در شانزدهمین دوره حراج تهران چه گذشت؟

«هنر معاصر ایران» عنوان شانزدهمین دوره حراج تهران است که امروز - جمعه - ۱۰ تیر ماه در هتل پارسیان آزادی آغاز به کار کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حراج شانزدهم تهران با رقم فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد. این رقم در مقایسه با حراج چهاردهم که با همین عنوان و فروش نهایی ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون برگزار شده بود، با رشد در فروش آثار همراه شد.

ایسنا نوشت؛ این برنامه در حضور جمع محدودی از گالری‌داران، مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری با اجرای حسین پاکدل و در ساعت ۱۸:۱۶ دقیقه در هتل پارسیان آزادی شروع شد. 

مجری این برنامه در ابتدا طی سخنانی کوتاه یاد هنرمندان درگذشته مانند رضا بخشی، جمشید سماواتیان، کامبیز درمبخش را گرامی داشت.

او در ادامه نکاتی را درباره ارائه قیمت از سوی خریداران متذکر شد.

هنرمندان فقید چقدر فروختند؟ 

در این حراجی اثر رضا بخشی با عنوان «انا لله و انا الیه راجعون» با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد. بخشی متولد هشتم شهریور ۱۳۲۶ تهران بود و این اثر نقاشی روی بوم را در سال ۱۳۶۸ خلق کرده بود.

کامبیز درمبخش یکی دیگر از هنرمندانی بود که در سال ۱۴۰۰ از دنیا رفت. اثری بدون عنوان از این هنرمند متعلق به مجموعه پاپ آرت‌های قجری که بین ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده بود، به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در این حراجی اثری بدون عنوان از جمشید سماواتیان، هنرمندی که در سال ۱۴۰۰ از دنیا رفت، به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان، یعنی ۱۴۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت تخمین زده شده به فروش رسید.

میلیاردی‌های حراج کدام‌اند؟ 

در شانزدهمین حراج تهران، «شکار سیمرغ» رضا درخشانی با تکنیک مواد روی بوم با قیمت نهایی هشت میلیارد تومان فروش رفت. این اثر در سال ۱۳۹۵ خلق شده است.

مجموعه شکار در واقع گستره جست‌وجوی عصری و محتوایی رضا درخشانی در نگارگری ایرانی است که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است.

نقاشی‌های درخشانی سطوح وسیع و بزرگی از رنگ‌های درخشان است که در آن ادبیات و نقاشی به هم گره می‌خورد. دلبستگی نقاش به تأثیرات نوستالژیک تاریخ سرزمین مادری، سبب شده تلاش کند دستاوردهای کهن هنر ایران زمین را در قالب و هیاتی نو و امروزی بازآفرینی کند. بر خلاف نگارگری ایرانی، این آثار در ابعاد بزرگ و با بافت غلیظ در دو یا سه لت و یا بیشتر به اجرا درمی‌آیند که البته رنگ نقش عمده‌ای را در آن باز می‌کند.

«شکار سیمرغ» رضا درخشانی که عنوان گران ترین اثر حراج شانزدهم را به دست آورد.

در حراج شانزدهم منصور قندریز هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او که به عنوان «قله‌ی حراج» خوانده شد، به قیمت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. این قیمت درحالی نهایی شد که پیش‌تر این اثر بین ۶-۷ میلیارد تومان تخمین زده شده بود.

دومین اثر منصور قندریز در حراج شانزدهم که بین ۳-۴ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، با آخرین پیشنهادی که از سوی خریداران ارائه شد، نهایتا به قیمت سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

فریده لاشایی هنرمند دیگری بود که اثری با عنوان «خرگوش‌ها مقدمه‌ای بر آلیس در سرزمین عجایب» از او، به قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثری بدون عنوان از کوروش شیشه‌گران که به خطوط معروفش، شهرت دارد، درحالی که پیش‌تر بین ۴-۵ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

«یا ابوالفضل» نام اثری از فرهاد مشیری با تکنیک مواد روی بود که به قیمت سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

در ادامه اثری با عنوان «بال‌های کاغذی» متعلق به واحد خاکدان درحالی که به بین ۲-۳ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. شیطنت‌های مجری درباره این اثر باعث شد تا دو مرتبه صدای چکش مصنوعی به صدا درآید.

در این حراجی اثری با عنوان «عبادت‌های بی‌پایان (مولوی)» متعلق به کامران یوسف‌زاده، درحالی که پیش‌تر بین ۳-۴ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر منصور قندریز که به لحاظ قیمت فروش رتبه دوم حراج شانزدهم را به خود اختصاص داد.

«روزی که رفت از یاد» نیز یکی دیگر از میلیاردی‌های حراج و متعلق به شهریار احمدی بود که بین ۲-۳ میلیارد تومان تخمین زده شده بود و به قیمت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

همچنین اثری بدون عنوان از منیر فرمانفرمائیان که از آینه‌کاری‌های معروف او محسوب می‌شود و به نام «هندسه مقدس» شهرت دارد، درحالی که پیش‌تر بین ۲-۳ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت دو میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثری بدون عنوان از محمد علی ترقی جاه به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درحالی به فروش رفت که رقابت برای خرید آن و پیشنهاد قیمت‌های بالاتر کمرنگ بود.

همچنین در ادامه اثری بدون عنوان از عباس کیارستمی به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثری با عنوان «قفل زنان طهران» متعلق به قاسم حاجی‌زاده که در محدوده ۱-۱.۵ میلیارد تومان تخمین زده شده بود نیز به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر فریده لاشایی/سومین اثر گران حراجی با چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش/ تکنیک رنگ‌روغن، اکریلیک و مداد روی بوم و نمایش ویدیویی/تاریخ خلق اثر ۱۳۸۹

«کنش» نام اثری از رضا آرامش بود که در این حراجی به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. این درحالی بود که قیمت این اثر بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان تخمین زده شده بود.

«کنش بی‌پایان» نام اثری از مهرداد محب‌علی بود که روایتی رئالیستی در خود داشت، این اثر که بین ۱-۱.۵ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، با شیطنت‌های دوباره‌ی مجری که صدای خریداران را نیز درآورده بود، نهایتا به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در ادامه اثری بدون عنوان از رضا درخشانی که بین ۱-۱.۵ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درحالی که رقابت برای آن کمرنگ بود، به فروش رفت.

«نگاه به سوی شرق»، اثری از آویش خبره‌زاده که در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه شیر طلایی بینال ونیز شده بود، به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رسید.

افشین پیرهاشمی هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. این قیمت درحالی نهایی شد که پیش‌تر قیمت این اثر بین ۱-۱.۵ میلیارد تومان تخمین زده شده بود.

اثر بدون‌عنوان از کوروش شیشه‌گران (متولد ۱۳۲۴) که عنوان سوم را به لحاظ فروش در حراجی شانزدهم به دست آورد. این اثر که با تکنیک رنگ رنگ‌روغن روی بوم در سال ۱۳۹۴ خلق شده، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

همچنین «قلب» نام اثری از امیر مسعود اخوان جم بود که به قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

آخرین میلیاردی شانزدهمین دوره حراج تهران به اثری بدون عنوان از مجموعه درخت فریده لاشایی اختصاص داشت که به قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

از حواشی حراج چه خبر؟

یکی از مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، چکش زدن و اعلام به فروش رفتن اثری و به صدا درآمدن دوباره‌ی چکش و پذیرش قیمت‌های جدیدتری از سوی خریداران بود. این روند طبق مشاهدات خبرنگار ایسنا از واکنش خریداران، اعتراض برخی از آنان را به همراه داشت.

علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران درباره این موضوع چنین اظهار کرد: «این همه جای دنیا حتی در حراجی‌های بزرگی مانند کریستیز و ساتبیز نیز وجود دارد. من بارها شاهد بودم که پس از چکش خوردن عده‌ای دست بالا می‌برند، به دلیل اینکه یا دیده نمی‌شوند و یا دیر تصمیم می‌گیرند.»

او ادامه داد: «چکش خوردن به معنی سوت پایان بازی نیست. به معنی اعلام یک رقم است و درصورتی که بلافاصله و قبل از اینکه مجری وارد اثر بعدی شود، کسی دست بالا ببرد ما می‌توانیم دوباره و حتی سه باره چکش بزنیم. این اتفاق بارها در حراج تهران و حراجی‌های خارجی رخ داده است. این درحالی است که به محض اینکه وارد اثر بعدی می‌شویم، رقابت پایان یافته است.»

از دیگر مواردی که شاید بتوان تحت عنوان حواشی حراج به آن اشاره کرد، به فروش رفتن اثری با عنوان «عروسک» متعلق به سیامک عزمی در پشت صحنه بود. این اثر که بین ۴۰۰- ۶۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده بود، از آن جهت که رقابتی برای آن وجود نداشت، نه در جمع خریداران؛ بلکه در پشت صحنه و به قیمت کمینه، یعنی ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

طبق گفته مدیر حراج تهران بنابراین باتوجه به فروخته شدن این اثر در پشت صحنه، شانزدهمین دوره حراج تهران با به فروش رفتن تمامی ۱۲۰ اثر ارائه شده، به کار خود پایان داد.

دیدگاه تان را بنویسید