یادداشت جی پلاس/

انگیزه؛ گمشده ایران در سن‌پترزبورگ/ در روسیه به تیم ملی والیبال چه گذشت؟

تیم ملی والیبال ایران در اولین مرحله رقابت های انتخابی المپیک در کسب سهمیه ناکام ماند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ شبنم روحی- تیم ملی والیبال ایران در اولین مرحله رقابت های والیبال انتخابی المپیک در کشور روسیه ناکام بود و از رسیدن به بازی های توکیو 2020 بازماند با این حال تیم ملی یک شانس دیگر برای صعود به رقابت های انتخابی دارد؛ مسابقه های گزینشی قاره آسیا.

در همان زمانی که گروه بندی مرحله نخست رقابت ها براساس رنکینگ فدراسیون جهانی مشخص شد همه براین باور بودند که گرفتن سهمیه در خاک روسیه کار سختی خواهد بود و ایران به راحتی نمی تواند به این هدف برسد. قطعا قهرمان المپیک لندن با وجود بازیکنان سرسختی که داشت نمی گذاشت به راحتی در خانه سهمیه را از دست بدهد اما همه می دانستند که بازیکنان با تمام توان برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند.

زمانی که تیم ملی در هفته سوم لیگ ملت ها در ارومیه، روسیه را شکست داد این امید را در دل ها ایجاد کرد که شاید بتوان این نتیجه را در روسیه هم به دست آورد؛ حتی پیمان اکبری مربی تیم ملی نیز در مصاحبه ای با جی پلاس به این موضوع اشاره کرد و اعلام کرد که ایران در روسیه بدون شانس نیست و اولیت اول برای کسب سهمیه رقابت های است که در روسیه برگزار می شود.

اما چه اتفاقی رخ داد که تیم ملی برای رقابت های انتخابی المپیک این قدر بی انگیزه بود؟ در سه بازی تیم ملی برابر کوبا، مکزیک و روسیه روحیه جنگندگی گذشته در بازیکنان تیم ملی وجود نداشت. موضوعی که بسیاری از کارشناسان نیز به آن اشاره کردند و اعتقاد بر این بود که مشکلاتی در تیم وجود دارد که باعث شد بازیکنان دلسرد باشند هرچند که محمد موسوی بعد از شکست برابر روسیه گفت هر چه در توان داشتند در زمین اجرا کردند اما شرایط تمرینی خوبی نداشتند.

روحیه ای که به یک باره از دست رفت

بعد از لیگ ملت های والیبال بازیکنان تیم ملی به خاطر مشکلات عدم پرداخت پاداش و البته توجه ناکافی مسئولان آزرده خاطر بودند و بارها در تمرینات اعلام کردند که شرایط خوبی ندارند. موضوعی که حتی به لغو اردوی تیم ملی در بلغارستان انجامید؛ موضوعی که علتش مصدومیت و خستگی بازیکنان اعلام شد اما به نظر می رسید ناراحتی آن ها علت نرفتن به بلغارستان بود. در نهایت هرچند شب قبل از اعزام به روسیه از سوی فدراسیون برای آن ها مراسم تقدیر و تشکر برگزار شد اما به نظر می رسد این میهمان و شارژ مالی هم کمکی به بازسازی روحیه بازیکنان نکرد.

تیم ملی بدون انگیزه در سن پترزبورگ

نکته دیگری که قبل و حتی پیش از بازی با روسیه بسیار به چشم می آمد اذعان کولاکوویچ به شرایط نامساعد تیمش بود. او قبل از سفر به این کشور هم اعلام کرد تیمش شرایط لیگ ملت ها را ندارد و با لشگری از مصدومان و بازیکنان خسته رو به رو است. از صحبت های کولاکوویچ در مصاحبه هایی که او انجام می داد کاملا مشخص بود که بهتر از هرکسی شرایط تیمش را می داند و خیلی امیدوار به صعود نبود. او حتی قبل از بازی با روسیه در صحبت هایی عجیب گفت که اگر روسیه در فرم خود نباشد و تیمش اشتباه نکند می تواند این تیم را شکست دهد! به نظر می رسد او به خوبی می دانست که تیم فعلی ایران نمی تواند روسیه آماده را در سن پترزبورگ ببرد. البته این اظهارات کولاکوویچ حرفه ای نبود و او به جای اینکه به تیمش انگیزه لازم را بدهد به نوعی روحیه تیم را هم خراب کرد.

سهم کولاکوویچ و اشتباهات در چلنج

در این مسابقه ها کولاکوویچ اشتباهات رقابت های قبل را هم تکرار کرد. در بسیاری از اوقات بازی که تیم ملی امتیازهای زیادی را از حریفش جلو بود به راحتی از دست می داد و او در زمان مناسب وقت استراحت نمی گرفت تا روند امتیازگیری حریف متوقف شود. از دست دادن اختلاف امتیازهای زیاد آن هم در اواخر بازی یک مشکل بزرگ تیم ملی است که در رقابت های انتخابی المپیک و هم چنین دو دیدار مرحله نهایی در لیگ ملت ها برابر لهستان و برزیل به خوبی به چشم آمد.

یکی دیگر از اشتباهات عجیب که بازیکنان هم مرتکب می شدند؛ اشتباه زیاد در درخواست چلنج ها رخ داد. بازیکنان تیم ملی در حالی که با اطمینان از حق بودن خود به کولاکوویچ اعلام می کردند که درخواست بازبینی صحنه را بدهد اما نتیجه کاملا برعکس می شد و حتی در برابر روسیه این کار منجر به از دست رفتن دو شانس چلنج ایران در همان اواسط ست شد.

جوان گرایی در ایران؛ گمشده تمام مربیان تیم ملی

یکی از انتقاداتی که در لیگ ملت ها و حتی بازی برابر روسیه در انتخابی المپیک به کولاکوویچ صورت گرفت عدم استفاده از بازیکنان جوان بود. اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که آیا جوانان ایران به مانند جوانان روسیه می توانند در مواقع حساس و در بازی های بزرگ نتیجه را عوض کنند یانه؟ این سوالی است که کارشناسان پاسخ های متفاوتی می دهند. قطعا تجربه بازیکنان جوان ایران کمتر از آن است که تمام توانایی خود را در بازی های مهمی آن هم در خانه حریف نشان بدهند اما کولاکوویچ هم که به جوان گرایی مشهور بود تاکنون در ایران این کار را انجام نداده است. هرچند این موضوع فقط متوجه کولاکوویچ نیست و تیم ملی سال هاست که با هرمربی در هرتورنمنتی با ترکیب اصلی خود و 6 نفر ثابت بازی می کند. درواقع عدم استفاده از بازیکنان جوان فقط متوجه کولاکوویچ نیست و علاقه به نتیجه گرایی هرمربی را در ایران به این تصمیم سوق می دهد.

شاید لیگ ملت ها زمان خوبی برای جوان گرایی بود اما به نظر می رسد اهداف فدراسیون برای کسب مدال در این بازی ها باعث شد سرمربی تیم ملی از تمام ظرفیتش استفاده کند و همین در نهایت به خستگی و مصدومیت بازیکنان و البته ناکامی در روسیه انجامید.

کار در آسیا هم آسان نیست

با این حال یک فرصت دیگر برای کسب سهمیه المپیک وجود دارد و نباید ناامید بود. قطعا در آسیا هم کار آسان نخواهد بود. استرالیا، چین و کره جنوبی به مانند ایران نتوانستند در مرحله اول سهمیه بگیرند و تنها نماینده آسیا در المپیک فعلا ژاپن میزبان است و تنها یک تیم دیگر از این قاره می تواند راهی توکیو شود.

در فرصت باقی مانده بهتر است کادرفنی و سرمربی تیم ملی نواقص را برطرف کند و برای رقابت های قهرمانی آسیا نیز که به میزبانی ایران برگزار می شود تدبیر درستی درنظر بگیرند. 8 تیم برتر این رقابت ها به مسابقه های گزینشی آسیا می روند و فدراسیونی که رییس ندارد و کادر فنی باید برنامه ریزی درستی در استفاده از نفرات در این رقابت ها انجام بدهد چرا که دیگر شانسی برای کسب سهمیه وجود نخواهد داشت.

خطر در کمین است

شاید مهم ترین مسئله بازگشت روحیه شاداب و جنگندگی در میان بازیکنان تیم ملی است. اگر ایران نتواند سهمیه المپیک 2020 توکیو را به دست آورد قطعا صدمه زیادی به والیبال ایران زده می شود؛ آسیب هایی که به راحتی قابل جبران نیست. در این میان وزارت ورزش هم با برگزاری انتخابات فدراسیون می تواند به برطرف کردن مشکلات کمک کند؛ مشکلاتی که به خاطر نبود رییس در فدراسیون وجود دارد و شاید به زودی نتایج منفی بزرگ تری نظیر ناکامی در رسیدن به المپیک را به وجود بیاورد.

مشخص شدن چهره 6 تیم راه یافته به المپیک 2020 توکیو/ دست والیبال آسیا خالی ماند +تصاویر و جدول

تیم ملی والیبال ایران چگونه سهمیه المپیک می گیرد؟

برنامه و نتایج کامل رقابت های والیبال انتخابی المپیک 2020 توکیو +جدول

توماس ساملوو: بهترین لحظات زندگی‌ام را تجربه می‌کنم/ رویایم محقق شد

پاسور تیم ملی والیبال روسیه: کار را تمام کردیم/ برای طلا به المپیک می رویم

کامبک قهرمان المپیک شگفتی وارنا را ناکام گذاشت/ برزیل با شکست بلغارستان راهی المپیک شد

محمد موسوی: بیشتر از این در توان ما نبود/ شانس حضور در المپیک را از دست نمی‌دهیم

کولاکوویچ: تلاش ما برای صعود به المپیک هنوز ادامه دارد/ باید امروز را فراموش کنیم

تیم ملی والیبال ایران چگونه سهمیه المپیک می گیرد؟

عملیات صعود نیمه تمام ماند/ روسیه با شکست ایران راهی المپیک شد+ عکس و فیلم به همراه جدول

کارشناس والیبال: پیروزی برابر روسیه دور از دسترس نیست/ استراحت بازیکنان کارعقلانی کولاکوویچ بود

کارشناس والیبال: ذخیره های ایران عملکرد قابل توجهی داشتند/ تیم ملی در شرایط سخت خوب نتیجه می گیرد

کولاکوویچ: بازیکنانم امروز نمایش خوبی داشتند/ فردا روز بزرگی برای ماست

بازی سرنوشت با تزارها/ پیروزی بی دردسر تیم ملی والیبال ایران برابر مکزیک + عکس و فیلم به همراه جدول

کارشناس والیبال: در انتخابی المپیک زمان ریسک نیست/ بازیکنان برابر کوبا بی انگیزه و خسته بودند

"طلسم خوش شانسی" هدیه ژاپنی ها به تیم های المپیکی والیبال! + عکس

کامبک در روز کم فروغ شاگردان کولاکوویچ/ پیروزی دشوار ایران برابر کوبا در راه المپیک +عکس و فیلم به همراه جدول

سردار آزمون: امیدوارم تیم ملی والیبال بهترین نتیجه را بگیرد/ والیبالی ها افتخار ایران هستند

روسیه در خانه زمین گیر می شود؟ / والیبال ایران در سن پترزبورگ به دنبال بلیت توکیو 2020

بناکار: اگر تیمی را دست کم بگیریم باید تاوان سختی بدهیم/ جای هیچ اشتباهی نیست

نفرزاده:کسب سهمیه در روسیه سخت است/هیچ تیم آسیایی توان مقابله با والیبال ایران را ندارد

پاسور پیشین تیم ملی والیبال: مقابل روسیه بدون شانس نیستیم/ اگر اشتباه لیگ ملت ها تکرار نشود می توانیم سهمیه المپیک بگیریم

عکس یادگاری والیبالیست‌ها و بازیگر معروف در فرودگاه استانبول + عکس

اولین جلسه تمرین تیم ملی والیبال در روسیه با حضور سردار آزمون + عکس

ملی پوش جوان والیبال ایران: در روسیه بدون شانس نیستیم / می خواهیم با سهمیه المپیک از سن پترزبورگ برگردیم

برنامه و نتایج کامل لیگ ملت های والیبال 2019 +جدول

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید