ماجرای سرقت از «موزه» و استعفای مدیر

به دنبال آشکار شدن سرقت اشیاء «موزه بریتانیا» در هفته گذشته و آغاز تحقیقات پلیس، ‌ مدیر این موزه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از گاردین، گزارش‌های «موزه بریتانیا» ‌ نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۳ تاکنون آثار تاریخی از جمله سکه‌های طلا، گردنبندهای نقره و ۵۴۰ شیء سفالین در این مؤسسه ناپدید شده است.

مسئولان «موزه بریتانیا» ‌ هفته گذشته اعلام کردند پلیس روند بازرسی درباره اشیائی را که در مجموعه این موزه ناپدید شده‌، به سرقت رفته‌ و یا آسیب دیده‌اند آغاز کرده است. همچنین اقدامات قانونی توسط این موزه علیه یکی از کارمندان آن که از کار برکنار شده نیز صورت گرفته است.  

روزنامه «تایمز» نیز روز پنجشنبه گزارش داد که یک سکه نقره یونانی، ‌ یک سکه رومی قرن چهارمی و یک سکه آلمانی در سال ۲۰۱۴ از موزه ناپدید شده است.

همچنین یک حلقه قرن بیستمی، یک زنجیر ساخته‌شده از نقره‌های سیمی و مُهره‌های صیقلی از جمله اشیائی به شمار می‌روند که در ۱۰ سال اخیر در این موزه ناپدید شده‌اند.

بر اساس ایمیل‌هایی که به دست «بی‌بی‌سی» ‌ رسیده است، «ایتای گرادل»، یک دلال آثار باستانی به مسئولان موزه درباره اشیائی که در سال ۲۰۲۱ در وب‌سایت «ای‌بی» به فروش گذاشته شده بودند، اطلاع‌رسانی کرده بود، اما این موزه گزارش‌ها را نادیده گرفته بود.

چهارشنبه گذشته نیز «هارتویگ فیشر»، مدیر «موزه بریتانیا» ‌ با اشاره به اینکه اولویت همیشگی او حفاظت از مجموعه این موزه بوده است، ‌ بیان کرد:‌ «زمانی که در سال ۲۰۲۱ اتهاماتی علیه ما مطرح شد، ما آن‌ها را کاملا جدی گرفتیم و بلافاصله تحقیقاتی را آغاز کردیم.»

در ماه جولای بود که «فیشر»، مورخ هنری آلمانی اعلام کرد سال آینده از سمت خود کنارگیری خواهد کرد.

مسئولان موزه به طور دقیق اعلام نکرده‌اند که چه تعداد شیء‌ از این موزه به سرقت رفته است و درباره جزئیات این اشیاء‌ اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند و فقط به اعلام «کوچک بودن» و «جواهرات طلا، الماس، گوهر و شیشه‌های متعلق به قرن پانزدهم پیش از میلاد تا ۱۹ میلادی» بسنده کرده‌اند. گمان می‌رود این اشیاء‌ پیش از سال ۲۰۲۳ و در طول یک بازه زمانی طولانی به سرقت رفته باشند.

حالا «هارتویگ فیشر» در روز جمعه به دنبال اشتباهاتی که برای این موزه، شرمساری در سطح جهانی را به دنبال داشت، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

«فیشر» ‌جمعه گذشته، مسئولیت درباره کوتاهی در نشان دادن واکنش مناسب به هشدارهای سال ۲۰۲۱ درباره احتمال سرقت هزاران شیء‌ را برعهده گرفت.

«فیشر» ‌ در بیانیه استعفای خود نوشت: «بدیهی است که «موزه بریتانیا» ‌  آنچنان که باید به هشدارهای سال ۲۰۲۱ و مشکلی که اکنون به طور کامل آشکار شده، ‌ واکنش شایسته‌ای نشان نداده است.»‌

او افزود: «مسئولیت این کوتاهی باید در نهایت به عهده مدیر باشد.»

اعضای هیأت امنای «موزه بریتانیا» ‌ با درخواست استعفای «فیشر» ‌ موافقت کردند و مدیر هیأت امنا ضمن شرافتمندانه خواندن فعالیت‌های «فیشر» اعلام کرد که «هیچ‌کس هرگز در صداقت «هارتویگ»، تعهد او به شغلش و یا عشق او به موزه شک نکرده است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید