وقتی باید با «آواز اصفهان» پیام بازرگانی ببینیم!

سانه ملی چند روز پیش در قالب یک مراسم رسمی با موسیقی ابتدایی پیام‌های بازرگانی خداحافظی و یک قطعه موسیقی ایرانی را جایگزین آن کرد؛ قطعه‌ای که در آواز اصفهان ساخته شده و حال و هوای متفاوتی نسبت به موسیقی قبلی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حدود ۱۵ سال بخش ابتدایی یک قطعه موسیقی بی‌کلام اثر «دبورا هنسون کونانت (هارپ‌نواز معروف آمریکایی)» آغازگر پیام‌های بازرگانی رسانه ملی بود؛ این هنرمند کهنه‌کار هارپ به اجراهای پرشور صحنه‌ای و نوآوری‌هایش در کار با هارپ الکتریکی شهرت دارد. تلفیق موسیقی پاپ و جاز با الکتروهارپ فضای موسیقایی خاصی در آثار دبورا هنسون ایجاد کرده است؛ هرچند که معلوم نیست اثر او چگونه به بخش تامین صدا و سیما رسیده بود و بخش کوتاهی از آن آغازگر پیام‌ها بازرگانی شده بود!

ایسنا نوشت؛ حالا اما با گذشت بیش از ۱۰ سال طی مراسمی که دوم بهمن‌ماه در قالب نخستین جشنواره آگهی‌های بازرگانی با عنوان «جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهی‌های بازرگانی» به میزبانی مرکز همایش‌های صدا و سیما، با حضور برخی مسئولان رسانه ملی و  فعالان حوزه تبلیغات برگزار شده بود از موسیقی جدید آگهی‌های بازرگانی رونمایی شد؛ که به معنی احساس نیاز به یک قطعه موسیقی اصیل ایرانی در این حوزه پر مخاطب بود.

این قطعه موسیقی ایرانی که به تازگی جایگزین موسیقی ابتدایی آگهی‌های بازرگانی شده است، توسط شهرام منظمی (آهنگساز موسیقی ایرانی) ساخته شده است. قطعه‌ای که قرار است با هویت ایرانی حال و هوای متفاوتی نسبت به قطعه پیشین ایجاد کند.

شهرام منظمی، آهنگساز و نوازنده متولد دهه ۴۰ در شهرستان الشتر استان لرستان است. او همچنین فرزند درویش‌رضا منظمی (موسیقیدان، نوازنده کمانچه و ویلن) است.  

شهرام منظمی درباره ساخت و اجرای قطعه موسیقی برای پیام‌های بازرگانی می‌گوید: «اولین پارامتری که برای ساخت چنین قطعه‌ای در ذهنم نقش بست، کوتاه بودن زمان آن بود که برای ساخت چنین اثری در اولویت است. در واقع باید روند منطقی ملودی در یک زمان ۶ یا ۷ ثانیه‌ای طی می‌شد و این در حالی است که این موسیقی کوتاه باید روان و دلپذیر اجرا می‌شد.»

این هنرمند معتقد است: «قطعه‌ای که در حال حاضر و حدود ۱۵ سال است به عنوان موسیقی ابتدایی پیام بازرگانی پخش می‌شود، بریده شده از یک موسیقی خارجی بود که اثری از هویت ایرانی هم در آن دیده نمی‌شد. این موضوع برایم عجیب بود چرا که این موسیقی پیام بازرگانی فضای بسیاری برای شنیده شدن دارد و از طرفی نغمات زیبای موسیقی ایرانی و ردیف‌دستگاهی و همچنین آوازهای محلی بهترین گزینه برای این موضوع هستند.»

این آهنگساز می‌گوید: «موسیقی ایرانی،‌ موسیقی تفکر است. موسیقی ایرانی گذرا نیست و با چند بار شنیده شدن در ذهن می‌نشیند. »

منظمی درباره قطعه موسیقی جدیدش نیز توضیح می‌دهد: «وقتی بنده متوجه فراخوان صدا و سیما برای ساخت موسیقی پیام‌های بازرگانی شدم، سه قطعه به این منظور ساختم؛‌ اولی قطعه‌ای در گوشه بیداد دستگاه همایون، دومی قطعه‌ای در گوشه شور شهناز و سومی قطعه‌ای در گام یا آواز اصفهان که همین قطعه سوم برای پخش انتخاب شد. این قطعه با ارکستراسیون حجیم تولید شده است و امیدوارم مخاطب با این موسیقی حس و حال تازه‌ای تجربه کند.»

حالا تلویزیون و رادیو پس از سال‌ها با یک قطعه موسیقی خاطره‌انگیز آمریکایی که در حافظه جمعی بسیاری از ایرانیان ثبت شده، خداحافظی می‌کنند و قطعه‌ای موسیقی بر مبنای آواز اصفهان را به مخاطب معرفی می‌کنند؛ قطعه‌ای که به طور حتم با هویت و ریشه‌های اصیل موسیقی ایرانی سازگاری بیشتری خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید