در ایام محرم چه کنسرت‌هایی برگزار کنیم؟

آرمان مهربان آهنگسازی است که امسال تجربه تنظیم آلبوم مذهبی «نواحی اشک ۲» را با هدف بازسازی نواهای مذهبی ـ آئینی مرتبط با واقعه عاشورا و ارج گذاری به هنر اصیل آوازخوانی مبتنی بر ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران، پشت سر گذاشته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  آرمان مهربان در همین راستا مواردی را در جهت ساز و کار ساخت یک اثر خوب موسیقایی مذهبی و البته راه حل برگزاری کنسرت در این ایام، عنوان می‌کند.

ایسنا نوشت؛ در همین جهت و البته صحبت‌هایی که پیشتر با سه تن از خوانندگانی قطعات مذهبی در محرم ۱۴۰۱ پشت سر گذاشتیم، تصمیم گرفتیم این بار گفت و گویی با این آهنگساز داشته باشیم. 

در ابتدای گفت وگو از آرمان مهربان سوال می‌کنیم که چگونه می توان به کیفیت قابل قبول در آثار مذهبی که سفارش داده می‌شوند، رسید؟ 

او در پاسخ به این سوال به آلبوم «نواحی اشک ۲» اشاره می‌کند می‌گوید: اولین مسئله مهم، مجموعه‌ای است که کار را سفارش می‌دهد؛ مثلاً سفارش دهنده این آلبوم تیم قوی و متخصصی داشت که به موسیقی اشراف داشتند و از ساخت این اثر حمایت کردند؛ یکی از این افراد امیرحسین سمیعی (معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) بود که تحصیلات موسیقی دارد و آهنگساز است.

مهربان همچنین درباره دیگر مواردی که باید در ساخت آلبوم‌های خوب مذهبی در نظر گرفته شود، بیان می‌کند: مثلاً در همین آلبوم یکی از اهداف اصلی، زنده کردن و ارج گذاشتن به ملودی‌های نواحی و سنتی ایران بود. درواقع در ساخت چنین آثاری باید به چنین فاکتورهایی توجه شود و در صورتی که قرار بر این کار بود، باید تلاش شود که زیبایی‌های این ملودی‌ها بدرخشد و بهتر به گوش شنونده برسد.

این آهنگساز با اشاره به حضور یک تیم قوی و اشراف آنها به جنبه‌های مختلف هنری در ساخت آثار اینچنین، ادامه می‌دهد: تیمی که مدیریت پروژه را برعهده دارد، باید به هنرمندانی که بتوانند کارشان را به بهترین نحو انجام دهند، دسترسی داشته باشند؛ مثلا در این کار با آقای متین رضوانی پور همکاری داشتیم که در مراحل تنظیم دستیار من در موسیقی نواحی ایران بودند و نوحه‌هایی که طی سال‌ها تحقیقات خود از نواحی مختلف ایران جمع‌آوری کرده بودند، در اختیارم قرار دادند که توانستم به یک گنجینه خیلی غنی از این ملودی‌ها دسترسی داشته باشم.

این هنرمند ادامه می‌دهد: همچنین برای ساخت آثار خوب و مناسب این ایام، اگر قرار است از آثار قدیمی‌تر استفاده شود، شیوه تنظیم باید به روشی باشد که مزاحمتی برای زیبایی‌های اصل اثر نداشته باشد. طبیعتا آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌ها دوست دارند در کاری که پیش رو دارند، خودنمایی هنری کنند ولی باید سعی کنند در خدمت ملودی‌ها باشند و کاری که می‌سازند علاوه بر اینکه مزاحمتی برای شنونده در شنیدن دقیق شعرها و ملودی‌ها نداشته باشد، به حس و حال لحظه‌ای چیزی که در هر کدام از شعرها اتفاق می‌افتد، کمک کند. همچنین یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند به آهنگساز در ساخت این نوع آثار کمک کند، تجربه کار کردن در ژانرهای مختلف موسیقی است که این امر به آنها کمک خواهد کرد که تنظیم برجسته‌ای داشته باشند.

همچنین از او سوال می‌کنیم که چگونه می‌شود در ایام عزاداری همچنان برگزاری کنسرت داشت؟ پاسخ می‌دهد: در این ایام می‌توان آثار ارکسترال اجرا کرد؛ خصوصا زمانی که ملودی‌ها بر مبنای ردیف آوازی باشد که اجرای آن با ارکستر خیلی بهتر خواهد شد. مثلاً در ساخت آلبوم «نواحی اشک ۲» به علت اینکه ملودی‌های سنتی بر مبنای موسیقی ردیف دستگاهی ایران است، پیوند خیلی بهتری با اجرای ارکستر و نوازنده‌ها دارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید