گزارش جی پلاس/

آغاز مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از فردا در تهران +تاریخچه رقابت ها

بیستمین دوره قهرمانی آسیا والیبال به میزبانی ایران برگزار می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، بیستمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی آسیا از 22 شهریور با حضور 16 تیم در تهران آغاز می شود و 8 تیم برتر راهی رقابت های انتخابی المپیک در چین می شوند.

در این دوره رقابت ها ایران، استرالیا، قطر، سریلانکا، ژاپن، چین تایپه، تایلند، هنگ کنگ، قزاقستان، چین،  عمان، هند، کره جنوبی، اندونزی، کویت و پاکستان در چهار گروه چهارتیمی به رقابت با یکدیگر می پردازند.

تیم ملی والیبال ژاپن با 9 قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و 3 مقام سومی پرافتخارترین تیم آسیاست. بعد از آن ها کره جنوبی با 4 قهرمانی قرار دارد. چین و ایران هم 3 و 2 قهرمانی دارند. اولین دوره رقابت های قهرمانی آسیا  سال 1975 برگزار شد.

1- 1975

این رقابت ها به میزبانی ملبورن برگزار شد و در دوره ای که ایران غایب بود؛ تیم ژاپن مقام قهرمانی رسید. این دوره با حضور هفت تیم برگزار شد.

2- 1979

میزبان دومین دوره رقابت ها بحرین بود و ایران اولین دوره حضورش در این رقابت ها را تجربه کرد. ایران در گروه C با تیم های کره جنوبی، سنگاپور و یمن جنوبی هم گروه بود. ایران با دو پیروزی و یک شکستی که برابر کره جنوبی متحمل شد، در جایگاه دوم قرار گرفت. ایران برای کسب رده های پنجم تا هشتم به مصاف کویت، هند و عراق رفت و فقط برابر کویت به برتری رسید. تیم ملی والیبال ایران در نهایت در جایگاه ششم رقابت ها قرار گرفت. چین در این دوره قهرمان شد.

3- 1983

این دوره با غیبت ایران به میزبانی توکیو ژاپن برگزار شد و در نهایت تیم میزبان مقام قهرمانی را از آن خود کرد.

4- 1987

این دوره که کویت میزبان بود قهرمانی جز ژاپن نداشت . ایران در آخرین بازی خود در این رقابت ها 3 بر یک عراق را از پیش رو برداشت و نهم شد.

5- 1989

کره جنوبی در رقابت هایی که خودش میزبان بود توانست اولین قهرمانی اش را در این رقابت ها کسب کند. ایران در این دوره هشتم شد.

6- 1991

ژاپن در دوره ای که استرالیا میزبان بود به چهارمین قهرمانی خود رسید. کره جنوبی و چین هم دوم و سوم شدند. ملی پوشان ایران نیز در این رقابت ها در جایگاه هفتم قرار گرفت.

7- 1993

تیم ملی در این دوره و در گروه مقدماتی برابر ژاپن و نیوزلند شکست خورد. در مرحله دوم نیز ایران دو شکست 3 بر صفر برابر استرالیا و چین متحمل شد و برای قرار گرفتن در یکی از رده های پنجم تا هشتم به مصاف تایلند رفت و با برتری برابر این تیم حریف استرالیا شد. پیروزی برابر استرالیا به منزله پنجمی ایران در این رقابت ها بود.

8- 1995

در این دوره که در کره جنوبی برگزار شد، 14 تیم حاضر بودند و ایران با ژاپن، استرالیا و پاکستان هم گروه شد. پیروزی برابر پاکستان و استرالیا ایران را به مرحله بعد رساند اما شکست برابر چین و کره جنوبی سبب شد ایران چهارم شود و بهترین رده خود را در این رقابت ها به دست آورد.

9- 1997

میزبان این رقابت ها قطر بود و چین دوباره توانست با کنار زدن ژاپن به مقام قهرمانی برسد. این دوره با نزول ایران همراه بود و تیم ملی در جایگاه ششم قرار گرفت.

10- 1999

اولین میزبانی ایران در قهرمانی آسیا به سال 1999 برمی گردد. ایران در گروه مقدماتی اندونزی و قطر را شکست داد و به مرحله بعد رفت. در دور دوم ایران با تیم های قوی هم گروه شد و شکست برابر کره جنوبی و ژاپن مانع صعود ایران به نیمه نهایی شد. ملی پوشان برابر پاکستان و چین تایپه پیروز شدند و در نهایت در جایگاه پنجم قرار گرفتند. چین هم قهرمان و استرالیا نایب قهرمان شد.

در این دوره بهنام محمودی ارزشمندترین بازیکن جام شد.

11- 2001

در سال 2001 ایران با ژاپن و هنگ کنگ هم گروه شد و یک برد و یک شکست را به دست آورد. در یک چهارم نهایی نیز ایران برابر چین و هند شکست خورد و با برتری برابر عربستان و چین تایپه در جایگاه پنجم جای گرفت.

12- 2003

در دوره ای که چینی ها میزبانی رقابت ها را در دست داشتند بازهم یک تیم از شرق آسیا یعنی کره جنوبی به مقام قهرمانی رسید.  ایران هم در این دوره در مرحله گروهی بالاتر از ژاپن، قطر و نیوزلند قرار گرفت و در دور دوم هم در مصاف با کره جنوبی، هند و ژاپن دوم شد و به نیمه نهایی رفت. پیروزی 3 بر 2 برابر استرالیا باعث شد ایران برای اولین بار در این رقابت ها روی سکو برود و مدال برنز را به دست آورد.

13- 2005

در سال 2005 تایلند میزبانی قهرمانی آسیا را برعهده داشت و ایران در یک چهارم نهایی برابر استرالیا و ژاپن به برتری رسید و برابر کره جنوبی شکست خورد تا برای جایگاه های پنجم تا هشتم رقابت کند. ایران ابتدا قطر را برد اما به چین تایپه باخت و ششم شد.

14- 2007

در این دوره که به میزبانی اندونزی برگزار شد ایران بازهم از گروه خود صعود کرد اما در دومین مرحله گروهی و در مصاف با استرالیا، ژاپن و کره جنوبی کاری از پیش نبرد و در نهایت پنجم شد.  استرالیا برای اولین بار در این دوره قهرمانی شد. محمد محمد کاظم نیز امتیازآورترین بازیکن رقابت ها شد.

15- 2009

در مرحله گروهی این دوره ایران بالاتر از چین، ویتنام، سریلانکا و هنگ کنگ قرار گرفت و به دور بعد رفت. در دور دوم دو پیروزی برابر قزاقستان و چین تایپه ایران را به نیمه نهایی برد. در نیمه نهایی بازیکنان ایران برابر کره جنوبی 3 بر 2 پیروز شد و برای اولین بار به فینال رسید. در فینال اما ژاپن مانع اولین قهرمانی ایران شد. محمد موسوی در این دوره بهترین مدافع و سعید معروف بهترین بازیکن شد.

16- 2011

در سال 2011 ایران برای دومین بار میزبان شد و در دور اول هند، چین تایپه و افغانستان را از پیش رو برداشت. در مرحله دوم نیز ژاپن و پاکستان مغلوب ملی پوشان ایران شدند تا میزبان به یک چهارم نهایی برسد. پیروزی 3 بر صفر برابر سریلانکا ایران را به نیمه نهایی برد و به تیم کره جنوبی رساند. پیروزی 3 بر یک ایران را برای دومین بار به فینال رساند اما این بار برخلاف فینال قبل ایران با نتیجه 3 بر یک چین را شکست داد و اولین قهرمانی خود را در آسیا به دست آورد.

آرش کمالوند در این رقابت ها ارزشمندترین بازیکن شد. امیر حسینی بهترین پاسور و فرهاد ظریف بهترین لیبروی جام شدند. اولین قهرمانی ایران در آسیا با سرمربی گری ولاسکو به دست آورد.

17- 2013

در دوره ای که دوبی امارات میزبان بازی ها بود ایران برای دومین بار مقام قهرمانی را از آن خود کرد و این بار با پیروزی 3 بر صفر برابر کره جنوبی به مقام اولی رسید. در این دوره سعید معروف بهترین بازیکن رقابت ها شد. امیر غفور بهترین اسپکر، فرهاد ظریف بهترین لیرو، سعید معروف بهترین پاسور و محمد موسوی بهترین مدافع لقب گرفتند. سرمربی گری تیم ملی هم برعهده ولاسکو بود.

18- 2015

 

بعد از یک دوره وقفه بازهم ایران میزبان رقابت ها شد اما این بار ژاپن مانع قهرمانی تیم ملی ایران شد. ژاپنی ها در فینال 3 بر یک پیروز شدند و برای هشتمین بار قهرمان شدند.

 

مصطفی شریفات، فرهاد پیروت پور، پوریا فیاضی و حمزه زرینی در میان برترین های جام قرار گرفتند.

19- 2017

در این دوره ایران چین تایپه، پاکستان و عراق را از پیش رو برداشت و در دور دوم هم کار سختی برابر استرالیا و چین نداشت و به یک چهارم نهایی رسید. در این مرحله ایران در کمال تعجب البته نه با بازیکنان اصلی برابر اندونزی شکست خورد و  با برتری برابر استرالیا و چین جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد. در این دوره ژاپن نهمین قهرمانی خود را در آسیا کسب کرد.

20- 2019

ایران بازهم میزبانی این رقابت ها را به دست آورد و برای قرار گرفتن در میان 8 تیم برتر و صعود به رقابت های انتخابی تیم ملی با بازیکنان اصلی در رقابت ها حاضر می شود.

والیبال قهرمانی آسیا 2019

والیبال قهرمانی آسیا 2019

برنامه و نتایج کامل رقابت های والیبال قهرمانی آسیا 2019 ایران +جدول

حضور گزینشی در قهرمانی آسیا هم ادامه دارد/ خبری از فروش بلیت برای زنان نیست +سند

دیدگاه تان را بنویسید