مردمان این منطقه هیچ گاه فراموش نمی کنند که معتادی از تپه پیسا قصد داشت برای ربودن النگوی دختر نونهال، به دست او آسیب برساند و اگر پدر این کودک نونهال به موقع نرسیده بود چه بسا اتفاق ناخوشایندی به وقوع می پیوست.
برای کشاورزان این منطقه دزدیدن وسایل کشت و کارشان دیگر عادی شده بود و هر از گاهی یکی از دوزخیان تپه پیسا، وسایل کشاورزان زحمت کش را به تاراج می بردند.
جولان معتادان دختر و پسر در تپه تاریخی موسوم به 'پیسا' هر چند در این سال ها نگرانی مسئولان شهر همدان از اوضاع نامطلوب این منطقه را به دنبال داشت، اما نتیجه این نگرانی ها همواره طرح های رنگارنگ برای رفع تکلیف بود.
معتادانی که هویت تاریخی تپه 'پیسا' را دود کرده و شناسنامه ای سیاه را نزد همدانی ها از چهره این منطقه به نمایش گذاشتند.
محققان تاریخ می گویند تپه قدیمی و باستانی پیسا نخستین سکونتگاه همدانی ها بوده و در تاریخ سی ام خرداد 1377 با شماره ثبت 2023 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منطقه ای که برخی صاحب نظران و کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند انجام برنامه‌ های حفاری در این تپه می ‌‌تواند کمک شایانی به آشکار شدن رازهای تاریخ نهفته در دل این تپه باستانی داشته باشد؛ در واقع تپه پیسا با داشتن پیشینه ای کهن و ظرفیت های پژوهشی غنی می تواند به یکی از مراکز جهانی مطالعه باستان شناسی تبدیل شود.
با این حال عادت به زندگی معتادان در این مکان و نیز فرا استانی شدن این تپه برای معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر سایر شهرها، سکونتگاهی خطرساز و بحرانی را ایجاد کرده است؛ به طوریکه براساس شواهد عینی نزدیک به 300 الی 400 معتاد در این منطقه به شعاع یک هکتار اقامت دائم و موقت دارند که 30 تا 50 معتاد را زنان و دخترانی تشکیل می دهند که البته ساعاتی در این مکان برای تهیه و مصرف مواد پرسه می زنند.
حالا با تشویق استاندار برای تبدیل شدن این منطقه به پارک و تعهد پرداخت یک سوم هزینه های اجرای این طرح، نه تنها سونامی پاکسازی تپه پیسا از سکونت معتادان را همراه داشته بلکه آرامش و آسایش را برای مردمان آنجا هدیه خواهد کرد.
از آنجا که این تپه هویت تاریخی دارد، می تواند از این ویژگی برای ایجاد پارک فرهنگی بهره برداری کرد؛ ضمن اینکه این مکان شاهراه زائران کربلای معلا از استان های مرکزی به سمت غرب کشور است.
تپه پیسا در شرایط فعلی سکونتگاه دائمی و موقت معتادان متهاجر و تازه کار است و برای تبدیل این جهنم دودمان سوز به بهشتی گمشده که آثار و هویت آن در دل خاک فرو رفته است؛ باید گام های بلندی برداشت.
حال که نیروی انتظامی در اقدامی ضربتی نسبت به ناامن کردن تپه پیسا برای معتادان و جمع آوری این افراد اقدام کرده، مدیریت ارشد استان نیز فرصت طلایی را برای ساخت پارک فراهم کرده است و به طور قطع ادامه این رویکرد یکی از ماموریت های عباس صوفی شهردار جدید همدان در شروع مسئولیت خود خواهد بود.
حال همگان منتظرند که خلوت دوزخی معتادان تپه پیسا که توام با دود و آتش است، به بهشتی پاک و عاری از مخدرها تبدیل شود.
خبرنگار همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.