کشف ‌۲۱۰ قلم شئ تاریخی از ۸۰ حفار غیرمجاز در همدان

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان گفت: بادستگیری ۸۰ حفار غیرمجاز در استان، ‌۲۱۰ قلم شئ تاریخی کشف و ۲۰ دستگاه گنج‌یاب نیز توقیف شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محسن معصوم علیزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اعلام این خبر افزود: در کنار کشف این تعداد شئ تاریخی، اطلاع‌رسانی و اقناع افراد در حفظ آثار تاریخی انجام و هزار و ۱۰۰ کارت عضویت برای انجمن‌ها در حفظ اشیای تاریخی صادر شده است.

خبرآنلاین نوشت؛ وی در ادامه به ثبت ۸۲ اثر منقول، غیر منقول، طبیعی و غیر ملموس در فهرست آثار ملی، از استان همدان اشاره کرد و گفت: ایجاد ۱۵۱ کارگاه مرمت بناهای فرهنگی و تاریخی، گنبد علویان، یخدان میرفتاح ملایر، خانه لطفعلیان ملایر، حمام حاج آقا تراب نهاوند از اقدامات شاخص در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان همدان است که در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده‌.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان مهمترین اتفاق استان در سال گذشته بود، خاطرنشان کرد: در این بخش و در حوزه بافت تاریخی ۴۴ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری هزینه شده است.

وی با ابراز امیدواری از ثبت جهانی هگمتانه در سال آینده، اظهار داشت: اقناع سازی مردم از اهم اقدامات انجام شده در حوزه ثبت جهانی هگمتانه بود که توسط معاونت میراث فرهنگی به خوبی صورت پذیرفت.

وی با اشاره به ثبت جهانی دو کاروانسرا از استان همدان نیز گفت: هیچ یک از این دو کاروانسرا به مزایده گذاشته نشده و کاروانسرای فرسفج هنوز در اختیار میراث فرهنگی است و تلاشیم تا آن را خود مدیریت کنیم.

علیزاده با اشاره به اینکه کاروانسرای تاج‌آباد سال‌های گذشته به بهره‌بردار سپرده شده بود افزود: اجرای طرح آن باید از طریق وزارتخانه به تصویب برسد و طرح به استان ابلاغ تا بر اساس آن کار مرمت آغاز شود.

وی همچنین در خصوص دستکاری ستون‌های مسجد جامع از سوی مغازه‌داران اطراف گفت: ستون مسجد مشکل خاصی ندارد و امسال ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات تخصیصی سفر برای مرمت مسجد جامع طی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان همچنین با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری در ۱۹ منطقه مختلف همدان در انتظار جذب سرمایه‌گذار است، گفت: در نمایشگاه گردشگری امسال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به سرمایه‌گذاران علاقمند معرفی و ارئه طرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه توامان با برگزاری نمایشگاه گردشگری ۱۶ نفر از ازبکستان در راستای توسعه گردشگری به همدان سفر خواهند کرد، افزود: تیمی دو هدف مهم را در منطقه در حوزه گردشگری دنبال می‌کنیم که یکی روسیه و دیگری چین است و امسال نیز تیمی را با سلیمانیه اعزام کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اعلام این خبر که در یک سال گذشته ۱۳ هزارو۸۸۱ گردشگر خارجی به همدان سفر کرده‌اند بیان کرد: امسال ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار گردشگر داخلی وارد همدان شدند.

جشنواره زمستانی با مجری ملی برگزار می‌شود

علیزاده با اعلام این خبر که امسال جشنواره زمستانی با مجری ملی برگزار می‌شود، اذعان داشت: امسال تلاش کردیم جشنواره زمستانی را با محوریت شهرداری و میراث فرهنگی پیش ببریم و آخرین نتیجه این بود که مجری ملی برای آن دعوت کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸ مجوز گردشگری سلامت در استان صادر کرده‌ایم، گفت: در حوزه گردشگری سلامت باید راه را بر دلالت‌ها بسته و ارزآوری برای استان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۱ مجوز مراکز اقامتی و گردشگری در استان صادر شده است، افزود: اگر پنج مجتمع گردشگری، پنج هتل و یک منطقه نمونه گردشگری اجرا شود، حدود ۲۰۰۰ شغل در استان ایجاد می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید