استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله همسایگی با 6 استان، قرار گرفتن در مسیر مرکز به غرب و شمال غرب کشور، موقعیت آزاد راه کربلا و نزدیکی به تهران، از جمله پرترددترین جاده های کشور را در خود جای داده است.
طبق آمار ثبت شده توسط تردد شمارها، حجم عظیمی از کامیون ها و خودروهای سواری از مسیرهای این استان برای رسیدن به اقصی نقاط کشور استفاده می کنند و بر این اساس یکی از اولویت های دولتمردان در دوره های مختلف توسعه راه های شریانی این استان و تبدیل آن از راه های فرعی به اصلی و از راه اصلی به بزرگراه و آزاد راه است.
با وجود روند رو به رشد توسعه راه ها و تبدیل آن به چهار خطه، ولی این روند گاهی کند و لاک پشتی بوده و سالها اجرای یک طرح زمان می برد و در این میان تزریق دیر هنگام اعتبار برای تغییر وضعیت راه های 2 خطه به چهار خطه و شرایط نامناسب این جاده ها، خبر ناخوش مرگ را برای مسافران و شهروندان نوید می دهد.
طبق گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان، این استان دارای پنج هزار و 300 کیومتر راه است که 2.3 درصد از کل راه های کشور را در قالب 2 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی آسفالته، 85 کیلومتر آزادراه و 578 کیلومتر راه شریانی را شامل می شود.
حدود 250 کیلومتر از راه های این استان 2 خطه هستند که شامل همدان - بیجار، نهاوند - آورزمان، نهاوند - فیروزان، بخشی از جاده قدیم همدان - ساوه و جاده ملایر - بروجرد است.
جاده غارعلیصدر همدان نیز یکی از محورهای پرترافیک استان به ویژه در ایام تعطیلات، فصل تابستان و عید نوروز به شمار می رود که با توجه به پایین بودن گنجایش جاده نسبت به میزان خودروهای عبوری، نیازمند تعریض است.
این محور از بلوار نجفی شهر همدان تا انتهای حوزه استحفاظی این استان در قسمت بیجار، حدود 100 کیلومتر است که سالها افراد زیادی جان خود را در این جاده 2 طرفه در سوانح رخ به رخ از دست می دهند.
طبق داده های آماری، در این محور 100 کیلومتری، سالانه 30 تن جان خود را در سوانح جاده ای از دست می دهند؛ یعنی در محدوده هر سه کیلومتر یک کشته، در حالیکه این آمار در استان به ازای هر 20 کیلومتر یک کشته در سال است.
جاده 35 کیلومتری حدفاصل نهاوند - آورزمان نیز یکی از راه های پرحادثه این استان به شمار می رود که تاخیر در تعریض این جاده 2 طرفه موجب تبدیل شدن این محور به قتلگاه مسافران و ساکنان این مناطق شده است.
تعریض این جاده از سه سال پیش در دستور کار متولیان حوزه راه قرار گرفت اما با وجود اهمیت این طرح تاکنون حدود هشت کیلومتر آن اجرایی شده است.
طبق آمارهای ارائه شده از سوی پلیس راه، در محدوده 35 کیلومتری جاده 2 طرفه نهاوند - آورزمان به طور میانگین سالانه بیش از 30 نفر جان خود را از دست می دهند.
این آمار در حالیست که تردد کامیون و اتوبوس از این محور ممنوع شده است و اگر این قبیل وسایل نقلیه نیز اجازه عبور داشتند، به طور حتم آمار تلفات چندین برابر افزایش می یافت.
نهاوند - فیروزان از دیگر جاده های حادثه خیز این استان به شمار می رود که طبق نظر کارشناسان نبود تقاطع و گذرگاه ایمن مهمترین عامل بروز سوانح جاده ای در این محور است.
به گفته کارشناسان، تقاطع های پیش بینی شده در این جاده استاندارد نیست؛ چراکه باید تقاطع های تی (T) شکل با در نظر گرفتن رمپ هایی برای دور زدن یا احداث زیرگذر، اصلاح شوند.
بالا بودن شمار روستاهای دارای سکنه در این مسیر، رعایت نکردن حق تقدم هنگام دور زدن و ورود نابهنگام و بدون رعایت حق تقدم خودروها از مسیر فرعی به اصلی، عامل بروز سوانح جاده ای در این مسیر شریانی ارزیابی شده است.
جاده قدیم همدان - ساوه نیز از دیگر راه هایی است که شمار زیادی از شهروندان از آن به عنوان شاهراه مرگ یاد می کنند.
وقتی خبر افتتاح آزادراه کربلا پس از گذشت یک دهه از اجرای این طرح اطلاع رسانی شد، انتظار می رفت با هدایت خودروها از جاده قدیم به این آزاد راه، شاهد مرگ مسافران عبوری و شاغلان عرصه حمل و نقل نباشیم.
ولی افزایش غیرمتعارف نرخ عوارضی در این مسیر و کاهش استقبال رانندگان برای تردد از آزادراه امیدها را ناامید کرد.
گرانی عوارض و استقبال نکردن رانندگان از این موضوع موجب شده جاده قدیم همدان - ساوه همانند گذشته به یکی از جاده های پرترافیک و پرتلفات تبدیل شود؛ چرا که بیشتر خودروهای عمومی برای پرداخت نکردن عوارض به جای آزاد راه همدان - ساوه، جاده قدیم را برای تردد انتخاب می کنند.
به گفته رئیس پلیس راه استان همدان، جاده قدیم همدان - ساوه مطابق با استانداردهای 50 سال پیش و شمار خودروهای آن زمان طراحی و احداث شده و جوابگوی تردد این میزان خودرو نیست.
به هر حال با توجه به تاکید و دغدغه رهبر فرزانه انقلاب در زمینه آمار بالای تلفات رانندگی، انتظار می رود در کنار فرهنگ سازی برای ارتقای ایمنی و عبور و مرور طرح های حوزه راه، چاره ای نیز برای شتاب دادن به روند اجرای این طرح ها اندیشیده شود تا جاده های 2 طرفه به قتلگاه مسافران و شهروندان استان همدان تبدیل نشود.
*خبرنگار مرکز همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.