جشنواره‌های ملی و جهانی فجر ادغام شد؛ آینده جهانی این رویداد چه می شود؟

دوره آخر جشنواره جهانی فیلم فجر با مدیریت و دبیری محمدمهدی عسگرپور در دوران شیوع کرونا عملاً به صورت آنلاین برپا شد و انتظار می‌رفت دوره بعدی این جشنواره در بهار 1401 برپا شود اما ظاهراً دیگر شاهد برپایی این رویداد نخواهیم بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس سازمان سینمایی در حالی از ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر پس از پنج دوره برگزاری مجزا از سال 1401 خبر داد که مشخص نیست آیا پس از این اقدام بخش بین المللی جشنواره که اکنون در قالب جشنواره جهانی فجر، به عنوان یکی از پانزده جشنواره معتبر بین المللی در فیاپف به ثبت رسیده، امکان حفظ این موقعیت را خواهد داشت یا به کل این جایگاه سلب می‌شود؟

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با اعلام ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فجر از سال 1401، در این زمینه استدلال کرد: «برگزاری جشنواره جهانی فجر، طی سال های گذشته با مدیریت و زحمات دلسوزانه عزیزان: آقایان علیرضا رضاداد، سیدرضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور، فضاهایی را برای کمک به گسترش روابط بین‌الملل سینما فراهم ساخته که جای تشکر و قدردانی دارد. پیرو بررسی "کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها"؛ و بنا به مطالبه‌های صنوف و سینماگران کشور در سال‌های گذشته، سازمان سینمایی به این جمع بندی رسیده است که برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی فجر را به صورت یکپارچه تحت عنوان "جشنواره بین المللی فیلم فجر" برگزار نماید.»

این اتفاق در حالی رخ داد که جشنواره جهانی فجر در آخرین دوره خود با دبیری محمدمهدی عسگرپور توانست به فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (FIAPF) به عنوان نهاد بین المللی ناظر بر جشنواره‌های بین المللی بپیوندد و جزو شانزده جشنواره معتبر بین المللی قرار گیرد. وضعیتی که مشخص نیست پس از ادغام جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره ملی فیلم فجر پابرجا خواهد ماند یا این موقعیت بین المللی جشنواره فیلم فجر از کف سینمای ایران خواهد رفت؟ این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که در میان مدعیان تصاحب این جایگاه ایران، نام‌های خوبی شنیده نمی‌شود.

جشنواره جهانی فیلم فجر که در واقع تفکیک بخش بین المللی از جشنواره فیلم فجر بود، از پنج دوره پیش رخ داد و تاکنون پنج دوره شاهد برپایی این رویداد بوده‌ایم. علیرضا رضاداد دبیر نخستین دوره این جشنواره بود. سپس رضا میرکریمی برای سه دوره دبیری این رویداد را برعهده داشت که در همین دوران بیش از هزار روزه، مسیر مهم‌ترین رویداد بین المللی سینمای ایران ریل گذاری شد. در همین دوران بود که پای بسیاری از فیلمسازان بین المللی نظیر الیور استون و پل شریدر به ایران باز شد و رسانه‌های جهان روی این رویداد فوکوس کردند و به پوشش آن پرداختند.

دوره آخر جشنواره جهانی فیلم فجر با مدیریت و دبیری محمدمهدی عسگرپور در دوران شیوع کرونا عملاً به صورت آنلاین برپا شد و انتظار می‌رفت دوره بعدی این جشنواره در بهار 1401 برپا شود اما ظاهراً دیگر شاهد برپایی این رویداد نخواهیم بود؛ تصمیمی که رئیس سازمان سینمایی تاکید کرده با تکیه بر «بررسی "کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها"؛ و بنا به مطالبه‌های صنوف و سینماگران کشور در سال‌های گذشته»؛ مطالعاتی که انتظار می‌رود منتشر شود و در عین حال مشخص شود گروهی از سینماگران که خواستار تعطیلی جشنواره جهانی فجر بودند، چه درصدی از جامعه سینما با هزاران عضو را نمایندگی می‌کردند؟

این موضوع از آن جهت سوال برانگیز شده که وقتی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی جدا شد نیز مسئولان وقت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید می‌کردند این تفکیک بر اساس کار کارشناسی بوده و در راستای جلوگیری از اتلاف هزینه‌های بخش بین الملل جشنواره فجر که عملاً در سایه بخش ملی قرار می‌گرفت و بازدهی چندانی نداشت، رخ داده است. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند شبیه ادغام جهاد سازندگی باشد که پس از چندین سال عنوان شد این ادغام اشتباه بوده و باید آن مجموعه به صورت مجزا به فعالیتش ادامه می‌داد.

پرسش اساسی دیگر اینکه اگر جشنواره جهانی فیلم فجر در جشنواره ملی فیلم فجر ادغام شود و جایگاه ایران به عنوان یکی از شانزده جشنواره بین المللی فیلم از دست برود، جایگاه کنونی جشنواره جهانی فیلم فجر به جشنواره فیلم احتمالاً کدام کشور تعلق خواهد گرفت؟ این پرسش مهمی است که نشان خواهد داد مسیری که در پیش گرفته شده، تا چه میزان درست و قابل دفاع است. علاوه بر این باید پرسید آیا برای ادغام این جشنواره از دبیران پیشین این جشنواره کسب نظر شده و یا نیازی به استفاده از تجربیات آنها احساس نشده است؟

دیدگاه تان را بنویسید