انتقاد ژاله صامتی از وضعیت فرهنگی

ژاله صامتی ضمن ابراز خرسندی درخصوص برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید: وضعیت فرهنگی و کتابخوانی در کشور ما خوب نیست. دانشجو و هنرجو عجیب و غریب بی‌اعتنا هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این بازیگر و مدرس دانشگاه با استقبال از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: از تعطیلی دوساله نمایشگاهی به این مهمی ناراحت بودم. الان خوشحالم که امسال در تجربه جدید هم حضوری و هم غیرحضوری نمایشگاه به روال سابق خود بازمی‌گردد.

ایسنا نوشت؛ صامتی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب حضوری قطعا فرصتی برای رصد تازه‌های نشر و خرید کتاب‌هایی است که به دلیل مشغله کاری فرصت تهیه آن‌ها را نداشته است، بیان کرد: بعد از دوسال تعطیلی خوشحالم که نمایشگاه امسال حضوری برگزار می‌شود. واقعا جامعه به از سرگیری فضای نشاط‌آور نمایشگاه کتاب در بین همه مردم جامعه نیاز داشت و می‌دانم بعد از دوسال دوری مردم از نمایشگاه امسال استقبال خوبی خواهند کرد.

او با اشاره به حظ و لذتی که از همراهی با کتاب می‌‎برد، افزود: عاشق این هستم که زمان آزاد داشته باشم، بتوانم بروم کتابفروشی، در آن قدم بزنم، کتاب‌ها را تورق کنم، از دیدن تازه‌های نشر لذت ببرم و حتی با دیدن کتاب‌هایی که قدیم خوانده‌ام خاطره‌بازی کنم.

این داور برنامه تلویزیونی عصر جدید و مدرس دانشگاه با انتقاد از جایگاه کتاب در میان نسل جدید اظهار کرد: وضعیت فرهنگی و کتابخوانی در کشور ما خوب نیست. دانشجو و هنرجو عجیب و غریب بی‌اعتنا هستند. همتی برای رفع این مشکل و ارتقای دانش خود ندارند. نسل ما اگرچه نسل نداشتن‌ها و مشکلات بود اما هیچ وقت دست روی دست نگذاشتیم و به هر روشی که بود برای خودمان خوراک فکری و فرهنگی تهیه می‌کردیم. خاطرم هست در بین همکلاسی‌هایم وقتی صحبت از کتاب می‌شد، تقریبا همه از آخرین نمونه‌های چاپ و ترجمه‌شده باخبر بودند. همه آثار نویسنده‌های داخلی و خارجی را پیگیر بودند و می‌خواندند. توجه کنید به‌روز بودن اطلاعات کتاب ما در شرایط بعد از انقلاب و جنگ بود اما حالا می‌بینی کتاب‌های جدید با بهترین کیفیت چاپ می‌شود و به راحتی هم قابل دسترس است اما نسل جدید پیگیر خواندن کتاب نیست.

او با بیان این‌که پایه‌های فرهنگی ملت‌ها با روش‌های مختلفی قوی می‌شود و از سینه یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود، یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین روش‌های فرهنگ‌سازی را کتاب دانست و گفت: هرچه نسل‌های جدید ما از کتابخوانی دور شوند، فرهنگ در وجودشان کمتر شکل می‌گیرد و اگر با این روند پیش برویم می‌گویم متاسفانه در آینده با نسلی روبه‌رو هستیم که در ‌جهل به‌سر می‌برد و دیگر آن زمان برای ساختن دیر شده است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید