جمعه گذشته به محض قرعه کشی گروه B با حضور تیم های پرتغال، اسپانیا، ایران و مراکش، برخی از کاربران فضای مجازی به انتشار تصاویر و مطالبی با مضمون 'گروه مرگ' به نوعی جایگاه تیم ملی کشورمان را به سخره گرفتند.
در واقع نگاه طنزآلود به جایگاه تیم ملی فوتبال کشورمان در مقابل سایر حریفان گروه B، به روش های مختلف ارزش ها و شایستگی های ملی پوشان را زیر سوال برد.
شروع این حرکت ابتدا در جام جهانی 2014 اتفاق افتاد و از حمله به صفحه فیسبوک داور بازی با آرژانتین گرفته تا لیونل مسی، سرشار از مطالب توهین آمیز بود.
حال برخی از کاربران با استدلال های شخصی و نه کارشناسی و برپایه اصول فنی، این روزها جایگاه تیم ملی را در قالب طنزهای مختلف در شبکه های اجتماعی به تصویر می کشند و حتی دیده می شود مطالبی که در قامت تیم ملی کشورمان، جنبه های سیاسی نیز به خود گرفته و آمیخته ای از طنز می شوند.
به عنوان مثال '‏دو تا بازیمون تو خُرداده - ما به خرداد پرحادثه عادت داریم'،' فوری؛ دقایقی پیش داعش مسئولیت قرعه کشی گروه B را برعهده گرفت'، 'وضعیت گروه جوریه بریم به ایتالیا بگیم بیا برو جای ما شرکت کن، میگه نه داداش خودتون برید ما راحتیم' و ... بسیاری دیگر از جملاتی هستند که صرفا برای خندیدن و لذت بردن کاذب دیگر کاربران شبکه های اجتماعی منتشر می شود.
حتی برخی از کاربران وضعیت تیم ملی در گروه B را با انتشار فیلم های کوتاه در شبکه های مجازی که جنبه طنز دارند، به نوعی اسفناک و ضعیف عنوان می کنند.
گستردگی طنز نوشته ها به شکل های مختلف حتی فراتر از جایگاه و وضعیت تیم ملی کشورمان پیش رفته و حتی در قالب سایر تیم ها و بازیکنان مطرح خارجی در گروه ایران نیز تولید و منتشر می شود.
با این حال راه افتادن موجی از پیام های در ظاهر شوخی در فضای مجازی پیرامون تیم ملی فوتبال کشورمان که در این چند روزه به نوعی باب شده، هر چند جنبه شوخی و طنز دارد، اما در واقع شخصیت و منزلت تیم ملی را نشانه گرفته و تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.
متاسفانه استمرار این رفتار نادرست در شبکه های اجتماعی، گام در مسیری گذاشته که کم کم از طنز و شوخی در حال تبدیل به یک باور تلخ شده است و این وضعیت را هرگز نمی توان برازنده تیم ملی دانست.
تیمی که به نام یوزهای آسیایی در میادین بین المللی مطرح است و ضعیف شمردن مردان کی روش که ثابت کردند در روزهای سخت بهترین هستند، جای بسی تاسف دارد.
اگر اعتقاد داریم تیم ملی کشورمان یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود، نباید این چنین جایگاهش را به تاراج برد.
بدون تردید این رفتارها نه تنها موجب جریحه ‌دار شدن ارزش ها و شخصیت اعضای تیم ملی می شود، بلکه باعث برهم زدن روحیه و تمرکز مردان کی روش نیز خواهد شد.
همچنین این رفتار نادرست باور اینکه تیم ملی حریفی از پیش شکست خورده در جام جهانی خواهد بود را در همین ماه های آتی تا قبل از شروع مسابقات در ذهن ها تداعی می کند و لذت جام بیست و یکم بی معنا می شود.
باید بپذیریم بازی با تیم های بزرگ جهان مسیر پیشرفت تیم ملی کشورمان را کوتاه می سازد و ضمن تجربه اندوزی، می توانیم نگاه سایر قدرت های فوتبال را برای انجام بازی با ایران ترغیب کنیم.
نباید تیم ملی را از پیش باخته و حریف تمرینی برای سایر تیم های گروه B دانست؛ چه بسا به قول قدیمی های فوتبال 'توپ گرد است و زمین پهن' و شاید جریان فوتبالی به سود یوزها رقم بخورد.
اگر نیم نگاهی به دوره قبلی جام جهانی داشته باشیم، می توانستیم حتی مقابل آرژانتین به پیروزی یا تساوی برسیم. لطف داور سبب شد تا پنالتی مشکوک به روی اشکان دژاگه گرفته نشود و در نهایت بازنده میدان شویم.
چه بسا اگر آن بازی با امتیازگیری ایران به پایان می رسید، مقابل نیجریه و حتی بوسنی هرزگوین متفاوت ظاهر می شدیم و شرایط صعود هموار می شد.
اکنون نیز اگر مدعی هستیم فوتبال ایران فراتر از قاره آسیا است، اگر اعتقاد به ساق های توانمند بازیکنان داریم، اگر کی روش را مربی سطح بالا و کاربلد می دانیم، چرا باید دیدگاه ها نسبت به تیم ملی در جام جهانی زنگ تفریح باشد؟
ما ایرانی هستیم و اعتقاد راسخ داریم که ایرانی ها هر زمان که اراده کرده اند، موفق بوده اند.
بنابراین بهتر است به جای طنز نوشتارهای شبکه های اجتماعی که ارزش های فوتبالی کشورمان را زیر سوال می برد، انگیزه مضاعف را در ملی پوشان ایجاد کنیم تا فعل خواستن را در جام بیست و یکم صرف کنند.
**خبرنگار مرکز همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.