به گزارش ایرنا، 2 سال از شروع جنگ تحمیلی می گذشت و رزمندگان اسلام برای دفاع از جان، مال و ناموس خود جوانمردانه می جنگیدند و صدای خمپاره و توپ و تانک در همه شهرها شنیده می شد همه نگران بودند اما رزمندگان حتی ذره ای شک به دل خود راه نمی دادند و می دانستند که نخواهند گذاشت حتی ذره ای از خاک وطن را به دست مزدوران و اشغالگران رژیم بعثی بیفتد.
23 تیرماه سال 1361 فرماندهان جنگ تحمیلی فرمان شروع بزرگترین عملیات برون ‌مرزی جمهوری اسلامی ایران با عنوان 'عملیات رمضان' را صادر کردند تا توان رزمی دشمن متجاوز در هم شکسته شود.
مردان سرزمینم جوانمردانه با سردادن ندای الله اکبر در منطقه‌ ای بین رودخانه بزرگ کارون و شط العرب به خاک ریز دشمن حمله کردند تا دشمن را که تا دندان ‌مسلح شده بود را به عقب برانند.
گرمای طاقت فرسای تیرماه خوزستان، شعله های آتش، سیم خاردارها و حتی مین هایی که بر زمین کار گذاشته بودند نیز نتوانست رزمندگان را زمین گیر کند، بلکه بر قدرت ، صلابت و استقامت آنها نیز افزود و آنها را برای شکست دشمن پر توان تر کرد.
دشمن بعثی در این عملیات با ایجاد خاک‌ ریزهای مثلثی و گذاشتن ضد هوایی بر سر هر مثلث که خود متشکل از سه خاکریز مثلثی دیگر بود شکست رزمندگان ایران را حتمی می دیدند غافل از اینکه جوانان ایرانی با دستان خالی اما قلبی آکنده از عشق به وطن پیش خواهند رفت و دشمن را زمین گیر خواهند کرد.
عملیات رمضان در پنج مرحله و در محور شرق بصره به صورت گسترده با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام شد و این عملیات نخستین عملیات نظامی ایران پس از آزادسازی خرمشهر در سوم خردادماه سال 1361 بود.
این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌های زرهی نظامی زمینی پس از جنگ جهانی دوم به ‌شمار می‌رود که نیروهای ایرانی از روش یورش موج انسانی در این عملیات استفاده کردند و یکی از اهداف اصلی ایرانی‌ها در این عملیات از بین بردن ارتش سوم عراق بود که در غرب اروند رود مستقر بود.
با توجه به تعداد تانک‌های این لشکر ایرانی‌ها دسته‌های ویژه آر پی جی زن را برای از بین بردن لشکر زرهی عراقی آموزش داده بودند.
در این عملیات سپاه همدان سه گردان رزمی به استعداد یک تیپ به فرماندهی شهید علیرضا حاجی بابایی و جانشینی شهید حبیب‌الله مظاهری به ‌عنوان فرمانده محور و جانشین و گردان فتح به فرماندهی سردار شهید محمد دلاوری و جانشینی سردار عبدالمحمد مومنی که هر 2 در این عملیات به فیض عظیم شهادت رسیدند و گردان نصر به فرماندهی نورعلی‌ای و گردان خندق به فرماندهی حاج جعفر مظاهری به استعداد بیش از یک هزار نفر از پادگان قدس را به اهواز اعزام کرد.

** شهادت 150 نفر از رزمندگان همدانی در عملیات رمضان
150 رزمنده از استان همدان که در عملیات رمضان حضور داشتند شهد شهادت نوشیدند که بیشترین آمار شهدای این عملیات از شهرستان های همدان، تویسرکان و ملایر بوده که پیکر مطهر بیش از 60 شهید بزرگوار این عملیات نیز تا به امروز شناسایی نشده است.
شهیدان 'علیرضا حاجی‌بابایی'، 'حبیب‌الله مظاهری'، 'محمد دلاوری'، 'پرویز اسلامیان'، 'عبدالمحمد مومنی' و نیز شهید 'محمود نیکومنظری' از جمله شهدای استان همدان هستند که در عملیات رمضان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.

** فضای همدان با ورود 2 شهید تازه تفحص شده عطرآگین می‌شود
مسئول امور شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان گفت: دارالمومنین همدان روز پنجشنبه همزمان با برگزاری یادواره شهدای عملیات رمضان به حضور 2 تن از شهدای تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس عطرآگین می‌شود.
بهرام دوست پرست افزود: پیکر این شهدای معزز چندی پیش در منطقه عملیاتی کوشک تفحص شده و متعلق به عملیات رمضان هستند که پیکر آنان 2 عزیز سفر کرده عصر چهارشنبه با استقبال اقشار مختلف مردم وارد همدان شده و صبح روز پنجشنبه چهارم مرداد ماه به محل برگزاری یادواره شهدا در حسینیه امام خمینی (ره) همدان منتقل می‌شوند.
وی اضافه کرد: پیکر مطهر این شهدا پس از پایان آیین برای انجام مراحل شناسایی به معراج الشهدای تهران منتقل می‌شوند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس نیز در این باره گفت: دفاع مقدس یک میراث ملی مذهبی و یک افتخار ملی است و ما میراث این افتخار غیر قابل تکرار هستیم و باید ابعاد این حماسه به نسل جدید جامعه منتقل شود.
سردار مهدی ظفری افزود: حوادث هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تندیس زنده از فداکاری ملت ایران است و بسیاری از ابعاد دفاع مقدس با وجود بیش از2 دهه از پایان جنگ تحمیلی ناشناخته مانده و با گذر زمان نمایان می شود.
وی ادامه داد: یکی از شاهکارها و آثار مثبت دفاع مقدس نقش بازدارندگی آن است به گونه ای که ایران را به یک جزیره امن و ثبات تبدیل کرده و در هدایت آینده تاریخ موثر است.
استان همدان در دوران هشت سال دفاع مقدس حدود هشت هزار شهید، 17 هزار جانباز و یک هزار آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.