1 برنز (با توجه برگزاری رقابت ها المپیک ریو این رقابت ها فقط در دو وزن غیرالمپیکی برگزار شد)

2015 (لاس وگاس): 2 نقره و 2 برنز

2014 (تاشکند): 2 نقره و 3 برنز

دیدگاه تان را بنویسید