به گزارش ایرنا پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همه ساله با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب، بهره مندی از بیش از یک هزارو 800 اثر تاریخی، جاذبه طبیعی و گردشگری و نزدیکی به پایتخت در همه ایام سال به خصوص ایام نوروز میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.
در میان تمامی شهرستان های استان، سهم بیشتری از مسافران نوروزی نصیب شهرستان همدان به عنوان مرکز استان می شود و همانطور که آمارها نشان می دهد 105 هزار نفر در نوروز سال 96 در هتل ها، مهمان پذیرها و مدارس شهرستان همدان اقامت داشتند و حدود 367 هزار نفر از امکانات تاریخی، طبیعی، گردشگری و دست ساز شهرستان همدان بازدید کردند که می توان مهیا بودن زیرساخت های گردشگری نظیر بزرگ راه، راه آهن و حمل و نقل هوایی را از جمله دلایل این استقبال دانست.
از این روی می طلبد مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی این شهرستان ایام باقیمانده از سال را به کسب آمادگی و هماهنگی دستگاه های متولی اختصاص دهند تا شرایط و زمینه مناسب را برای حضور بیشتر مسافران در استان همدان در ایام عید مهیا کنند.
*** برپایی گسترده ترین سفره هفت سین در همدان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان همدان در این خصوص گفت: ویژه برنامه نوروزگاه در باباطاهر همراه با برنامه های فرهنگی هنری با حضور مجریان ملی و دعوت از چهره های سینمایی و موسیقی در ایام نوروز امسال اجرا می شود.
محمد حرمتی اضافه کرد: گسترده ترین سفره هفت سین در مسیر پیاده راه خیابان بوعلی سینا نوروز امسال برپا می شود.
وی ادامه داد: به منظور افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران برنامه جنگ شادی توسط مجریان برجسته کشوری برگزار و بازارچه ها و نمایشگاه های نوروزی در آرامگاه باباطاهر برپا می شود.
حرمتی افزود: سنت های مرتبط با آیین نوروزی بومی شهرستان شامل کوسه گلین، چهارشنبه آخر سال، شال اندازی، قاشق زنی، نوروز خوانی در آرامگاه باباطاهر، بوعلی سینا، موزه هگمتانه و پیاده راه بوعلی به نمایش گذاشته می شود.
وی گفت: معرفی جاذبه های گردشگری و اعلام برنامه های فرهنگی از سیستم صوتی مسیر پیاده روی بوعلی، بهره گیری از ظرفیت گروه تئاتر شهری برای اجرای برنامه های آئینی - فرهنگی در آرامگاه بوعلی، باباطاهر، موزه هگمتانه و پیاده راه بوعلی صورت می پذیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان همدان اضافه کرد: اجرای جنگ شادی ویژه کودکان، موسیقی، بازی های سنتی، تئاتر خیابانی در آرامگاه بوعلی، اجرای نوروز خوانی و نقالی در محل جاذبه های گردشگری موزه ها (موزه بوعلی)، ایجاد بازارچه های فرش صنایع دستی در محل موزه ها و جاذبه های گردشگری همراه با اجرای زنده تولید صنایع دستی از دیگر برنامه های نوروز 97 در همدان است.
وی از اهدای صنایع دستی به گردشگران، اجرای مسابقه بازی های محلی در هگمتانه، برپایی سیاه چادر عشایری با هدف معرفی فرهنگ بومی منطقه به مسافران و ارایه خدمات مانند فروش نان، دوغ و آش رشته خبر داد.
***580 اتاق هتلی در همدان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان همدان با بیان اینکه راهنمایان گردشگری در نقاط مختلف از جمله موزه و کلیساها مستقر می شوند، گفت: 580 اتاق هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و خانه بوم گردی به همراه 30 باب خانه مسافر با 2 هزار و 197 تخت آماده پذیرش مسافران نوروزی است.
حرمتی اضافه کرد: هفت هتل، 9 مهمانپذیر، هشت سفره خانه، چهار مرکز سرگرمی تفریحی، 2 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، چهار واحد پذیرایی (منفرد)، چهار اقامتگاه بوم گردی، یک هتل آپارتمان و 30 خانه مسافر به مسافران همدان در نوروز 97 خدمات ارایه می دهند.
*** نوروز امسال قیمت میوه در همدان مناسب است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهر همدان نیز با اشاره به اینکه میوه امسال به وفور وجود دارد و قیمت‌ها مناسب است گفت: زمان توزیع میوه شب عید باید نزدیک نوروز بوده و عرضه خارج از شبکه توزیع وجود نداشته باشد.
رضا البرزی با بیان اینکه در 12 سال گذشته جانمایی و ثبت نام غرفه‌ های توزیع‌ کننده میوه شب عید با اتحادیه میوه و تره بار بوده است، اظهار کرد: توزیع میوه از سوی افراد قانونمند انجام می ‌شود.
وی با اشاره به اینکه همه توزیع‌ کنندگان میوه شب عید دارای مجوز هستند ادامه داد: اعضای اتحادیه در طول یک سال توزیع میوه انجام دادند و مالیات و عوارض هم پرداخت کرده ‌اند.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان با بیان اینکه سال گذشته 70 نقطه در شهر همدان برای توزیع میوه شب عید پیش‌بینی شد، بیان کرد: این 70 غرفه در سه گروه صبح، ظهر و عصر توزیع میوه را انجام می‌ دادند.
***میوه شب عید همدان تامین شده است
مدیر تعاون روستایی شهرستان همدان در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته در شهرستان همدان 997 تن پرتقال و 261 تن سیب درختی در 62 غرفه توزیع شد اظهار کرد: امسال میوه شب عید به صورت کامل تامین شده است.
مسعود سعیدی با بیان اینکه 60 درصد میوه شب عید در شهرستان همدان توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید در مورد کاهش غرفه‌ های توزیع میوه شب عید اصلاحاتی داشته باشیم.
*** آغاز بکارگشت‌ های سیار تعزیرات حکومتی از 15 اسفند ماه
رئیس شعبه تجدید نظر تعزیرات حکومتی همدان نیز با بیان اینکه گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی در کنار بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت از 15 اسفند ماه در مرکز استان آغاز می شود اظهار کرد: این گشت‌ها تا 15 فروردین ماه ادامه دارد.
علیرضا فضعلی با بیان اینکه تا پایان بهمن ماه سال ‌جاری در همدان 9 هزار و 195 فقره پرونده در تعزیرات حکومتی همدان تشکیل شد ادامه داد: به 9 هزار و 169 پرونده رسیدگی شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت یک‌ هزار و 272 پرونده تشکیل و یک هزار و 264 پرونده مختومه شده است بیان کرد: در حوزه کالا و خدمات 6 هزار و 546 پرونده تشکیل شده که 6 هزار و 520 پرونده مختومه شده است.
*کشتارگاه‌ های همدان برای ایام عید شیفت‌ بندی می شود
نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز گفت: در ایام عید کشتارگاه‌ ها تعطیل می‌ شوند اما لازم است یک یا 2 کشتارگاه فعال باشند.
محمد شیرزاد غلامی با بیان اینکه از تاریخ 20 بهمن ماه شیفت‌ های گشت بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان دایر شده است اظهار کرد: گشت‌های بازرسی حتی در روز‌های تعطیل نیز انجام می‌ شود.
وی با بیان اینکه توزیع برنج در سطح فروشگاه‌ های همدان و شهرستان‌ها در حال انجام است ادامه داد: از ابتدای اسفندماه توزیع برنج آغاز شده و تا نیمه اول فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
وی با بیان اینکه میوه شب عید تامین و به استان حمل شده و در سردخانه ذخیره شده است اضافه کرد: قیمت میوه شب عید براساس شرایط بازار تعیین خواهد شد.
*** بازار همدان در ایام نوروز فعال تر شود
فرماندار همدان گفت: بازار همدان بر خلاف سایر استان ها در ایام نوروز تعطیل است در حالیکه باید در این زمان که شاهد حضور گردشگران و مسافران هستیم پویا تر از گذشته فعالیت کند.
علی تعالی بیان کرد: با فرا رسیدن عید نوروز بیشتر مغازه ها، پاساژها و بازارهای همدان تعطیل می شود که امیدواریم اصناف کاری در این ارتباط انجام دهد.
وی اضافه کرد: این در حالیست که در بیشتر شهرهای کشور بازارها در ایام نوروز تا تا آخرین ساعات شب باز هستند.
وی از مجمع امور صنفی خواست با برنامه ریزی در این زمینه نه تنها زمینه برای افزایش کسب و درآمد بازاریان را فراهم کنند بلکه از این ظرفیت برای شناسایندن ظرفیت های گردشگری استان استفاده کنند.
فرماندار همدان پیشنهاد داد: از ظرفیت پیاده راه بوعلی و اکباتان شهر که منجر به زیبایی همدان شده برای عرضه دستافرینه های این استان بهره گرفته شود.
تعالی افزود: غرفه هایی به صورت موقت در 13 روز عید با هدف عرضه صنایع دستی در پیاده راه های همدان دایر شود.
وی گفت: یکی از دغدغه های مسافران نوروزی سرقت اموال و جریمه شدن توسط پلیس است که انتظار می رود در این ایام عوامل انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.
فرماندار همدان از پلیس راهور خواست تذکر را جایگزین جریمه مسافران کند تا آنها با خاطره ای خوش سفر خود را ادامه داده و از این استان خارج شوند.
تعالی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر جریمه ها به علت پارک خودرو در محل های ممنوعه رخ می دهد باید تابلوهایی برای نشان دادن محل پارکینگ های موجود در شهر همدان و هدایت مسافران به این مکان ها نصب شود.
وی ادامه داد: با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های گردشگری، مقدمات پذیرایی از مسافران نوروزی فراهم است و در ایام تابستان امسال نیز شاهد افزایش ورود گردشگر به این شهرستان بودیم.
وی تاکید کرد: با توجه به راه اندازی قطار همدان تهران و همدان مشهد و قرار گرفتن همدان در مسیر استان های غربی کشور شاهد افزایش ورود مسافران خواهیم بود و بنابراین باید آمادگی کامل داشته باشیم.
فرماندار همدان بر ضرورت توجه به مبلمان شهری، نظافت شهری، مجهز بودن سرویس های بهداشتی، باز بودن نانوایی ها و دایر کردن چند چادر در مکان هایی که افزایش تردد و اسکان مسافر وجود دارد تاکید کرد.
تعالی افزود: آموزش و پرورش 800 کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی مهیا کرده است و باید تابلوهای مناسبی از ورودی شهر تا محل اسکان مسافر برای هدایت گردشگران به این محل ها پیش بینی شود تا مسافران سردرگم نشوند.
***هیچگونه مشکلی برای تامین نان مورد نیاز در عید نخواهند داشت
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز گفت: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته نرخ کالا در این استان از یک قیمت منطقی برخوردار بوده و شرایط آرامی بر بازار حاکم است.
علیرضا شجاعی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز به میزان کافی کالای مورد نیاز مردم توسط بخش خصوصی ذخیره سازی شده است و مسافران، گردشگران و شهروندان هیچگونه مشکلی برای تامین نان مورد نیاز در عید نخواهند داشت.
1181/2087
گزارشگر:الهام تدین**انتشار:زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.