پیشکسوت احرامی‌بافی شوشتر درگذشت

یکی از چهره‌های ماندگار حوزه صنایع‌دستی استان خوزستان و شهرستان شوشتر دار فانی را وداع گفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حاج رجبعلی فروزان‌زاده، پیشکسوت احرامی‌بافی شوشتر، از چهره‌های برجسته صنایع‌دستی استان و از بازنشستگان صاحب دانش اداره صنایع‌ دستی شوشتر محسوب می‌شد.

بخش زیادی از صنعتگران و دانش‌آموختگان نسل جدید احرامی‌بافی در شهرستان شوشتر از شاگردان این هنرمند پیشکسوت هستند که به عنوان مدرس عمر خود را در حوزه آموزش وقف کرد.

زنده‌نام فروزان‌زاده مدت‌های مدیدی در محل آسیاب‌های آبی و سرای افضل با احداث کارگاه بافندگی میزبان علاقه‌مندان و هنرجویان بسیاری بود. جدای از برگزاری دوره آموزشی احرامی‌بافی برای مندائیان اهواز یکی از عمده ‌فعالیت‌های درخورد توجه این هنرمند خوزستانی، مرمت و ترمیم درفش مندائیان خوزستانی است. این درفش ابریشمی که مدت‌ها به شکل مندرس و رها شده به فراموشی سپرده شده بود سرانجام با اقدامات این هنرمند خوزستانی مرمت نهایی شد.

ساخت دستگاه‌ها و راه‌اندازی خانه احرامی‌بافی و ملافه‌بافی، تلاش برای ثبت شهر ملی احرامی‌بافی، ساخت بسیاری از دستگاه‌های بافندگان خانگی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای اداره میراث‌ فرهنگی، کمیته امداد، امور عشایر و افراد کم‌بضاعت در شوشتر، کمک برای فروش محصولات دختران روستایی و یاری رساندن به علاقه‌مندان به یادگیری، بخشی از فعالیت‌های این هنرمند خوزستانی است.

استاد فروزان‌زاده روز اربعین حسینی امسال دچار سکته شد و برای مدتی در بستر بیماری افتاد که سرانجام پس از آنکه برای چند روزی به کما رفته و شرایط سختی را طی کرده بود دیشب در بیمارستان خاتم شوشتر دیده از جهان فروبست.

بنابر اعلام میراث فرهنگی خوزستان، با توجه به اعلام خانواده این پیشکسوت پیکر حاج رجبعلی فروزان‌زاده چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ در بقعه سیدمحمد گلابی شوشتر تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید