ابراهیم جلیلی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پس از ارسال نامه‌ای از سوی پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای زیبای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رییس شورای جهانی صنایع دستی، این گواهی برای شهر جهانی منبت ابلاغ شد.

وی بیان کرد: طبق این ابلاغ، ملایر از دی ماه امسال به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت در شورای صنایع دستی ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: در این گواهی عنوان شده که شهرستان ملایر ریشه‌ای کهن دارد و نقش مهمی در صنعت و جامعه ایفا می‌کند.

جلیلی گفت: این گواهی ابراز امیدواری کرده شهر ملایر تعهد خود را به عنوان یک شهر جهانی صنایع دستی، در زمینه گسترش مناسبات، فعالیت‌های بین‌المللی و برقراری ارتباط به شهرهای دیگر در شبکه شهرهای صنایع دستی برای همکاری در ارایه یک جایگاه مشترک صنایع دستی جهان را به انجام برساند.

وی اظهار داشت: طبق این گواهی شهرهای ثبت شده باید سالانه گزارشی در مورد فعالیت‌ها و پروژه‌های خود به دبیرخانه بین المللی شورای جهانی صنایع دستی ارسال کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: لوگوی شورای جهانی صنایع دستی و دستورالعمل استفاده از آن به ملایر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ابلاغ خواهد شد.

جلیلی ادامه داد: ستاد دایمی ارتقای شاخص‌های شهر جهانی مبلمان منبت با بیش از ۱۰ کمیته در حال تدوین است که پس از تایید و ابلاغ، این کمیته‌ها عملیاتی می‌شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر این سالانه باید گزارش عملکرد شهرهای جهانی به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شود تا ملایر از لیست شهرهای جهانی صنایع دستی خارج نشود.

دی ماه امسال هیاتی متشکل از دکتر «غاده هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیگیری پرونده ثبت جهانی منبت به ملایر سفر کردند.

هشتم بهمن امسال هنر دست منبت ملایر بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان قرار گرفت.

ملایر در اردیبهشت سال ۹۶ به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد و پس از آن پرونده ثبت جهانی آن در دستور کار قرار گرفت.

ملایر بیش از پنج هزار کارگاه تولید مبل و منبت، ۹ هزار استادکار و منبت کار و بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال در این رشته دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.