دومین جلسه کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان در سال جاری با حضورجمعی از فرمانداران و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش ایلنا در این جلسه، ظاهر پورمجاهد سرپرست دفتر امور روستایی و شوراها توضیحاتی در خصوص دستورکار جلسه ارائه کرده و این کارگروه با بررسی انتخاب 118 روستا برای توسعه و اشتغال روستاییان آغاز شد و با تبیین قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، ادامه یافت.

همچنین طی این کارگروه، حمید بهنامی مدیرکل پست استان همدان ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه دستورالعمل ایجاد و بهره­‌برداری دفاتر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی، گفت: هدف از ایجاد دفاتر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی که ارائه دهنده همه خدمات پستی، پست‌­بانک و خدمات نیابتی به نیابت از دستگاه­های مختلف دولتی است، ارائه خدمات کامل به روستاییان در روستای خود است.

وی افزود: این دفاتر درحقیقت الگویی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت بوده که نه تنها با از بین بردن ضرورت سفر به شهرها برای انجام کارهای اداری توسط روستاییان در وقت و هزینه آنان صرفه­جویی می­کند، بلکه باعث اشتغال زایی در روستاها نیز می­شود.

بهنامی گفت: در­حال حاضر حدود 440 دفتر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی فعال در استان مشغول به ارائه خدمات هستند و درادامه این روند پیشنهاد اضافه شدن 400 دفتر دیگر به روستاهای استان را داده‌­ایم.  

در ادامه بابک مغازه‌­ای فعال حوزه گردشگری از سازمان مردم­‌نهاد بنیاد مهر همدان، با بررسی تاثیر بوم­گردی بر توسعه پایدار روستایی و عشایری، بیان کرد: یکی از بهترین مدل­هایی که در دنیا برای گردشگری وجود دارد، گردشگری مبتنی بر اصول توسعه پایدار و بوم­گردی است.

وی تصریح کرد: گردشگری نه تنها می­تواند محور کلیدی نجات­بخش دربحث توسعه پایدار اقتصاد جامعه روستایی و عشایری باشد، بلکه سبب حفظ و توسعه خصوصیات طبیعی این مناطق نیز می‌­شود.

مغازه‌­ای با اشاره به  مزایای بوم­گردی در اقتصاد و حفظ منابع طبیعی جوامع روستایی و عشایری، گفت: روستاها و عشایر استان ظرفیت بسیار مناسبی در زمینه بوم­گردی دارند؛ موقعیت جغرافیایی مناسب، بافت­های معماری متنوع، آب ­وهوای مطبوع و...از فرصت­‌ها و مزایای این طرح می­‌توان به ایجاد معیشت مکمل برای روستاییان، بهبود صنایع دستی محلی، احیای روش­‌های سنتی کشت­‌و­کار و...اشاره کرد.

وی تهیه یک برنامه جامع و کامل در این خصوص، ارائه اطلاعات و آموزش­های لازم به جوامع محلی برای بهرمندی از ظرفیت­های این مناطق، فراهم سازی امکانات و پیش‌­نیازهای استان در این زمینه و همکاری مسئولان با این طرح را از راهکارهای عملی ساختن این طرح برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با فراهم‌­سازی زیرساخت­های مناسب، استان همدان به استان هدف گردشگری در زمینه گردشگری پایدار تبدیل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.