سید مهدی آخشیک روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در دولت یازدهم شاهد ثبت و اضافه شدن حدود 120 عنوان معادل 20 هزار نسخه نشریه با کیفیت فیزیکی در کتابخانه های عمومی ملایر بودیم.
وی با اشاره به فعالیت 20 باب کتابخانه عمومی در این شهرستان بیان کرد: چهار باب کتابخانه عمومی روستایی شامل کتابخانه گلستان روستای جوراب، کریم خان زند روستای پری، یادگار امام روستای انوج و کتابخانه صاحب الزمان(عج) روستای حسین آباد شاملو و یک باب کتابخانه شهری در اسلامشهر آق گل در دولت یازدهم ایجاد شد.
وی با بیان اینکه خدمات دولت حوزه کتاب و کتابخوانی دلگرم کننده است، افزود: در صدد ایجاد و راه اندازی کتابخانه سیار در این شهرستان هستیم تا بتوانیم کتاب را به نقاطی همچون مسکن مهر، شهرک ولیعصر(عج) و امامزاده عبدالله(ع) که فاقد کتابخانه هستند، ببریم.
آخشیک ادامه داد: با توجه به شعار سال مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و اولویت مهم ما در سال جاری برای راه اندازی این کتابخانه سیار، نیازمند کمک ارگان ها و نهادهای خصوصی همچون موسسات مالی و اعتباری و بیمه ها هستیم.
وی بیان کرد: هم اکنون کتابخانه عمومی روستای توچغاز نیز با پیشرفت فیزیکی 55 درصد و با کمک خیران در دست احداث است که برای بهره برداری سریعتر این کتابخانه، نیازمند تخصیص بودجه های جداگانه از اعتبارات شهرستان است.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر همچنین افزایش بیش از دو برابری حقوق و مزایای پرسنل کتابخانه های عمومی و شاغلان در این حرفه و اضافه شدن پنج نیروی کتابدار به مجموعه کارکنان این اداره را از دیگر خدمات در دولت یازدهم برشمرد.
آخشیک گفت: در سال های گذشته بخش های ویژه پژوهشگران، استان شناسی، بخش نابینایان، بخش کتب نفیس، تدوین و ترویج فرهنگ مقاومت، بخش ملایر شناسی و آثار نویسندگان بومی در اداره کتابخانه های عمومی ملایر دایر و سه ایستگاه مطالعه افتتاح شد.
وی همچنین ثبت و آغاز فعالیت انجمن خیران کتابخانه ساز این شهرستان را از مهمترین اقدامات در دولت یازدهم عنوان و بیان کرد: در این دولت رخدادهای بسیار خوبی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه های عمومی این شهرستان اتفاق افتاد.
آخشیک با بیان اینکه موج آفرینی خوبی از فریضه کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مکتوب در دولت تدبیر و امید ایجاد شد، گفت: با توجه به شمار بالای جمعیت این شهرستان، نیازمند تلاش بیشتر برای افزایش سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی هستیم.
وی سرانه کنونی زیربنای کتابخانه های عمومی ملایر به ازای هر یکصد تن جمعیت را 1.78 عنوان کرد و افزود: طبق برنامه پنجم توسعه باید این سرانه به 2.87 در ازای هر یکصد تن جمعیت برسد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر بیان کرد: در حال حاضر زیربنای کتابخانه های عمومی ملایر پنج هزارو 126 مترمربع است که باید بر اساس برنامه پنجم توسعه به هشت هزارو 265 مترمربع توسعه پیدا کند.
به گزارش ایرنا آخشیک با بیان اینکه این خلاء را تا حدودی در دولت یازدهم جبران کردیم، گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توسعه کتابخانه های عمومی، رساندن منابع دست اول فرهنگی و نیاز فرهنگی مخاطبان به درب منازل از اولویت های ویژه است که باید مردم در هر نقطه ای به کتاب دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر کار مطالعاتی روی آن انجام شده و در حال پیگیری هستیم، چراکه روند رو به رشد کار و تلاش و توسعه حوزه فرهنگی و کتاب و کتابخوانی نباید متوقف شود.
آخشیک در عین حال برگزاری جشنواره رضوی را اقدامی مهم از سوی دولت عنوان کرد و افزود: این جشنواره فرصتی مناسب برای بسط و گسترش و شناخت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاه چراغ(ع) است که از 2 سال قبل در کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده است.
وی ادامه داد: امسال 6 عنوان کتاب شامل چهار عنوان کتاب ویژه کودکان و 2 عنوان کتاب ویژه بزرگسالان معرفی شده که شهروندان ملایری می توانند با مراجعه به کتابخانه ها و یا به صورت آنلاین نسبت به دریافت کتاب های مسابقه جشنواره اقدام کنند.
شهرستان ملایر دارای 20 باب کتابخانه عمومی با بیش از 180 هزار عنوان کتاب است که از این تعداد 9 باب شهری و 11 باب روستایی است.
در حال حاضر زیربنای کتابخانه های عمومی این شهرستان پنج هزارو 126 مترمربع است و 10 هزار تن عضو کتابخانه های عمومی این شهرستان هستند.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.