روستای وراینه در 15 کیلومتری جنوب نهاوند قرار دارد و با برخورداری از آب و هوای کوهستانی از نقاط زیبای گردشگری است و اگر دستی به سر و روی او کشیده شود، همچون نگینی بر تارک گردشگری نهاوند خواهد درخشید .
وراینه با داشتن طبیعت زیبای گردشگری توجه گردشگان زیادی را فصول مختلفی از سال به خود جلب کرده است، چرا که 'سراب گاماسیاب' با آبهای جوشان و خروشان در 5 کیومتری این روستا قرار گرفته و 'سراب گردوخانه' نیز در 2 کیلومتری روستا است و دو نقاطی جذاب و دیدنی برای علاقمندان به طبیعت و گردشگری است.
'غار گاماسیاب' نیز از دیگر جاذبه های این روستا است که در نزدیکی سرچشمه سراب گاماسیاب قرار گرفته و از سوی دیگر ارتفاعات گرین در این روستای دیدنی به چشم می خورد که علاوه بر کوهنوردان، گردشگران را نیز فریاد می زند.
کوه گرین از رشته کوههای مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد و بخشی از رشته کوههای بلند زاگرس بشمار می رود که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از 180 کیلومتر می‌رسد و از در نهایت به کوههای پرو و بیستون می پیوندد.
گاماسیاب بزرگترین روددخانه غرب کشور و دومین رودخانه کشور بعد از سفید رود است که با گذر از استان های کرمانشاه ایلام و خوزستان به خلیج فارس میریزد و سرچشمه اصلی رود کارون را تشکیل می دهد.
روستای گردشگری وراینه با داشتن جاذبه های بسیار زیبا، همت مسئولان را می طلبد که تا دامن رنگارنگ 'گرین' نهاوند بیشتر نمایان شود و این مادر پیر بار دگر رخت جوانی به تن کند.
در همین راستا به منظور بررسی طرح بهسازی روستاها، جلسه ای در روستای وراینه با حضور معاون استاندار، مدیر کل بنیاد مسکن، سرپرست شرکت توزیع برق استان، فرماندار و مدیران شهرستان نهاوند برگزار شد.
مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان در این نشست، گفت: برای بهسازی روستای وراینه مبلغ یک میلیارد ریال از اعتبارات استانی، یک میلیارد و 500 میلیون ریال از جرائم راهنمایی و رانندگی، 800 میلیون ریال از اعتبارات ملی و یک میلیارد و 700 میلیون ریال موجود در دهیاری، اعتبار در نظر گرفته شده است.
حسن ظفری افزود: همچنین با تخصیص 2میلیارد ریال کمک نوری حمیدوند دهیار خیر این روستا، عملیات بهسازی آغاز شده است و پیشنهاد می شود کمیته عمران به ریاست بخشدار و چند تن از بزرگان و اعضای شورا جهت اولویت بندی معضلات و مشکلات روستا جهت امور عمرانی روستا تشکیل شود.
وی با بیان اینکه شاخص تهیه طرح های هادی روستایی در سطح ملی 91 درصد است که این شاخص در دولت یازدهم در استان همدان به 100 درصد رسید، افزود: در این استان تمامی روستاهای بالای 20 خانوار، دارای طرح هادی و همه روستاهای زیر 20 خانوار دارای طرح تعیین محدوده هستند.
ظفری افزود: در زمینه طرح های بازنگری و روستاهای دارای «بافت واجد ارزش و هدف گردشگری» با توجه به اتمام تهیه طرح های هادی استان، بازنگری این طرح ها بار دیگر در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بازنگری طرح هادی در 349 روستا انجام شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد 304 طرح آن قبل از سال 94 بازنگری شده بود و 17 طرح در سال 95 مورد بررسی قرار گرفت و همچنین با توجه به مهاجرت معکوس اهالی روستاهای خالی از سکنه برای چهار روستای پهن آباد، قشلاق گمار، چشمه پهن ننج و مراد بلاغی، طرح تعیین محدوده صورت گرفته است.
مدیرکل بنیاد مسکن همدان گفت: در چهار سال گذشته در مجموع بازنگری طرح هادی در 49 روستا انجام شده است و تاکنون تهیه طرح بافت واجد ارزش 6 روستا انجام و تهیه طرح سه روستای دیگر که مورد تایید قرار گرفته، در دست اقدام است؛ همچنین طرح روستای هدف گردشگری اشتران نیز تهیه و اجرا شد.
ظفری گفت: در کل کشور 67 روستای بافت «واجد ارزش» تهیه و تصویب شده اند که 7 روستای آن در استان همدان شامل ورکانه، سیمین، گشانی، حبشی ، حیدره دارالامام، ملحمدره و خاکو است و 14 روستا نیز بعنوان طرح های بهسازی نمونه در سطح استان معرفی شده اند.
وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی چهار بخش خزل، قلقل رود، قروه درجزین و فامنین و ماماهان توسط بنیاد مسکن انجام شده است، افزود: از کل روستاهای هدف گردشگری کشور، 20 روستا به تصویب رسیده که روستای اشتران جزء این روستاها بود که در هفته دولت سال 94 افتتاح و بهره برداری رسید.
دهیار روستای وراینه که به صورت خیریه و بدون حقوق در این روستا فعالیت می کند برای بهسازی روستا علاوه بر 2میلیارد ریال کمک نقدی، چهار دستگاه ماشین آلات سنگین برای بهسازی روستا در نظر گرفته است و مدیران استان برای تقدیر از وی به این روستا رفتند.
7523/2090
گزارش از: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.