غلامحسین تقوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر 14 هکتار برای کشت محصولات گلخانه ای در ملایر آماده انجام کار است و زمین های آن واگذار شده و 20 هکتار دیگر نیز آماده کلنگ زنی است.
وی افزود: طی یک سال گذشته این میزان سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در ملایر مهیا و با حمایت دولت تحولی عظیم از نظر زیرساخت های گلخانه ای در این شهرستان ایجاد شد.
تقوی با اشاره به رشد 100درصدی توسعه زیرساخت های گلخانه در ملایر بیان کرد: طی یک سال گذشته به اندازه چند سال قبل در توسعه زیرساخت های گلخانه ای ملایر رشد داشته ایم.
وی با بیان اینکه تلاش ما راه اندازی سریع این میزان سطح زیر کشت واحدهای گلخانه ای است افزود: با راه اندازی 35 هکتار گلخانه بیش از 2 هزار تن به محصولات صیفی این شهرستان اضافه و 300 تن اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: سهم ملایر در احداث گلخانه در سال 96 حدود 15 هکتار است و به ازای هر گلخانه پنج هزار مترمربعی برای سه تا پنج نفر شغل ایجاد می شود.
تقوی با بیان اینکه هر هکتار گلخانه حدود 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد افزود: هم اکنون با حمایت دولت محدودیتی برای مساحت اجرای طرح و میزان تخصیص اعتبارات نداریم.
وی یادآور شد: دولت برای احداث واحدهای گلخانه ای در مناطق برخوردار 80 درصد تسهیلات را تامین و 20 درصد مابقی نیز آورده متقاضی است.
وی ادامه داد: در مناطق محروم نیز دولت 85 درصد تسهیلات را پرداخت می کند و تنها 15 درصد، سهم متقاضی با سود 4.5 درصد است.
تقوی بیان کرد: اعتبارات لازم برای احداث و توسعه گلخانه ها از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده و بر همین اساس متقاضیان زیادی برای ایجاد واحدهای گلخانه ای در این شهرستان داریم.
وی افزود: تاکنون بالغ بر 20 تا 30 پرونده برای ایجاد واحدهای گلخانه ای در ملایر تکمیل و به بانک های عامل ارسال شده که از این تعداد 10 پرونده به مرحله صدور پروانه رسیده و جواز تاسیس گرفته اند.
وی در عین حال عمده ترین مشکل در روند اجرای طرح توسعه گلخانه ها را درخواست نابجای بانک های عامل دانست و گفت: با وجود تخصیص اعتبارات لازم، اما به دلیل تامین نشدن وثیقه و اسناد و مدارک برای اخذ تسهیلات از سوی متقاضیان، این پرونده ها در بانک های عامل راکد مانده اند.
رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر افزود: با وجود اینکه سرپرستی بانک استان همدان پرونده های متقاضیان را به بانک های عامل در شهرستان ارسال کرده اما به دلیل درخواست بانک مبنی بر ارایه وثیقه شهری، پرونده ها در این مرحله متوقف شده اند.
تقوی با بیان اینکه اکثر متقاضیان ما روستایی بوده و دارای وثیقه شهری نیستند، خواستار اقدام اساسی مسئولان امر برای رفع این مشکل و ادامه روند کار در واگذاری و راه اندازی واحدهای گلخانه ای در ملایر شد.
وی ادامه داد: گلخانه های ملایر از سال 81 شروع به فعالیت کردند که به دلیل فرسودگی، نداشتن تجهیزات جدید و به روز نبودن سیستم های کشت، باید هر چه سریعتر با استفاده از تسهیلات، نوسازی و تجهیز شوند.
تقوی گفت: این در حالیست که سال گذشته به علت ریزش برف سنگین و قطعی برق، خسارت سنگینی به تعدادی از این واحدها وارد شد و به دلیل قدیمی و فرسوده بودن، بسیاری از سالن ها تخریب و محصولات آنها از بین رفت.
وی با تاکید بر اینکه باید از تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان قرار داده استفاده کنیم بیان کرد: این امر نیاز به همراهی بانک های عامل و تشویق متقاضیان در توسعه کشت گلخانه ای دارد.
به گزارش ایرنا تقوی میانگین تولید محصولات خیار گلخانه ای در ملایر را به ازای هر یک هزار مترمربع بین 30 تا 40 تن و میانگین تولید گوجه فرنگی را به ازای هر یک هزار مترمربع بین 40 تا 50 تن عنوان کرد.
وی با اشاره به تولید 2 محصول خیار و گوجه فرنگی در گلخانه های ملایر افزود: در صورت رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت، استفاده از سیستم های بذرپاش و تغییر سیستم کشت، میزان تولید به بیش از 60 تن خواهد رسید.
رئیس اداره جهاد کشاروزی ملایر گفت: با تجهیز و به روز رسانی سالن های کشت گلخانه های ملایر، علاوه بر خیار و گوجه فرنگی می توان محصولاتی همچون انواع فلفل دلمه ای، توت فرهنگی، انواع صیفی جات، گل های زینتی و آلوئه ورا را به صورت توام کشت کرد.
در حال حاضر 25 واحد گلخانه ای در سطح شهرستان ملایر فعال است که 14 واحد از این تعداد در شهرک گلخانه ای حرم آباد واقع شده است.
سطح زیر کشت سالن های گلخانه ای در ملایر بین 2 تا 2 هزارو 500 مترمربع است که به ازای هر یک هزار مترمربع حدود 40 تن خیار و 45 تن گوجه فرنگی تولید می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/1181
خبرنگار: معصومه موسوی***انتشار دهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.