به گزارش ایرنا حمیدرضا حاجی بابایی عصر پنجشنبه در نخستین ‌نشست‌ شهر‌اندیشی بررسی ابعاد و آثار کلان‌ شهر شدن همدان اظهار کرد: معضل مهم همدان در حاشیه شهر است و روستاهای حریم شهر همدان نظیر قاسم آباد، حسن آباد و سایر روستاها هنوز هم به طور کامل از زیرساخت های شهری بهره مند نیستند و در 20 سال اخیر معضل بزرگ همدان در این است که شهر یا روستا است.
وی اضافه کرد: هنوز تعریف درستی از شهرنشینی در همدان به خصوص حاشیه شهر نیست و در رسیدن به اهداف کلانشهر همدان باید این مهم مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ از امکانات بهتر بهره مند هستند، گفت: اگر همدان می خواهد مرکزیت غرب و قسمتی از کشور باشد، باید به ابعاد مهم آن توجه داشت.
حاجی بابایی خاطرنشان کرد: تبدیل شهر همدان به مرکزیت غرب کشور همانند شهرهای بزرگ قدرت، اعتبار، ثروت، اشتغال و مدیریت می آورد.
وی با اشاره به اینکه امروزه بخشدار مرکزی نمی تواند پاسخگوی نیاز روستاهای حریم شهر همدان باشد، گفت: کلانشهر شدن همدان نیاز به راهبردهای تعریف شده با بهترین استفاده و کمترین ضرر برای مردم دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این آیین گفت: هم اکنون 32 روستا در حریم شهر همدان قرار دارد که در وضعیت فرصت و تهدید قرار دارند.
ابراهیم مولوی افزود: در تمامی کشورهای توسعه یافته چیدمان روستاها مبتنی بر اقتصاد مفید، طبیعت و بوم گردی است و خدمات مطلوبی را برای شهروندان و گردشگران ارائه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم شهر همدان برای تبدیل به کلانشهر به یک میلیون جمعیت برسد باید کار مطالعاتی و پژوهشی لازم را در دستور کار قرار داد که برهمین اساس شورای اسلامی شهر همدان توجه جدی به بررسی ابعاد مختلف این طرح دارد.
وی با تاکید بر مشارکت شهروندان در اداره شهر همدان گفت: در همدان شهروندان نقشی در اداره شهر ندارند و تاکنون تنها هفت درصد همدانی ها عوارض نوسازی پرداخت کرده اند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 120 هزار تن در حاشیه شهر قرار زندگی می کنند و مشارکت آنها نیز در اداره شهر ضروری است.
در این نشست کارشناسان خبره دانشگاهی به طرح دیدگاه های خود در ابعاد شهر‌اندیشی بررسی ابعاد و آثار کلان‌ شهر شدن همدان پرداختند.
از یکسال گذشته بازنگری طرح جامع شهری آغاز شده و با پایان بازنگری این طرح، عملیات ایجاد رینگ سوم و تبدیل همدان به کلانشهر به زودی آغاز می شود.
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.