برنده جایزه بوکر مشخص شد

جایزه معتبر ادبی بوکر در سال ۲۰۲۲ به رمان نوشته «شاهان کاروناتیلاکا» با عنوان «هفت قمر معالی آلمیدا» رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، «هفت قمر معالی آلمیدا» دومین رمان نوشته «شاهان کاروناتیلاکا» پس از رمان «مرد چینی» در سال ۲۰۱۱ است. این اثر درباره عکاسی به نام معال آلمیدا است که در بحبوحه جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ در خواب می‌میرد. معالی که نمی‌داند چه کسی او را کشته، هفت قمر دارد تا با افرادی که بیشتر دوستشان دارد، تماس بگیرد و آنها را به عکس‌های پنهانی از جنایات جنگ داخلی هدایت کند، عکس‌هایی که سریلانکا را تکان خواهد داد.

ایسنا نوشت؛ «نیل مک گرگور» رییس داوران جایزه بوکر امسال، گفت که این رمان کتابی است که خواننده را به سفری با ترن هوایی به سوی زندگی و مرگ به سمت آنچه نویسنده به عنوان قلب تاریک جهان توصیف می‌کند، می‌برد و خواننده در آن شگفتی، لذت، لطافت، عشق و وفاداری می‌یابد.

«آلن گارنر» نویسنده بریتانیایی که امسال به مسن‌ترین نویسنده‌ای تبدیل شد که تاکنون به عنوان نامزد نهایی این جایزه ادبی انتخاب شده بود، با رمان «تریکل واکر»، «نوویولت بولاوایو» نویسنده زیمباوه‌ای با رمان «شکوه»، «الیزابت استراوت» نویسنده آمریکایی برای رمان «نام من لوسی بارتون است»، «پرسیوال اِورت» نویسنده آمریکایی نیز برای رمان کارآگاهی «درختان» و «کلر کیگان» نویسنده ایرلندی نیز برای خلق رمان «چیزهای کوچک مانند این» دیگر نامزهای نهایی جایزه بوکر امسال بودند.

به هر یک از ۶ نویسنده‌ای که در فهرست نامزدهای نهایی قرار داشتند مبلغ ۲,۵۰۰ پوند و به برنده نهایی ۵۰,۰۰۰ پوند اعطا می‌شود علاوه بر این که کسب این جایزه معتبر ادبی تاثیر چشمگیری در فروش آثار نویسنده برنده دارد.

جایزه «بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، ویژه همه آثار نوشته‌شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی است که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند. سال گذشته «دیمون گالگوت» برای نگارش رمان «عهد» به عنوان برنده این جایزه ادبی شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید