گفت وگوی جی پلاس با پهلوان زاده؛

واکنش رییس فدراسیون شطرنج به شایعه تغییر تابعیت فیروزجا / پدر علیرضا: او تغییر ملیت نمی دهد

رییس فدراسیون شطرنج به موضوع تغییر تابعیت سوپراستاد بزرگ ایران واکنش نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شایعه و گمانه زنی عجیبی مبنی بر تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا شطرنج باز تیم ملی و تنها سوپراستاد بزرگ ایران شنیده شده است و اگر حقیقت داشته باشد او با این تصمیم از این پس برای فرانسوی ها دست به مهره می شود.

موضوع تغییر پرچم برای ایرانی ها قبلا هم رخ داده است و استاد بزرگ الشن مرادی  با پرچم آمریکا و استاد بزرگ امیر باقری با پرچم فرانسه در مسابقات حضور داشتند؛ هرچند که باقری باز هم پرچمش را به ایران تغییر داد.

مهرداد پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج ایران در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، درباره این موضوع اظهار کرد: " بحث تغییر تابعیت مطرح نیست بلکه فیروزجا می خواهد در یک تیم فرانسوی بازی کند و به همین دلیل می خواهند به او اقامت بدهند که مشکلی برای رفت و آمدهایش به وجود نیاید. در واقع شطرنج باز ایران می خواهد در لیگ فرانسه شرکت کند. "

این صحبت های پهلوان زاده در حالی صورت گرفته که لیگ های شطرنج به مانند لیگ فوتبال و والیبال نیست که یک فصل طولانی زمان ببرد و برخی لیگ ها 2 تا 3 هفته طول می کشد. بنابراین مشخص نیست چرا  حضور حدود یک ماهه فیروزجا در فرانسه احتیاجی به اقامت دائم دارد؟

نکته دیگر این است که امکان دارد بازیکنان حرفه ای شطرنج در یک سال در چند لیگ مختلف بازی می کنند و این موضوع منع قانونی ندارد. اگر علت اقامت گرفتن تنها حضور در لیگ فرانسه باشد که همه امیدوارند علت این کار فیروزجا این موضوع باشد؛ شاید یک بازیکن نیاز داشته باشد از چند کشور اقامت دریافت کند که عملا غیرممکن است. نکته قابل توجه دیگر هم این است که کشورهای اروپایی در زمینه رفت و آمد و ویزا حرفه ای و قانونی عمل می کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. در ضمن محمدامین طباطبایی در لیگ آلمان و  پرهام مقصودلو و علیرضا فیروزجا نیز پیش از این در ترکیه بازی می کردند؛ اما بدون گرفتن اقامت دائم.

متاسفانه برخی رسانه تغییر تابعیت را با موضوع پناهندگی که دو مسئله کاملا متفاوت است اشتباه گرفتند و پدر علیرضا فیروزجا نیز در این باره واکنش نشان داد و گفت: قطعیت این خبر را تکذیب می کنم. علیرضا باتوجه به عملکرد خوب خود به عنوان اولین لژیونر حرفه ای ایرانی به لیگ فرانسه دعوت شده است. لیگ فرانسه خانه اختصاصی و امکانات زیادی به فیروزجا داده و همین باعث شده است که سوء تفاهمی در بین اهالی شطرنج به وجود آید. فیروزجا به عنوان لژیونر در لیگ فرانسه دست به مهره خواهد شد و هیچ گونه تغییر ملیتی در کار نیست. (تغییر تابعیت و پرچم یک امر مرسوم در شطرنج است و بازیکنان می توانند این کار را انجام بدهند و هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی و پناهندگی ندارد؛ همان طور که امیر باقری بعد از پذیرفتن تابعیت فرانسه بازهم زیر پرچم ایران آمد)

 

به گزارش جی پلاس؛ در هر حال با وجود برخی اتفاقات رخ داده و شایعات موجود، امید است ستاره شطرنج ایران در تیم ملی باقی بماند و این شایعه و گمانه زنی ها درست نباشد. همچنین خوب است فدراسیون شطرنج نیز در راستای توجه به استعدادها و ملی پوشان شطرنج کشور، ابتدایی ترین ملزومات آنها را فراهم کند. متاسفانه تیم ملی شطرنج ایران هنوز منتظر انتخابی مربی است!

اختصاصی جی پلاس/ شایعه تلخ و نگران کننده در شطرنج ایران/ علیرضا فیروزجا فرانسوی می شود؟

دیدگاه تان را بنویسید