کارشناس والیبال در گفت وگو با جی پلاس

مومنی مقدم: هنوز با تیم های اول دنیا فاصله داریم/ لهستان با مصاحبه، ایران را برد!

کارشناس والیبال درباره عملکرد تیم ملی در لیگ ملت های 2019 گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم ما با تیم های اول دنیا بازی کردیم و هنوز هم چه از لحاظ سخت افزار و چه تعداد بازی و تجربه با آن ها فاصله داریم. مهم این است که هر سال چطور می توانیم این فاصله را کم کنیم و به نتیجه برسیم.

لینک کوتاه کپی شد

رضا مومنی مقدم در گفت وگو با جی پلاس درباره تیم ملی والیبال ایران و عملکرد شاگردان ایگور کولاکوویچ در لیگ ملت های 2019 صحبت و نتایج تیم ملی را مثبت ارزیابی کرد.

بازی برابر برزیل یکی از بهترین نمایش های تیم ملی بود

مومنی مقدم ابتدا درباره بازی ایران و برزیل که منجر به از دست رفتن شانس صعود تیم ملی به نیمه نهایی لیگ ملت های والیبال 2019 شد گفت: از لحاظ کیفیت بازی فکر می کنم دیدار برابر برزیل یکی از بهترین بازی هایی بود که تیم ملی انجام داده است. بازی مرگ و زندگی بود که تیم برنده به جمع چهار تیم برتر می رفت. ایران و برزیل هر دو به خوبی این موضوع را می دانستند و خوب بازی کردند. تیم ملی هم یک کامبک خوب داشت و با جنگندگی دو ست عقب مانده را جبران کرد. در ست پنجم هم تیم ملی شروع خوبی داشت و ما 8 بر 5 هم پیش افتادیم اما اشتباه داوری تمرکز تیم را بر هم ریخت.

ایران در ست پایانی مقابل برزیل، مدیریت روحی نشد

او ادامه داد: البته این نقطه ضعف تیم ملی بود که نباید با این اتفاق خودش را در زمین گم می کرد. در بحث حرفه ای بودن، یک تیم باید بتواند در چنین شرایطی خود را مدیریت کند که حتی اگر داور اشتباه کرد روحیه از بین نرود. وقتی ما 8 بر 5 جلو بودیم شرایط به خوبی پیش نرفت؛ نباید تا آخر این ست ایران فقط 2 امتیاز می گرفت و برزیل 10 امتیاز. این نقطه ضعف بازی ایران در برابر برزیل بود. با این حال تیم ما در بسیاری از وضعیت ها از برزیل بهتر بود اما کم اشتباه بودن بازیکنان حریف باعث پیروزی تیم شان شد. به هرصورتی که بود بازی تمام شده و باید از آن تجربه بگیریم.

لهستان با مصاحبه های قبل بازی، ما را برد!

مربی فصل گذشته تیم سایپا درباره دیدار ایران برابر لهستان و شکست 3 بر یک برابر این تیم نیز تصریح کرد: والیبال ورزش اول لهستان است و با آن زندگی می کنند. لهستان تیم اول و دوم هم ندارد و سرمربی این تیم به خوبی لهستان را مدیریت کرد. فکر می کنم این تیم با مصاحبه هایی که قبل از آغاز مرحله نهایی انجام داد ما را برد! موضوع دیگر هم این است که ما لهستان را دست کم گرفتیم و نتوانستیم قابلیت هایمان را به خوبی نشان بدهیم. اگر بازی که برابر برزیل انجام دادیم را مقابل لهستان می کردیم قطعا برنده بازی می شدیم. البته باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که هیچ گاه نباید قابلیت بالای رقیبانمان را نادیده بگیریم. وقتی لهستان می آید و ایران و برزیل را می برد یعنی تیم خوبی است و نمی توان گفت حریف کم قدرتی بوده است. لهستان ستاره های خود را به همراه نداشت اما آن ها توانستند بازی روانی انجام بدهند و عملکردشان هم عالی بود. شاید اگر ما لهستان را می بردیم کار صعودمان راحت بود اما باید قبول کنیم با تیم هایی بازی کردیم که از لحاظ تجربه شرایط بهتری داشتند.

لهستان با آنالیز خوب، ما را شکست داد

مومنی مقدم با بیان اینکه کادر تیم ملی لهستان آنالیز خوبی از ایران داشتند، اظهار کرد: نکته دیگری که از بازی ایران و لهستان باید به آن اشاره کنم آنالیز خیلی خوب سرمربی این تیم از ایران بود. ما با یک ترکیب آشنا در زمین حاضر شدیم و آن ها به خوبی شیوه بازی ما را می دانند. بسیاری از کارشناسان هم اذعان دارند دست ایران برای حریفان رو شده بود. لهستان بعد از ست اول سرویس های خیلی خوبی زد که دریافت ما را دچار مشکل کرد. زمانی هم که معنوی نژاد وارد زمین شد مشکل بیشتر به چشم آمد. باز هم تاکید می کنم که لهستان با آنالیز خوب برابر ما به پیروزی رسید.

با خنثی شدن غفور کار تیم ملی سخت شد

این کارشناس والیبال در پاسخ به این سوال که " چرا در برخی بازی ها به خصوص بازی پایانی برابر برزیل، تیم ملی در حالی که اختلاف امتیازات زیادی را پیش بود به راحتی این برتری را از دست می داد" به جی پلاس گفت: این می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما ما بیش از 70 درصد حملاتمان با امیر غفور بود. او بازیکن خیلی خوبی است و جزء بهترین های دنیاست ولی یک بازیکن چقدر می تواند به تیم کمک کند؟ والیبال یک بازی تیمی است و همه باید کمک کنند. احساس می کنم شاید بقیه بازیکنان به نسبت غفور نتوانستند مسئولیت خود را انجام بدهند. میلاد عبادی پور برابر برزیل خوب بود اما در بازی های دیگر مثل همیشه نبود. پوریا فیاضی هم در مواردی که باید امتیازهای تاثیر گذاری را کسب می کرد نتوانست این کار را انجام بدهد. این می تواند نقطه ضعف یک تیم باشد که در کل فضای تور، تعادل ندارد. همین مورد باعث شد تیم های مقابل باهوش عمل کنند و با خنثی کردن امیر غفور کار ما را سخت کنند. قطعا این موضوع هم باید مورد توجه کادر فنی باشد و برای مسابقه های آینده رفع شود.

هنوز هم با تیم های اول دنیا فاصله داریم

او درباره انتقاداتی که بعد از بازی برابر برزیل، از تیم ایران صورت گرفت نیز اظهار کرد: قطعا هر برد و باختی متوجه سرمربی است. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم ما با تیم های اول دنیا بازی کردیم و هنوز هم چه از لحاظ سخت افزار و چه بازی و تجربه با آن ها فاصله داریم. مهم این است که هر سال چطور می توانیم این فاصله را کم کنیم و به نتیجه برسیم. هرچه باشد ما یک تیم آسیایی هستیم و آن ها در اروپا و آمریکا هستند و اختلاف زیادی وجود دارد. بازیکنان ما هم با غیرت و تعصبی که دارند خیلی خوب بازی می کنند. من در کل عملکرد تیم ملی والیبال را خیلی خوب ارزیابی می کنم. درست است که با یک ترکیب به رقابت ها رفتیم و کمتر از بازیکنان جوان استفاده کردیم ولی نتایج قابل قبول بود. در ادامه باید روی آمادگی جسمانی و  استفاده از بازیکنان جوانان بیشتر کار کنیم.

او ادامه داد: استفاده از تمام پتانسیل موجود باید سرلوحه کار کادرفنی باشد و در مسابقات بعدی درجه بندی کنند. در عین حال به فدراسیون و کادرفنی حق می دهم که دوست داشته باشد در تورنمنتی که شانس بیشتری برای رفتن روی سکو دارد با تمام توان حاضر باشد و ریسک استفاده از بازیکنان جوان را نپذیرد. وقتی ایران در مرحله مقدماتی نتیجه گرفت، این نگرانی پیش آمد که وقتی ما با تمام توان بازی می کنیم تیم ها در دور نهایی با ریکاوری و شناخت خوب، ما را شکست بدهند. متاسفانه ما از این فاکتورها عقب هستیم و عدم شناخت از تیم ها و ترکیب شان در مرحله نهایی، برای ما دردسر ساز شد.

اگر با ترکیب اصلی نمی رفتیم از کولاکوویچ انتقاد می شد

مومنی مقدم در پایان با اشاره به فاصله زیادی میان بازیکنان اصلی و ذخیره ایران، به جی پلاس گفت: فاصله بین بازیکنان ذخیره و اصلی ایران خیلی زیاد است. امیر غفور بیش از 150 بازی ملی دارد اما یلی حتی 3 بازی کامل در رده بزرگسالان هم انجام نداده است. این بازیکنان باید از کجا شروع کنند؟ نظرات مختلف است اما ما کشوری هستیم که در آن نتیجه بیش از بازیکن سازی اهمیت دارد. زمانی که هینن سرمربی لهستان می گوید این رقابت ها برایش اهمیت زیادی ندارد، هیچ کسی در آن کشور به او خرده نمی گیرد اما در کشور ما اینگونه نیست. نمی خواهم از  کولاکوویچ حمایت کنم اما اگر او با ترکیب جوان می رفت و در میان شش تیم قرار نمی گرفت همه به او می گفتند چرا از بازیکنان اصلی استفاده نکردی؟ فشار روی بازیکنان، کادرفنی و فدراسیون وجود داشت اما باید به سمت حرفه ای شدن پیش برویم و تا در سال های آتی بهتر شویم.

دیدگاه تان را بنویسید