محمدناصر نیکبخت عصر سه شنبه در آیین آغازین نخستین سفر قطار همدان- مشهد خاطرنشان کرد: خط ریلی همدان - تهران اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس جمهوری بهره بهره برداری شد.
وی اضافه کرد: امروز بیستم تیرماه نیز اولین مسافران این قطار از همدان به سمت مشهد مقدس جابجا شدند .
وی با ذکر اینکه این اتفاق مبارک را به مردم همدان و کشور تبریک می گویم اظهارکرد: دولت دوازدهم قرار است توسعه جهشی در کشور ایجاد کند.
وی افزود: سرعت بخشی به روند اجرایی خط ریلی همدان از مباحث مورد تاکید رئیس جمهوری بود و در سفر هیات دولت به همدان 2 هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت.
وی گفت: همچنین با توجه به حساسیت و پیگیری های رییس جمهوری ، دکتر نوبخت سه نوبت از این طرح بازدید کرده و یک هزار میلیارد ریال به آن اختصاص دادند.
وی با یادآوری اینکه این طرح در سفر پر خیر برکت رهبری در سال 83 همدان مصوب شد بیان کرد: خط ریلی همدان تهران در دولت اصلاحات در اولویت قرار گرفت و وزیر وقت وزارت راه و شهرسازی از حامیان اجرای آن بودند.
وی افزود: در دولت های نهم و دهم با وجود اعتبار و نبود مشکل مالی ، این طرح ملی از اولویت خارج شد ولی با روی کار امدن دولت یازدهم مجدد این طرح فعال شد.
وی خطاب به کسانی که عنوان می کنند برجام چه رهآوردی داشت اطهار کرد: اتمام خط ریلی همدان تهران از رهاوردهای اجرایی شدن برجام است.
استاندار همدان افزود: با اجرایی شدن برجام توانستیم ریل راه اهن را از خارج کشور وارد کنیم و مسیر ریلی همدان تا 20 کیلومتری داخل استان مرکزی پس از اجرای شدن برجام در دولت یازدهم آماده سازی و ریل گذاری شد.
نیکبخت در ارتباط با برنامه و مسیر این خط ریلی توصیح داد: از امروز این خط ریلی هفته ای دو نوبت اقدام به جابجایی مسافران همدان مشهد می کند.
وی برقی و 2 خطه کردن این مسیر ریلی را یکی از برنامه ها و وعده های وزارت راه و شهرسازی دانست و ببان کرد: با توجه به فاصله طولانی ایستگاه راه آهن تا شهر همدان با موافقت وزیر راه ایستگاه جدیدی در مجاور ترمینال شهر همدان برای احداث ایستگاه مسافربری تعیین شد.
استاندار همدان افزود: هم اینک در حال تهیه نقشه مکان احداث ایستگاه مسافربری این خط ریلی هستیم و پس از اجرایی شدن آن، ایستگاه فعلی به ایستگاه باری تبدیل می شود.
نیکبخت تصریح کرد: برخی عنوان کردند که چرا این خط ریلی زود افتتاح شد و این اقدام تبلیغاتی بود در حالیکه کسی که به امور فنی آشنا باشد از بیان این موضوعات غیر کارشناسانه پرهیز می کند.
وی گفت: تا پنجم آبان ماه سالجاری هفته ای 2 سفر 2 طرفه از همدان به مشهد انجام می شود و پس از آن این سفرها افزایش می یابد که این افزایش سفر بستگی به استقبال مسافران دارد.
استاندار همدان گفت: سرعت قطار تا پایان آبان از 120 کیلومتر در ساعت به 160 کیلومتر می رسد و در صورت اتمام ریل گذاری 25 کیلومتر باقی مانده تا تهران در منطقه رباط کریم تا مهر ماه سالجاری روزانه سفر رفت و برگشت همدان تهران دایر می شود.
نیکبخت اعلام کرد: طبق وعده مسوولان قرار است اداره کل راه آهن در همدان دایر شود و تا آن زمان راه آهن همدان توسط قم مدیریت می شود.
طرح راه آهن همدان - تهران به طول 267 کیلومتر است که در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند.
خط ریلی همدان تهران دارای 35 پل به طول یک هزار و 640 متر است و این مسیر ریلی به صورت یک خطه با سرعت 160 کیلومتر (km/h) برای مسافربری و 120 کیلومتر (km/h) برای قطار باری طراحی شده است.
در این طرح متراژ ساختمان اصلی 2 ایستگاه ساوه و همدان به مساحت 37 هزار متر مربع بوده و متراژ محوطه ایستگاه های یاد شده یک میلیون و 324 هزار متر مربع است.
عملیات زیر سازی این محور در قالب پنج قطعه اجرایی از ایستگاه رود شور (حوالی شهر پرند) آغاز و به ایستگاه همدان (ایستگاه 12) ختم می شود.
1181/7526
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.