انتقاد محمد رحمانیان از لغو برنامه نکوداشت بهرام بیضایی

محمد رحمانیان با انتقاد از لغو یک‌ سمینار تئاتری ‌و نکوداشت بهرام بیضایی گفت که این برنامه می‌توانست برپا شود تا بدون این‌که به هیچ میز مدیریتی آسیب وارد شود، گفت‌وگوهایی درباره‌ موضوع‌های مختلف تئاتر شکل بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، قرار بود انجمن صنفی نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در سه روز متوالی، از چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت تا جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، سمینارهای نمایشنامه‌نویسی و گفت‌وگو، نمایشنامه‌نویسی و سانسور و آیین نکوداشت بهرام بیضایی را در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار کند.

ایسنا نوشت؛ سخنرانی محمود دولت‌آبادی (نویسنده)، سهیلا نجم (استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر)، حمید امجد (نمایشنامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر) و پانته‌آ بهرام (بازیگر تئاتر و سینما) برای آیین نکوداشت بهرام بیضایی (نمایش‌نامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و سینما) و نیز خوانش قسمتی از فیلمنامه «اشغال» بهرام بیضایی توسط محمد رحمانیان (نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما) که از آن اقتباس نمایشی داشته است، بخشی از برنامه‌های اعلام شده بود.

اما این انجمن، روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای از لغو برنامه خبر داد و اعلام کرد: «این انجمن هم‌چون دیگر انجمن‌ها و ‌کانون‌های خانه‌ تئاتر، در تدارکِ برگزاری دو نشست علمی و یک نکوداشت بود که متأسفانه در آخرین لحظات، بنا بر صلاح‌دید سرپرست خانه‌ هنرمندان ایران لغو شد.

با توجه به این که ایمنی این تماشاخانه تا این لحظه از طرف سازمان آتش‌نشانی تأیید نشده است و آلودگی هوا و تعطیلاتِ اخیر برگزاری این دو سمینار و آیین نکوداشت توسط انجمن صنفی نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در این مکان نیز امکان‌پذیر نیست.»

این اطلاعیه ‌نسبت دادن لغو برنامه به صلاحدید سرپرست خانه هنرمندان ایران، با پاسخی از سوی این خانه روبه‌رو شد و روابط عمومی خانه هنرمندان ایران دلیل لغو برنامه انجمن صنفی نمایشنامه‌نویسان و مترجمان را دیر درخواست دادن انجمن برای یک همایش سه روزه اعلام کرد.

در آن اطلاعیه آمده بود: «به دلیل طی نشدن روال معمول و نبود قرارداد فی‌مابین، آماده نبودن شرایط لازم برای برگزاری یک رویداد سه روزه و نبود فرصت هماهنگی به دلیل اقدام دیر هنگام برگزارکنندگان، به رغم تمایل خانه هنرمندان، امکان برگزاری این برنامه در این تاریخ وجود نداشت. از این رو گزاره‌هایی چون «انصراف خانه هنرمندان از میزبانی» و «در آخرین لحظات بنابر صلاحدید سرپرست خانه هنرمندان» که در اطلاعیه انجمن نمایشنامه نویسان ذکر شده، از اساس صحت ندارد.»

این اطلاعیه روز جمعه ۳۰ اردیبهشت بار دیگر از سوی انجمن صنفی پاسخ داده شد که دست‌اندرکاران برنامه توضیح‌های ارائه شده از سوی خانه هنرمندان ایران را رد کرده و آن‌ها را نادرست دانستند.

حال در ادامه‌ این اطلاعیه‌ها، محمد رحمانیان که قرار بود به اجرای نمایشنامه‌خوانی یکی از آثار بیضایی بپردازد، در متنی به این ماجرا واکنش نشان داده است.

او در یادداشتی با اشاره به این‌که «به لغوهای پیاپی، برگزار نشدن‌ها و توقیف‌ها و تعطیلی‌ها عادت کرده‌ایم»، نسبت به آن‌چه بهانه‌های واهی برای علت لغو برنامه می‌داند، مثل آلودگی هوا یا ایمن و استاندارد نبودن سالن استاد جوانمردِ عمارت خانه تئاتر که بارها برنامه‌های مختلف در آن برپا شده، انتقاد کرده است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان همچنین نوشته است: «می‌شد این سمینارها برپا شود و گفت‌وگوها شکل بگیرد و آیین‌ها (نکوداشت) به سرانجام رسد و هیچ آسیبی هم به گوشه‌ای از میز هیچ مدیری نرسد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید