به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دامپزشکی همدان ، محمودرضا رسولی افزود: واکسیناسیون، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال از جمله موضوعات مهم و مورد توجه در این مدت بوده است.
وی اضافه کرد: در این مدت سه میلیون و 337 هزار و 972 نوبت سردام واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک انجام شده و مایه‌کوبی دام علیه بیماری شاربن، تیلربوز، تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی، قانقرایا، آگالاکسی و بروسلوز(تب مالت) در دستور کار بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه عملیات خونگیری و توبرکولیناسیون علیه بیماری سل و بروسلوز انجام شد، خاطرنشان کرد: در سه هزار و 471 رأس گاو و گوسفند خونگیری انجام شده است.
رسولی ادامه داد: در راستای مبارزه با سل گاوی 12 هزار و 51 راس دام زیر تست توبرکولین قرار گرفتند و در راستای بازرسی از لاشه‌های گوشت گاو، گوساله، گوسفند و بز، 53 هزار و 264 لاشه یعنی 2 هزار و 236 تن بازدید شد.
مدیرکل دامپزشکی همدان بیان کرد: مقدار 21 هزار و 255 کیلوگرم یعنی 21 تن از لاشه‌های بازدید شده ضبط و معدوم شده که درصد ضبطی 95 صدم درصد است.
وی به کنترل و بازرسی از کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان اشاره کرد و گفت: 3 میلیون و 402 هزار و 23 قطعه یعنی 6 هزار و 804 تن طیور بازرسی شده که 16 هزار و 433 قطعه یعنی 25 تن طیور غیر قابل مصرف بوده و ضبط شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان درصد ضبطی را 36 صدم درصد عنوان کرد و در ادامه از واکسیناسیون علیه بیماری هاری در پنج هزار و 892 قلاده سگ گله و صاحب‌دار خبر داد.
وی با بیان اینکه کنترل، بازرسی و نظارت بر مواد خام دامی در سطح استان نیز در این سه ماهه مورد توجه قرار گرفته است، به بازرسی از واحدهای توزیع، نگهداری، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان اشاره کرد و گفت: 29 هزار اماکن بازدید شده که 46 هزار و 272 کیلوگرم از فرآورده‌های بازرسی شده غیر قابل مصرف بوده و ضبط شده است.
رسولی به ارجاع 98 متخلف به مراجع قضایی اشاره کرد و افزود: در ماه رمضان طرح تشدید کنترل بهداشتی مواد خام دامی از تمام مراکز عرضه مواد خام دامی از قبیل قصابی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها، خودروهای ویژه حمل فراورده‌های خام دامی، سردخانه‌ها، کشتارگاه‌های دام و طیور و کارگاه‌های بسته‌بندی این فراورده‌ها بازرسی انجام شد.
وی گفت: این طرح از ابتدای ماه رمضان آغاز شده بود و تا پایان تعطیلات عید فطر ادامه داشت که 43 اکیپ مشغول انجام بازرسی و اجرای طرح بودند.
جمعیت دامی استان همدان 438 هزار راس گاو و گوساله است و همدان پنج درصد دام کشور و رتبه ششم را در این زمینه دارد.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.