جای حرف هنرمند در فضای مجازی نیست

کارگردان نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد هنرمندان ثروتی مانند صحنه تئاتر در اختیار دارند که می‌توانند حرف دلشان را آنجا به زبان بیاورند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مهر نوشت: حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» که در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: جرقه تولید این اثر نمایشی سال گذشته که نمایش «شهرزاد به روایت سنمار» را به صحنه برده بودم، زده شد و به پیشنهاد رؤیا سپهری مشاور ادبی نمایش، تصمیم گرفتم ادامه داستان سنمار را به صحنه ببرم چون در واقع قصه سنمار ابتدای منظومه هفت پیکر است که ماجرای ساخته شدن خورنق به دست سنمار معمار را روایت می‌کند و مربوط به دوران کودکی بهرام گور می‌شود؛ زمانی که یزدگرد، پسرش بهرام را به سرزمین عرب می‌فرستد تا مانند فرزندان دیگرش در ایران کشته نشود و در همان زمان نُعمان قصر خورنق را برای پذیرایی از یزدگرد می‌سازد. از این رو به این نتیجه رسیدیم که قصه هفت پیکر را به صحنه ببریم. از طرف دیگر چون خود من نیز نسبت به بهرام پادشاه ایران عِرق ناسیونالیستی دارم و چون نام قدیم زادگاهم رفسنجان، بهرام آباد و قلمرو بهرام گور بوده دوست داشتم قصه اش را در قالب یک اثر نمایشی به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: از ابتدا علاقه مند بودم که نمایش را در تئاترشهر به صحنه ببرم و وقتی نسخه اولیه نمایشنامه را نوشتم درخواستم را ارائه دادم اما چون نمی‌توانستیم به سرعت کار را برای بازبینی آماده کنیم شرایط اجرا برایمان فراهم نشد از این رو قرار بر این شد که در تالار حافظ به صحنه برویم که بازهم زمان پیشنهادی‌شان مناسب نبود و در نهایت قرار شد در تماشاخانه سپند اجرا داشته باشیم اما با آماده شدن فیلم کار، آقای طاهری مدیر تئاترشهر پذیرفتند که نمایش در تالار چهارسو اجرا داشته باشد.

شیخی درباره اجرای نمایش در شرایط این روزهای جامعه و واکنش‌هایی که نسبت به نمایش‌های روی صحنه وجود دارد، بیان کرد: معتقدم در شأن هنرمندان ما نیست که حرف دلشان را در فضای مجازی بزنند چون این کار را همه می‌توانند انجام دهند. بچه‌های تئاتری ثروتی به نام صحنه تئاتر دارند که در آنجا می‌توانند حرفشان را بزنند در حالی که اگر صحنه تئاتر را خالی کنند برای همیشه این امکان را از دست می‌دهند. ما می‌توانیم انتقاد و حرف دلمان را حالا می‌خواهد مربوط به هر طیف فکری که باشد به شکلی هنرمندانه و حتی در لفافه به تصویر بکشیم تا اینکه بخواهیم مثلاً در فضای اینستاگرام حرفمان را بزنیم. ما می‌توانیم از تجربیات گذشته در خدمت اتفاقات امروز استفاده کنیم و تاریخ را برای مخاطبانمان زنده کنیم.

کارگردان نمایش «داش آکل» یادآور شد: خود من از زمان کرونا تصمیم گرفتم کارگردانی کنم و سالی ۵ نمایش به صحنه بردم در حالی که قبلش فقط بازیگر بودم. چون متوجه شدم سالن‌های تئاتری در حال تعطیل شدن هستند از این رو تصمیم گرفتم به همراه گروهم نگذارم تئاتر تعطیل شود.

این کارگردان با اشاره به فضای کلاسیک و زبان آرکائیک نمایش درباره دیگر ویژگی‌های اثر توضیح داد: با وجود آرکائیک بودن زبان نمایش در بخش‌هایی با استفاده از شیوه فاصله گذاری برشت به زبان محاوره نزدیک می‌شویم و بازیگران با مخاطبان رو در رو صحبت می‌کنند. این نمایش در عین اینکه روایت زندگی بهرام گور را به تصویر می‌کشد در هر شب از اجرا یکی از روایت‌های هفت پیکر را به نمایش می‌گذارد. نمایش از زمان یزدگرد ساسانی که می‌خواهد بهرام را جانشین خودش کند، آغاز می‌شود و در ادامه به داستان تاج گذاری بهرام و عشق بهرام بر هفت دخترِ هفت گنبد می‌رسیم که هر کدام از این هفت دختر داستانی را برای بهرام روایت می‌کنند که هر شب یکی از آنها به نمایش در می‌آید. در واقع قصه خود بهرام را هم از زبان یکی از این دخترها می‌شنویم.

شیخی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: در اجرای این اثر نمایشی قطع نور نداریم و تمام صحنه‌ها در یکدیگر دیزالو می‌شوند و مخاطبان از ابتدا تا پایان نمایش اپیزودهای مختلف را در یک صحنه واحد می‌بینند و با تغیرات نور، فضاها تغییر می‌یابند. همچنین از عناصر مینیمال در دکور استفاده شده که به شکل چشم نوازی المان‌های مختلف را برای مخاطب تداعی می‌کنند. در اجرای نمایش از موسیقی زنده نیز استفاده می‌شود که فضای بالکن تالار چهارسو در عملی کردن این ایده به ما کمک زیادی کرد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: قصه، حکایت بهرام شاه ایران است. سرآغاز این حکایت، قصه سنمار معمار است. این قصه حکایت عاشقانه بهرام بر دختران هفت گنبد و هفت حکایت آن هفت پیکر برای بهرام است.

در این اثر نمایشی که تا ۲۸ دی در تالار چهارسو روی صحنه است محمود مقامی، حامد شیخی، امیرحسین انصاری، مهدی هنرسازان، رؤیا شیخی، ساغر بهنام، لاله ذوالفقاری، بیتا زین‌الدینی، ساناز خدایی، مریم بابایی، سپیده سعیدی نیا، النا زنگنه، فرگل روشن ضمیر، نوید نوبخت، ماهان مقامی، علی پیله ور، محمدرضا محمدپور، علی کاظم پور، متین صفار، کیوان آزاد، محمد جبرائیلی، امیر فهادان به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید