حجت الله شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز برداشت محصول از سطح باغ های استان اظهار داشت: حدود 65 هزار تن از باغ های انگور این استان دچار خسارت سرمازدگی شد که با توجه به میزان تولید، رقم خسارت چشمگیر نیست.
وی افزود: ملایر با 10 هزارو 500 هکتار اراضی زیر کشت باغ های انگور و تولید سالانه بیش از 240 هزار تن بالاترین میزان تولید انگور استان را به خود اختصاص داده است.
شهبازی ادامه داد: در حال حاضر میزان برداشت انگور استان 24 تن در هکتار است که می خواهیم به برداشت 117 تن در هکتار برسیم که متعلق به باغدار ملایری است و نمونه کشوری شناخته شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان برآورد کرد: نسبت به سال گذشته شاهد تولید قابل توجهی کشمش در استان باشیم.
شهبازی با بیان اینکه صد درصد کشمش استان در ملایر تولید می شود افزود: سال گذشته 36 هزار تن کشمش تولیدی داشتیم که امسال پیش بینی می شود این میزان تولید به بیش از 40 هزار تن برسد.
وی تاکید کرد: شرایط فروش محصول کشمش در بازارهای جهانی به گونه ای است که برآورد می شود امسال مشکلی در فروش محصول کشمش نداشته باشیم.
شهبازی با بیان اینکه امسال قیمت مناسبی برای باغداران و تولیدکنندگان کشمش پیش بینی می شود ابراز امیدواری کرد: باغداران بتوانند از عواید این بخش، روز به روز کشاورزی خود را رونق بخشیده و از دانش روز استفاده کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: مهرماه امسال همزمان با رویداد همدان 2018 سه برنامه مهم محوری کنفرانس ملی انگور و کشمش، جشنواره خوشه برتر و شیره پزی سنتی مانیزان در استان پیش بینی شده است.
شهبازی با بیان اینکه ملایر میزان این سه برنامه ملی است اظهار داشت: در حال حاضر پژوهشکده انگور و کشمش در ملایر فعالیت می کند و این شهرستان از نظر تولید انگور و کشمش جایگاه نخست استان را دارد و شیره انگور آن برند شناخته شده در سطح ملی و جهانی است.
وی گفت: برگزاری هر یک از این جشنواره ها می تواند زمینه گردشگری قابل توجهی را برای اکوتوریسم هایی که از داخل و خارج کشور وارد این استان و شهرستان می شوند، به همراه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از هشت هزار بهره بردار انگور در شهرستان ملایر فعالیت می کنند.
استان همدان از نظر تولید انگور جایگاه سوم کشور و از نظر تولید کشمش در جایگاه دوم کشوری قرار دارد.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.