به گزارش ایرنا این روزها شهر ملی منبت گام های خود را محکم تر از قبل برمی دارد و این هنر صنعت با بیش از نیم قرن سابقه، در کنج خانه های ایرانی نشسته و اعتبارش به آنسوی مرزهای ایران زمین رسیده است.
امسال اما آغاز دومین جشنواره ملی مبل و منبت متفاوت از سال گذشته بود، سور و سات جشنواره ابتدا به رسانه ملی رسید و با شب فیروزه ای و مبلمان منبت فیروزه ای مهمان ایرانیان شد، جشنی بسیار باشکوه در کنار هنرنمایی استادکاران و منبت کاران ملایری که زحمت تزئین خانه ها را به دوش می کشند و با سر انگشتان خود شگفتی خلق می کنند.
قرار است شب فیروزه ای 2 شب ماندگاری و آوازه هنر مبل و منبت ملایر را به رخ بکشد، شهری که هنرمندان بی بدیلش و مردمان با فرهنگش بی صبرانه منتظر حضور هموطنان خود به این دیار هستند و فرش قرمز خود را زیر پای هنردوستان گسترانیده اند.
مرداد و شهریور برای همیشه در خاطره مردم این خطه جا خوش کرده است، این ماه ها و روزها همواره یادآور روزهای طلایی هنر مبل و منبت ملایر و تلاش صادقانه فعالان و دست اندرکاران این صنعت و دلسوزان این شهرستان بود که برای کسب این نشان ملی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و تا رسیدن به هدف کمر خم نکردند.
در این گیر و دار مشکلات اقتصادی، فعالان این هنر صنعت نمی گذارند اثر فاخر آنها رنگ ببازد، با وجود همه مشکلات و سختی ها باز هم پای کار آمدند و باشکوه تر از سال گذشته دومین جشنواره ملی مبل و منبت را آغاز کردند، جشنواره ای که از 30 مرداد تا هشتم شهریور ماه به مدت 10 روز میزبان مردمان خوب ایران زمین از جای جای کشور است.
به خوبی شور و هیجان جشنواره را در شهر ملی منبت لمس می کنی، بیش از 300 نمایشگاه مبل و منبت در سطح شهر ملایر فعال است که بساط جشن و شادی را با صمیمت تمام فراهم کرده اند و مشتاقانه منتظر حضور گرم هموطنان خود هستند، البته شهرک صنعتی مبلمان ملایر در حاجی آباد نیز با نمایشگاه هایی بزرگ تکمیل کننده این جشنواره است.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شامگاه دوشنبه در آیین آغاز به کار دومین جشنواره ملی مبل و منبت شهر ملی منبت در ویژه برنامه شب فیروزه ای، این فرصت طلایی همزمان با رویداد همدان 2018 را تحول آفرین و گامی مثبت برای رسیدن به اهداف بزرگ دانست.
باب الله فتحی ملایر را شهری فرهنگی، دانشگاهی و تاریخی دانست و گفت: پس از ملی شدن مبل و منبت ملایر، انگور آن نیز در آستانه جهانی شدن است.
وی صنایع دستی این شهر را ویژگی بارز و شاخص آن برشمرد و افزود: کارگاه های بسیار زیادی در سطح این شهرستان وجود دارد که با تولید مبلمان منبت موجب رونق اقتصادی شهر می شوند.
فتحی با بیان اینکه صنعتگران و فعالان مبل و منبت ملایر به این شهر نام و آوازه دیگری بخشیدند بیان کرد: همت والا و تلاش بی دریغ فعالان این هنر صنعت موجب ملی شدن منبت ملایر شد.
فرماندار ویژه ملایر گفت: همه دست در دست یکدیگر دادند تا سال گذشته این رویداد ملی رخ داد و به ثبت رسید و این امر گام بلندی در توسعه شهر ملایر است.
فتحی ادامه داد: از 30 مرداد تا چهارم شهریور جشن های مردمی در بوستان سیفیه و سالن الغدیر و ششم و هفتم شهریور ماه نیز جشن های مردمی به ترتیب در شهر جوکار و روستای دهنوآورزمان برگزار می شود.
وی یادآور شد: اختتامیه دومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر همزمان با عید سعید غدیر خم در باغ تاریخی سیفیه برگزار و به صورت زنده از شبکه استانی همدان پخش خواهد شد.
ملایر اصلی ترین قطب مبلمان منبت کشور با بیش از پنج هزار کارگاه مبل و منبت و فعالیت بیش از 20 هزار هنرمند در این هنر صنعت و هشت هزار منبت کار، ظرفیت ویژه و بارزی در ایجاد اشتغال است که در سال حمایت از کالای ایرانی، تولید و اشتغال بسیار خوش درخشیده است.
این موفقیت به لطف فعالیت شبانه روزی صنعتگرانی است که به واسطه هنر دست خود امرار معاش می کنند و حمایت های دولت که مسیر را برای ملی شدن این صنعت و پیمودن راهی در عرصه ملی و بین المللی هموار کرد.
عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز در این آیین خودکفایی هنرمندان این شهرستان در تولید مبلمان منبت را موفقیتی بزرگ در عرصه صنایع دستی کشور دانست و افزود: تنها رقیب مبلمان منبت ملایر کشور ایتالیا است.
محمودی منبت با هنر دست را وجه تمایز مبل منبت ملایر در عرصه جهانی برشمرد و گفت: در صدد مهیا کردن بسترهای لازم برای افزایش صادرات این هنر صنعت هستیم.
وی ادامه داد: در این راستا از کشورهای حوزه CIS، آفریقای جنوبی و کشورهای عربی تجاری برای بازدید از صنعت مبلمان منبت ملایر به این شهرستان آمده اند تا بتوانم در قالب تهاتر، صادرات و واردات آن گام برداریم.
عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر بیان کرد: با همت صنعتگران این عرصه در کارگروه های مشخصی برای صادرات داخلی مبلمان منبت ملایر به صورت تخصصی ورود پیدا کرده ایم.
محمودی اظهار داشت: همچنین به موازات آن در تشکل دیگری برای صادرات خارجی این هنر صنعت نیز برنامه ها را هدفمند دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه سالیان سال سود این هنر صنعت به دست واسطه ها می رسید افزود: سال ها مبلمان منبت ملایر به صورت کلاف خام به کلان شهرهای کشور عرضه می شد و رنگ و پارچه نیز در این شهرها انجام می گرفت.
عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر گفت: با ملی شدن این صنعت و تاسیس بازار مبل ملایر که دارای بیش از 300 نمایشگاه مبل و منبت است، موفق تا اندازه قابل قبولی از خام فروشی آن جلوگیری کنیم.
محمودی بیان کرد: با این اقدام ارزش افزوده تولیدات مبل و منبت ملایر عاید صنعتگران این شهرستان شد و از صفر تا صد کار در خود ملایر انجام می شود.
به گزارش ایرنا، در آیین افتتاح دومین جشنواره مبل و منبت ملایر هنرمندان کشورمان همچون 'غلامرضا صنعتگر' خواننده پاپ ایران و 'عباس غزالی' بازیگر سینما و تلویزیون نیز مهمان شب فیروزه ای با ویژه برنامه جشنواره مبل و منبت ملایر بودند.
مراسم افتتاحیه جشنواره ملی مبل و منبت شب های 29 و 30 مردادماه در محل دریاچه کوثر ملایر به صورت زنده و در قالب برنامه تلویزیونی 'شب فیروزه ای' از شبکه استانی و شبکه پنج سیما بخش می شود.
دومین جشنواره مبل و منبت ملایر از 29 مرداد آغاز شده است و تا هشتم شهریور ماه ادامه دارد.
اردیبهشت ماه سال گذشته ملایر به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید، این شهرستان بیش از 70 درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.