سعید رسولی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اهداف اصلی منابع طبیعی در حوزه آبخیز شامل نفوذ آب و تغذیه آب توسط سفره های زیرزمینی، استحصال آب، جلوگیری از بروز سیل و سیلاب، کنترل رسوب و رفرسایش خاک، و کنترل روان آب است.
وی اضافه کرد: میزان کنترل روان آب در حوزه های آبخیزداری این استان 270 متر مکعب در هر هکتار است همچنین در زمینه استحصال آب، میزان نفوذ آب به سفره های زیرزمینی به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری 81 متر مکعب است.
وی بیان کرد: به منظور افزایش نفوذ آب و جلوگیری از خسارت روان آب ها به ویژه بعد از بارندگی، منابع طبیعی اقدام به کنترل سرشاخه های آب از حوزه های بالا دست می کند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی همدان اظهارکرد: طرح های اجرایی حوزه آبخیز برای پیشگیری از بروز خسارت ناشی از جریان یافتن آب ، بر مبنای دبی با دوره بازگشت 10 و 25 سال تعیین می شود.
رسولی افزود: چنانچه میزان دبی بیش از این باشد باید با هزینه کرد بیشتر نسبت به تغییر ابعاد سازه های آبخیزداری شامل بندخاکی، خشکه چین، سنگ ملاتی و غیره اقدام کرد.
وی اضافه کرد: عملیات آبخیزداری به چهار بخش مکانیکی، بیولوژیکی، بیومکانیکی، مدیریتی تقسیم شده و هر حوزه دارای زیر شاخه هایی نظیر حفاظت و قرق، سکوبندی، نهال کاری و علوفه کاری کپه کاری، کپر بندی و سنگ ملاتی است.
طبق آخرین امار دریافتی متوسط میزان فرسایش خاک در همدان سالانه به 10 تن در هکتار می رسد که مهمترین علل آن را می توان تغییرات اقلیمی و جایگزین شدن بارش باران به جای برف، خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی ناشی از دست اندازی مردم به طبیعت ذکر کرد.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.
822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.
7526/1181
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.