ابراهیم جلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اردیبهشت ماه امسال ملایر از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران به ثبت رسید که اقدامی مثبت در دولت یازدهم بود.
وی با بیان اینکه گام بعدی، ثبت جهانی این رشته مهم صنایع دستی است، افزود: هم اکنون مکاتبات لازم برای ثبت جهانی مبل و منبت ملایر انجام و ترجمه انگلیسی آن نیز تهیه شده است.
وی با بیان اینکه ثبت ملی مبل و منبت ملایر به عنوان یک برند برای این شهرستان است، افزود: این اقدام ملی علاوه بر رونق خرید و فروش مبل و منبت و رونق اقتصادی شهر، موجب رونق صنعت گردشگری ملایر و معرفی جاذبه ها و دیگر قابلیت های این شهرستان به کشور می شود.
جلیلی بر لزوم استفاده از طراحی های مناسب با توجه به فضاهای موجود، رویه کوبی و رنگ کاری به روز، علمی و به روز کردن کار در این هنر تاکید کرد و ادامه داد: همه اقدامات باید در راستای کیفی بودن و به روز بودن این صنعت باشد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه هنر منبت گسترده تر از مبل است و بازار فروش و استقبال مردم نیز بهتر است، منبت نباید وابسته به مبل بوده و در تمامی زمینه های صنایع چوبی کار شود.
رئس اداره میراث فرهنگی ملایر افزود: با ثبت ملی مبل و منبت ملایر در جمع شهرهای صنایع دستی کشور، در تلاش برای نصب نماد مبل و منبت در یکی از ورودی های اصلی شهر ملایر با همکاری دستگاه های مرتبط هستیم.
جلیلی با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های ویژه ملایر در حوزه مبل و منبت بیان کرد: ملایر تنها شهرستان در کشور است که دارای شهرک خوشه مبل ومنبت و بازارچه منبت است و از صفر تا صد کار در این شهرک انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در همین رابطه به دنبال ایجاد نمایشگاه مبل و صنایع دستی در این شهرستان هستیم که بر اساس ضرورت نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط و واگذاری زمین برای ایجاد این بازارچه هستیم.
وی با اشاره به تشکیل چندین هیات امنا در خصوص مبل و منبت ملایر گفت: در حال حاضر هیات امنای بازار مبل سازان در شهرک صنعتی مبل و منبت حاجی آباد 2 ملایر تشکیل شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر بیان کرد: هم اکنون در این شهرک صنعتی 70 قطعه زمین 180 مترمربعی آماده واگذاری است که 40 قطعه آن آماده ساخت است.
به گزارش ایرنا جلیلی افزود: برای کمک به فعالان این صنعت در شهرک خوشه مبل و منبت، پیگیری های لازم برای اعطای تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید انجام شده است.
وی گفت: علاوه بر این هیات امنای بازار مبل ملایر واقع در 32 متری این شهر نیز تشکیل شده که فعالیت ها و اقدامات خوبی همچون حامی مالی شدن در برنامه های مختلف را انجام داده اند.
وی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب بخش جوکار ملایر در حوزه مبل و منبت بیان کرد: پیگیر تشکیل هیات امنای مبل و منبت در این بخش نیز هستیم تا بتوانند از طریق این هیات امنا، مسایل و امورات خود را پیگیری کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر یادآور شد: در این راستا پیشنهاد داده ایم بنری با عنوان جوکار، دروازه ورود به پایتخت مبل و منبت ایران در ورودی شهر جوکار نصب شود.
در حال حاضر حدود هشت هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از چهار هزار و 300 تن به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است که سالیانه بین 60 تا 70 هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به سایر نقاط کشور صادر می شود.
اردیبهشت ماه سال 96 ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت کشور به ثبت رسید.
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.