ثبت رکوردی استثنایی در تاریخ اسکار

کنت برانا بازیگر و کارگردان سرشناس فیلم «بلفاست» تبدیل به نخستین سینماگر تاریخ شد که در هفت رشته متفاوت نامزد جایزه اسکار شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کنت برانا کارگردان امسال با فیلم «بلفاست» نامزد در سه رشته جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه‌ ارژینال نامزد جایزه اسکار شده است. 

او پیش از این در نیز در ۴ رشته متفاوت دیگر نامزد اسکار بوده و به این ترتیب نخستین هنرمندی است که در ۷ رشته متفاوت نامزد این جایزه شده است. 

پیش از این جرج کلونی، آلفونسو کوارون و والت دیزنی هر کدام با نامزد شدن در شش بخش متفاوت اسکار رکورددار بودند. 

برانا اگر چه هیچ گاه برنده اسکار نشده است اما همیشه نامش در میان چهره‌های تحسین شده سینما قرار گرفته است. 

او با فیلم «هنری پنجم» که اقتباسی سینمایی از نمایشنامه مشهور شکسپیر بود، نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نقش اول شد. او در فیلم «هفته‌ای که با مریلین گذراندم» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد. 

برانا که برای نوشتن فیلمنامه «هملت» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی هم شده است، یک بار هم با فیلم کوتاه «آواز قو» به جمع نامزدهای اسکار راه یافته است. 

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه ارژینال، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر مرد نقش اول، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و بهترین فیلم کوتاه رشته‌هایی هستند که کنت برانا در طول فعالیت هنری در آن‌ها نامزد دریافت اسکار شده است. 

او در کنار بزرگانی چون اورسن ولز، وودی آلن و کلینت ایستوود از معدود هنرمندان سینما است که همزمان نامزد دریافت جایزه اسکار کارگردانی و بازیگری شده است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید