در این مطلب عنوان شده است: در حال حاضر 30 نشــریه در اســتان همدان فعال اســت که شــامل 20 نشریه عمومی و 10 نشریه تخصصی است.
براساس بررسیهای انجام شده با وجود سابقه 100 ساله مطبوعات در استان همدان به سبک و سیاق رسانه های جمعی امروزی، هنوز حوزه کاری مطبوعات اســتان همدان یک ابزار فرهنگی جدید محسوب می شود که نوع و شــیوه عملکردی آن در حال گذر از سنت به دوران جدید و امروزی است.
اما حوزه مدیریت مطبوعات استان در همان نگاه اول ســنتی و غیرحرفــه ای خود باقی مانده اســت که خود باعث شــده گامهای چندان محکمی از سوی نشریات استان در ایفای رسالت های اصلی آن برداشته نشود و تجربه ای حرفه ای و مستقل با نگاه مشترک شکل نگیرد.
گرانی کاغذ و چاپ، ضعف مالی نشریات، نبود یک ساختار اداری برای نشریه ها، سامان ندادن به حرفه خبرنگاری علاوه بر این که حوزه مطبوعات اســتان همدان را با بحث اشتغالزایی و درآمد به چالش کشانده است، خود ســبب شده که اهمیت این مباحث در مطبوعات استانی، مفهوم واقعی پیدا نکند.
در کنار این مشــکلات، ممنــوع الورودی خبرنگاران برخی رسانه ها به برخی ادارات، کمبود نیروی حرفه ای و متخصص، ضعیف بودن بخش خصوصی در استانهای غرب کشــور، اتکا رسانه های محلی به آگهی های دولتی، چند شــغله بودن مدیر مســئولان و سردبیران نشریات محلی، هزینه بالای توزیع در کنار فروش پایین و اشتراک گیری کم از ســوی ادارات و جای خالی نشریات محلی در ســبد کالای خانوارها باعث شده است کــه مطبوعات محلی با اقبال کمتری مواجه شوند.
علاوه بر مباحث بالا به دلیل فضای بســته همدان، نپرداختــن به موضوعات اجتماعی و دغدغه ها و مشــکلاتی که مــردم با آنها روبرو هســتند، نبود تشــکیلات منســجم بــرای حمایت از فعــالان ایــن عرصه از جمله تشکلات، جامعه خبرنگاران، انجمن نویسندگان و ... باعث شده تا وحدت رویه در بین رسانه های غرب کشور در حد قابل قبولی نباشد.
مضاف بــر این موارد، نبــود مطالعه کافی، اطلاعات کم خبرنگاران و نویســندگان و بی اقبالی شــیوه های نوین خبر نویسی از ضعفهایی است که باید جامعه خبری استان همدان نسبت به رفع آن اقدام کنند.
البته نباید از نظرها دور داشت که مسئولان فرهنگی اســتان همدان نیــز در حد انتظار نتوانســته اند بــه ارتقاء کیفیــت و کمیت مطبوعات محلی کمک کنند و اگر هم تک ســتاره های موفقی وجــود دارند ماحصل تلاش هــا و فعالیت های فعالان رســانه ها اســت.
با این حال هر چند در حال حاضر مطبوعات همدان در مقایســه با مطبوعات غرب کشور از نظر کمیت و کیفیت یک سر و گردن بالاتر هســتند، اما این راضی کننده نیســت و باید بــرای کمک به بهبود کیفیت و کمیت مطبوعات تلاش کرد.
به نظر می رســد کــه برای جبران کاســتی هــای موجود بایــد تعــدادی از ادارات و نهادهای مرتبط از جمله فرهنگ و ارشــاد اسلامی، دانشــگاهها، مرکز فنی و حرفه ای و تشکلهای مرتبط در حوزه های مختلف ورود پیــدا کرده و به آمــوزش و تربیت و تامین نیروی انســانی و آشــتی بین مردم و رسانه های محلی و افزایش فرهنگ مطالعه کمک کنند.
باید گفت که در همدان بیــش از 100 مجوز رســانه مکتوب صادر شده و هر روز ســه روزنامه چاپ می شود که وجود این میزان رسانه در استان نشان از فرهنگ روزنامه خوانی در همدان دارد.
وجود بیش از 550 فعال رسانه ای در همدان خانــه مطبوعات پویا و فعــال و 500عضو از خبرگزاری ها، روزنامه های سراســری و محلی استان، در این خانه نشان از فرهنگی بودن این استان دارد.
علاوه بر این نشــریات سراســری نیز در همدان دارای سرپرستانی هستند که نشریات کشوری را در این استان فعال نموده اند.

***همــدان مجهز بــه بزرگترین و مدرنترین چاپخانه غرب کشور
وجود مجهزتریــن، بزرگترین و مدرنترین چاپخانه غرب کشور در همدان امتیاز بزرگی برای رســانه های این استان است که باعث شده رسانه های مکتوب استان به جای چاپ در اســتانی دیگر و خروج سرمایه از استان، پرداخت هزینه حمل و نقل و گاهی هم دیر رسیدن روزنامه، در همین استان چاپ شده و با این کار حداقل 200 نفر از همشــهریان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شوند.
ایــن چاپخانه علاوه بر چاپ رســانه های استانی، با بازاریابی مناسب چاپ رسانه های غرب کشــور را نیز عهده دار شده در حوزه مطبوعات محلی نقش حمایتی ایفا می کند.
در خصوص مهمترین دغدغه های رســانه های اســتان همدان نماینــده خبرنگاران و عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات اســتان صحبت هایی را در مراسم روز خبرنگار داشت که به آن اشاره می شود.
اشکان یوســفی با بیان اینکه ادارات ما یک روابط عمومی میخواهند که احترام و عزت رسانه ها را حفظ کند، افزود: برخی مدیران و مدیران روابط عمومی برخورد ناشایستی با رسانه ها دارند که این پذیرفتنی نیست.
وی با تاکید بر اینکــه دیگر روابط عمومی جایگاه بســتگان بیــکار مدیران نیســت، خاطرنشان کرد: اکنون دیگر مدیران به این نتیجه رســیدند که فرد رسانه ای در جایگاه روابط عمومی قرار گیرد.
ایــن فعال رســانه ای با بیــان اینکه برخی مدیران و مدیران روابط عمومی متاســفانه بعضا سواد رســانه ای ندارند، بیان کرد: اگر روابط عمومی و مدیر روزنامه خوان باشــند بســیاری از مشــکلات حل خواهد شد، ما مدیران روزنامه خوان می خواهیم که بتوانند نقد ما را درک کنند، بپذیرند و حتی اگر لازم باشد تکذیب کنند.
وی در خصــوص منابع مالی رســانه ها نیز گفت: نشــریات خصوصی منافع مالی خود را از کجــا بیاورند، زیرا فروش دکه ها که به لطف فضای مجازی کمتر شده و در بخش آگهی هــم که روابــط عمومی ها همکاری نمی کننــد و نمی داننــد آگهــی رپرتاژ فن رسانه ای است و باید از آن استفاده کنند.
یوسفی با بیان اینکه در تقسیم آگهی رسانه ها عدالتی دیده نمی شــود و تعرفه ها هم بعضا هم غیرقانونی است، افزود: اداره ارشاد تعرفه داده و نبایــد جز این باشــد زیرا این ضربه جدی به رسانه ها وارد می کند.
وی با بیان اینکه در برخی مواقع با پوزخند برخی روابط عمومی ها برای اشتراک مواجه هســتیم، بیان کرد: این در حالی اســت که استاندار دستور داده است اشتراک ادارات به رسانه ها کم یا لغو نشود.
این فعال رســانه ای یکــی از وظایف روی دوش رســانه ها را امید بخشــی دانست و گفت: امید بخشی در حالی است که باید ابتدا مشکلات ما رسانه ها حل شود تا مشکلات مردم را نیز حل کنیم.
وی با بیان اینکه هنوز ساختمان مطبوعات تحویل داده نشــده اســت، گفت: شهردار همدان وعده تحویل در شهریورماه را داده اســت اما هنوز مکان آن مشــخص نشده اســت.
با این تفاسیر مشــخص است که بسترســازی برای گسترش نهادهای صنفی و حرفه ای در عرصــه مطبوعات و ارتقا و گســترش زیرساختهای بخش مطبوعات اســتان همدان شــامل توزیع، چاپ، تهیه و تولیــد و عوامــل غیرمســتقیم مرتبط با نشــریات در ارتقــا وضعیــت مطبوعات همدان نقش مهمی دارد.
از سوی دیگر مشــخص است که افزایش جایــگاه ارتباطات و رســانه و تبیین آنها در توســعه و اقتصاد مطبوعات، آموزش و به کارگیری نیروهای متخصص و توجه به حوزه های دیگر مطبوعات همچون طراحی، صفحه آرایی، خبر نویســی و اطلاع رسانی به هنــگام نقش عمده ای در ارتقاء وضعیت نشریات و جایگاه آنها خواهد داشت که این امر نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی است.
کمبود نیــروی حرفه ای و متخصص، اتکا رســانه های محلی به آگهی هــای دولتی، اشتراک گیری کم از ســوی ادارات و عدم تثبیت نشریات محلی همدان در سبد کالای خانوارها باعث شــده تــا مطبوعات محلی همدان با اقبال کمتری مواجه شوند.
روزنامه همدان پیام به مدیرمسئولی نصرت اله طاقتی احسن در همدان چاپ و منتشر می شود.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.