به گزارش ایرنا اردیبهشت ماه سال گذشته بود که هنر منبت ملایر در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید و مهر تاییدی بر این اثر فاخر و ماندگار زد تا برای همیشه این نشان ملی به پایتخت منبت ایران زمین تعلق گیرد.
به لطف کسب این نشان افتخار، شهریورماه سال گذشته ملایری ها مقدمات نخستین جشنواره ملی مبل و منبت را بر پا کردند، جشنواره ای که در نوع خود بی نظیر بود و مسیری طلایی را برای ورود گردشگران و مسافران خوش ذوق و علاقه مند به هنر صنایع دستی به این دیار هموار کرد، راهی که طی شد تا به رویداد همدان 2018 رسید.
در این میان دست اندرکاران شهر ملی منبت با تلاش های مجدانه خود و در راستای حمایت از تولیدات ایرانی، 9 هزار ثانیه تبلیغات رایگان برای جشنواره تابستانی و زمستانی مبل و منبت ملایر از شبکه های سراسری صدا و سیما سهم خود کردند تا این هنر صنعت مسافر جدید رسانه ملی شود و در کنج خانه های ایرانی بنشیند.
به گفته مسئولان این شهرستان با پخش تبلیغات گسترده شهر ملی منبت از رسانه ملی، بیش از 60 هزار مسافر و گردشگر در جشنواره تابستانی وارد این شهرستان شدند و بیش از چهار هزار میلیارد ریال گردش مالی نصیب این شهر شد، رونق بسیار مطلوب اقتصادی و گردشگری که به طور قطع می تواند در رویداد همدان 2018 نقش مهمی را به ویژه از این 2 منظر ایفا کند.
علاوه بر تبلیغات مبل و منبت ملایر در شهریور و بهمن ماه سال گذشته، تیزرهای تبلیغاتی شهر ملی منبت برای سومین بار به مدت یک هزار ثانیه در قالب جشنواره نوروزی از شبکه های سراسری صدا و سیما پخش شد، گامی بسیار مهم در معرفی صنایع دستی و گردشگری شهر دوم استان همدان که حالا با رسانه ملی خو گرفته و باز هم در تب و تاب نقش آفرینی در مقابل دیدگان هزاران بیننده خوش ذوق ایرانی است.
شهر ملی منبت با گذر از تنگناهای زیادی حال امروز به روزهای اوج رسیده و می خواهد در رویداد همدان 2018 متمایز باشد، رخدادی که می تواند از طریق رسانه ملی و تبلیغات شهر ملی منبت میزبان شمار زیادی از گردشگران باشد و این استان کهن تاریخی را برای همیشه پرادعاتر از قبل به عنوان مقصد طلایی گردشگری معرفی کند.
به همین منظور نمایندگان مردم ملایر در مجلس در کنار فعالان این هنر صنعت و مسئولان این شهرستان تلاش های زیادی برای به ثمر نشستن این زحمات کشیدند تا بتوانند هم اکنون که به ایستگاه همدان 2018 رسیدند، آهنگ جهانی شدن را در این رویداد بین المللی سرعت ببخشند و با درخشش مبل و منبت ملایر استان همدان را بر بام گردشگری ایران بنشانند.
به دنبال برگزاری دومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر در شهریور ماه امسال به عنوان یکی از 6 برنامه شاخص این شهرستان در رویداد همدان 2018، نمایندگان ملایر در مجلس دهم روز گذشته(شنبه دوم تیرماه) در دیداری که با قائم مقام سازمان صدا و سیما داشتند، خواستار از سر گیری تبلیغات شهر ملی منبت از رسانه ملی شدند.
در این راستا نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت صدا و سیما در حمایت از تولیدات داخلی را یک ضرورت دانست و گفت: حمایت رسانه ملی از کالاهای ایرانی و گنجاندن این کالاها در تبلیغات تلویزیرنی، حمایت از رونق اقتصاد ملی است.
محمد کاظمی بیان کرد: با توجه به ثبت ملایر به عنوان پایتخت منبت ایران، نیاز است سازمان صدا و سیما از این تولیدات داخلی حمایت کرده و در معرفی این هنر به فعالان صنعت مبل و منبت ملایر کمک کند.
وی خواستار پخش تبلیغات شهر ملی منبت از رسانه ملی همزمان با برگزاری جشنواره تابستانه مبل و منبت و انعکاس اخبار این رویداد مهم شد و افزود: حمایت رسانه ملی در معرفی این هنر ارزشمند بسیار موثر و ضروری است.
کاظمی اظهار داشت: به طور قطع صنعت مبل و منبت ملایر در کنار مزیت ها و استعدادهای گردشگری این شهرستان، اصلی ترین گام برای جذب سرمایه و درآمدزایی به ویژه در رویداد همدان 2018 است.
وی ادامه داد: یکی از راه های تحقق شعارهای ملی همچون اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی همچون مبل و منبت است که دولت نیز باید حمایت بیشتری از این صنعت داشته باشد.
این در حالیست که کاظمی گفت: پس از ملی شدن منبت ملایر، با موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ثبت جهانی آن نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
با اعلام خبر جهانی شدن صنعت شهر ملی منبت در آینده ای نه چندان دور، اراده ملایری ها برای برداشتن گام های بلندتر محکم تر شد تا بتوانند قدمت چندین دهه مبل و منبت این دیار را با بیش از چهار هزار کارگاه شناسنامه دار و فعالیت بیش از هشت هزار هنرمند به صورت مستقیم و بیش از 25 هزار تن به صورت غیرمستقیم را در این هنر صنعت به جهانیان معرفی کنند، صنعتی که بیش از 60 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

**منبت ملایر باید در عرصه بین المللی بدرخشد
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس دهم نیز تبلیغات رسانه ملی را ظرفیتی مهم در رونق صنعت مبل و منبت این شهرستان برشمرد و افزود: از اوایل انقلاب تاکنون صنعت منبت در ملایر فعال است و زمینه اشتغال برای بسیاری از هنرمندان و جوانان را فراهم کرده است.
حجت الاسلام احد آزادیخواه بیان کرد: با وجود رقبای زیاد در ثبت این صنعت، منبت ملایر سال گذشته به ثبت ملی رسید و به واسطه این اقدام اثرگذار دولت، توفیقات زیادی برای فعالان این صنعت در شهرستان ملایر حاصل شد.
وی با بیان اینکه تبلیغات رسانه ای تاثیرگذاری بالایی در جلب مشتری و بازاریابی این صنعت دارد، از قائم مقام سازمان صدا و سیما درخواست کرد: در جشنواره تابستانی مبل و منبت ملایر در شهریور ماه امسال، تبلیغات رسانه ملی حامی و همراه این جشنواره باشد تا بتوانیم این صنعت را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.
حجت الاسلام آزادیخواه با تاکید بر اینکه مبل و منبت ملایر باید در عرصه بین المللی بدرخشد، گفت: این ظرفیت و پتانسیل مهم مبل و منبت ملایر همزمان با رویداد همدان 2018 می تواند سهم عمده ای را در جذب گردشگران و استقبال مهمانان خارجی این رویداد ایفا کند.
اگرچه مبل و منبت ملایر با ثبت ملی آن بستر مناسبی را برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی ایجاد کرده، اما توفیق در این راه پر پیچ و خم از رهگذر تبلیغات گسترده می گذرد و با تدابیر لازم از سوی دست اندرکاران آن به طور قطع می تواند تحولی شگرف در حوزه اقتصادی و گردشگری استان همدان ایجاد کند، تحولی که با موافقیت قائم مقام سازمان صدا و سیما برای پخش تبلیغات جشنواره تابستانه شهر ملی منبت از رسانه ملی، امید را در دل مردمان این خطه از استان همدان صد چندان می کند.
به گزارش ایرنا، سالانه بیش از 70 هزار دست مبلمان منبت در شهرستان ملایر تولید می شود که با بیش از 60 درصد میزان تولید، قطب تولید مبلمان منبت کشور است.
این شهرستان اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان شهر ملی منبت ایران به ثبت رسید.
همدان در آستانه 2 رویداد بین المللی است، رویدادی که بزرگترین تشکل گردشگری آسیا با 34 عضو، همدان را به دلیل برخورداری از ظرفیت های بی نظیر گردشگری به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب و این استان را میزبان 500 عضو از بیش از 150 کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و همچنین وزرای خارجی 34 کشور آسیایی در سال جاری میلادی کرد.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.