محمد رضا همتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این اراضی مورد اختلاف بین منابع طبیعی با مردم و اوقاف و امور خیریه است.
وی بیان کرد: برای تعیین تکلیف مالکیت این اراضی پرونده هایی در محاکم قضایی تشکیل و آرایی هم صادر شده است.
وی اضافه کرد: سند دار نبودن این اراضی به معنای رها شدن آن از سوی منابع طبیعی نیست بلکه حفاظت و حراست از آنها با قوت انجام می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 180 هزار هکتار از 800 هزار هکتار اراضی منابع ملی دارای سند این استان دارای نقشه 'یو تی ام' است.
همتی افزود: برای 180 هزار هکتار از اراضی ملی این استان سند تک برگی صادر شده که این به معنی تغییر در تمامی نقشه های اراضی ملی نیست بلکه مختصات و ابعاد نقشه نسبت به گذشته دقیق تر شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در هر پلاک از اراضی ملی برخی اعتراض ها، اصلاحات و واگذاریها از گذشته تا کنون صورت گرفته با گذر زمان شاهد صدور آرای محکم قضایی و دیوان عدالت اداری در زمینه حد و حدود اراضی اختلافی هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: باید محل و موقعیت آرای محاکم قضایی در اراضی ملی تعیین و مشخص شود تا در پاسخ به استعلام افراد، مالکان و صاحبان نسق و کشاورزان این تغییرات مورد نظر قرار بگیرد.
همتی افزود: بنابراین در مکاتبه ای با اداره ثبت اسناد همدان اعلام شده که با وجود دقت و صحت در نقشه های تهیه شده به علت تغییراتی که در نقشه ها با مرور زمان صورت می گیرد این نقشه ها برای ثبت اسناد قابل استناد نبوده و آنها مجاز به پاسخگویی به استعلام مراجع و دفترخانه ها نیستند.
وی بیان کرد: این مکاتبه به معنای غیرقابل استناد، فاقد دقت و دقیق نبودن نقشه های منابع طبیعی نیست و چنین برداشتی اشتباهی بزرگ است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان توضیح داد: ادارات تابعه منابع طبیعی در هر پلاک با در نظر گرفتن آرای صادره محاکم قضایی و اراضی واگذار شده در گذشته و اکنون، تغییرات احتمالی ناشی از اصلاح نقشه و تبدیل نقشه های سابق به 'یو تی ام' با دقت در سوابق پاسخ استعلام ها را می دهند.
همتی یادآوری کرد: منابع طبیعی در 50 سال گذشته با استفاده از ابزارهای مختلف اقدام به نقشه برداری از سطح اراضی ملی این استان کرده است که با توجه به وسعت زیاد و گستردگی اراضی ملی، تعداد قطعات و شکستگی متعدد در اضلاع اراضی ملی احتمال خطا در نقشه های قدیمی وجود دارد که به مرور زمان اصلاح شدند.
وی تاکید کرد: با وجود اشکالات جزیی در نقشه ها که امری طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده، ذکرغیردقیق بودن نقشه 99 درصد از اراضی منابع ملی استان همدان ناصحیح است.
وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار معادل 47 درصد مساحت این استان است.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار:اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.