به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان فرهاد فرزانه افزود: این طرح شامل مرحله سوم، چهارم و پنجم است که در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مجموعه شهری همدان را به عنوان مجموعه شهری بزرگ مورد تایید قرار داد.
وی عنوان کرد: شهر همدان به عنوان کلانشهر محسوب می‌شود و باید مجموعه شهری همدان تهیه و پس از طی مراحل استانی به تصویب شورای عالی برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: طرح مجموعه شهری همدان دارای 6 مرحله مطالعاتی است که قسمت اول شامل تعیین محدوده جایگاه مجموعه شهری در استان و سطح ملی، قسمت دوم شامل مطالعات پایه، قسمت سوم تحلیل و آینده نگری، قسمت چهارم مبانی برنامه ریزی، قسمت پنجم تدوین طرح و قسمت ششم نحوه ارائه اسناد طرح است.
فرزانه اضافه کرد: طرح مجموعه شهری همدان شهرهای همدان، بهار، مریانج، جورقان، لالجین، صالح آباد، مهاجران و شهر جدید حوراء را با مرکزیت شهر همدان در برمی‌گیرد.
وی اظهار کرد: قسمت اول و دوم طرح که شامل تعیین محدوده جایگاه مجموعه شهری در استان و سطح ملی و مطالعات پایه است درششم آذرماه سال 1395 در استان به تصویب رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: مرحله سوم و چهارم و پنجم طرح که شامل تحلیل و آینده نگری و مبانی برنامه ریزی و تدوین طرح است در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب نهایی رسید.
گفتنی است، طرح پیشنهادی شهر همدان به عنوان اولین طرح شهری، توسط کارل فریش مهندس آلمانی تهیه و در آبان ماه 1310 به تصویب رسید.
براساس این طرح، باید میدانی به قطر 150 متر در مرکز شهر با شش خیابان عریض شعاعی مرکزی ایجاد می‌شد و خیابان‌ها به خیابان عریض (بلوار) کمربندی در فاصله 750 متری ختم می‌شدند.
بدین ترتیب میدان مرکزی، سبزه میدان کهن و شش خیابان شعاعی مرکزی، محلات شهر را منهدم می‌کردند.
گفتنی است، 86 محله قدیمی در همدان وجود دارد که نیاز به بازآفرینی دارد که برای بازآفرینی محلات، مسائل اجتماعی، حقوقی و معماری و زیرساخت‌ها مطرح است.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.