در روزهایی که برخی رشته های ورزشی در آبستن حواشی قرار دارند، اسکیت در ساحل آرامش به دنبال کسب موفقیت های روزافزون است.

پیشرفت هایی که رییس فدراسیون با هیجان فراوان از آن صحبت می کند و تشریح دستاوردهای اسکیت کشور ، همگان را به آینده این رشته ورزشی بیشتر خوشبین می کند.

مهدی رضایی نزدیک به ۲ سال سکان هدایت فدراسیون اسکیت کشور را در دست دارد و در این مدت به اعتقاد وی، این رشته ورزشی در ماراتن موفقیت گوی سبقت را از اغلب فدراسیون ها ربوده است.

البته وی به صراحت اعلام می کند که هر اندازه اسکیت کشور در حوزه همگانی توفیق داشته ، در عرصه قهرمانی جا برای کار در رسیدن به اهداف تعالی فدراسیون دارد.

 چکیده گفت و گوی اختصاصی خبرنگار ورزشی ایرنا همدان با رییس فدراسیون اسکیت را بخوانید:

از تحریم‌ها تا خودباوری، جزو فدراسیون های موفق در تولید و کارآفرینی بوده اید؟

رضایی: تحریم ها و افزایش دلار فرصت طلایی را برای خودباوری و تولیدهای داخلی تجهیزات متنوع اسکیت ایجاد کرد که با استقبال بسیار خوبی همراه شده است.

در واقع افزایش قیمت دلار باعث شد تا ورود تجهیزات اسکیت با چندین برابر قیمت صورت بگیرد و همین مساله منجر شد تا ملی پوشان سابق و پیشکسوتان اسکیت کشور دست بکار شوند و تولید ملی را رقم بزنند.

دیگر متکی به واردات تجهیزات اسکیت نیستیم؟

رضایی: تحریم ها باعث شد تا تلاش برای تقویت کارآفرینی داخلی دوچندان شود و اکنون در تولید تجهیزات این رشته ورزشی به خصوص کفش اسکیت تا حدزیادی خودکفا هستیم.

این مساله سبب شد تا فکر حمایت از کالای ایرانی باشیم و با تقویت خودباوری و اعتماد به نفس و حمایت همه جانبه امروز شاهد هستیم که بخش اعظم وسایل مورد نیاز در رشته های مختلف اسکیت را از تولیدهای داخلی تامین می کنیم.

تجهیزاتی اعم از لوازم ایمنی، وسایل اسکیت هاکی، فری استایل و سرعت همگی محصول تولیدهای داخلی است.

البته شاید ایرادهایی هم وارد باشد اما در مجموع باید به تلاش تولیدکنندگان داخلی ارزش و بها داد تا سرمایه داران بخش خصوصی انگیزه لازم را برای ادامه حیات داشته باشند.

همین حمایت ها سبب می شود تا در آینده ای نزدیک دیگر نیازی به وارد کردن تجهیزات نداشته باشیم و خودکفا شویم.

حریم ها باعث شد تا تلاش برای تقویت کارآفرینی داخلی دوچندان شود و اکنون در تولید تجهیزات این رشته ورزشی به خصوص کفش اسکیت تا حدزیادی خودکفا هستیم.

گویا در تولید کفش اسکیت به دستاوردهای خوبی رسیده‌اید؟

رضایی: همینطور است و اکنون توسط ملی پوشان قدیمی اقدام به تولید کفش اسکیت کرده ایم.

این خط تولید نویدبخش کفش های حرفه ای اسکیت است که حتی در رویاهای اسکیت بازان هم متصور نمی شد و اکنون توان تولید کفش در رشته های مختلف مهیا شده است.

این مهم نشان می دهد که تولید در این حوزه به خودباوری رسیده و خودکفا شده ایم.

کفش های تولیدی بهترین کیفیت موجود را دارد ضمن اینکه قیمت آن نصف کفش های خارجی است.

در تمام دیدگاه ها تاکید بر مدیریت هزینه دارید؟

رضایی: باید همین باشد چرا که شرایط اقتصادی کشور برای همگان روشن است و تاکید دولت و وزارت ورزش و جوانان صرفه جویی در هزینه ها تا حد امکان بوده و فدراسیون اسکیت در این زمینه همواره رعایت لازم را داشته است.

در این ۲ سال اخیر همواره از اردوهای خارج از کشور، برنامه ها و سفرهایی که ضرورت نداشته است، اجتناب کرده ایم و مدیریت هزینه را به شکل مناسب انجام داده ایم.

اهداف مالی فدراسیون بر اساس سیاست های دولت و وزارت ورزش و جوانان به عنوان چراغ راه است.

هم اینک نیز کمبود بودجه نداریم و البته بودجه اضافی هم نداشته ایم و براساس اصول حرفه ای در ورزش به دنبال جذب سرمایه داران بخش خصوصی، حامیان مالی و کمک های مردمی در تامین بخشی از هزینه ها بوده و هستیم.

هم اینک نیز کمبود بودجه نداریم و البته بودجه اضافی هم نداشته ایم و براساس اصول حرفه ای در ورزش به دنبال جذب سرمایه داران بخش خصوصی، حامیان مالی و کمک های مردمی در تامین بخشی از هزینه ها بوده و هستیم.

برنامه های فدراسیون براساس برنامه راهبردی پنج ساله و نیز تقویم سالیانه پایه ریزی شده و امسال نیز با برنامه ریزی مدون و حمایت های صورت گرفته، در اجرای تمام برنامه ها جامه عمل پوشانده ایم.

مربیان خارجی چقدر در پیشرفت ملی پوشان موثر بوده‌اند؟

رضایی: ثمره بهره مندی از تجارب علمی و دانش فنی مربیان خارجی درحد بسیار عالی بوده و این روند را ادامه می دهم.

در حال حاضر خانم مارینا فاکو مربی تیم ملی از کشور فرانسه در حال غربالگری اردوی بانوان است و فعالیت های تکنیکی و تاکتیکی ۳۲ بازیکن منتخب را زیر نظر دارد.

این مربی از یازدهم ماه گذشته وارد کشور شده و تا پایان بهمن ماه در ایران است و در مرحله دوم تست گیری آمادگی جسمانی در نهایت ۱۶ بازیکن نخبه را انتخاب می کند.

در بخش پسران نیز کریستین مولر مربی آلمانی را در اختیار داریم که اثربخشی حضور وی در ایران قهرمانی در دوره گذشته اینلاین هاکی آسیا بود.

مولر در ۲ سال اخیر تجربه گرانبهای خود را در اختیار ملی پوشان کشورمان قرار داده و شاهد پیشرفت های بسیار خوبی بوده ایم.

خیلی علاقه مندیم که این مربیان را به صورت مستمر در اختیار داشه باشیم اما چون محدودیت منابع مالی برای تامین هزینه های این ۲ مربی خارجی را داریم، به همین جهت به صورت مقطعی از آنها استفاده می کنیم و هر زمان که اردوها تشکیل می شوند، به ایران سفر می کنند.

گویا در بخش همگانی بیشتر از قهرمانی راضی هستید؟

رضایی: یازدهم تیرماه ۱۳۹۶ فدراسیون اسکیت را با ۲۳ هزار جمعیت سازمان یافته تحویل گرفتم و در این ۲ سال و چندماه سپری شده از دوره خدمت در این فدراسیون، تعداد ورزشکاران را به ۳۰ هزار تن افزایش دادیم.

 در واقع در بعد همگانی رشد خیلی خوبی داشتیم و فضا برای افزایش آماری بسیار است و می کوشیم با طرح های مدون اسکیت را در سبد زندگی خانواده ها قرار دهیم.

اما در بخش قهرمانی به نظرم خیلی برای کار کردم جا داریم و باید بیش از این باشیم.

از تمامی کمیته ها نیز خواسته ایم در اعزام ملی پوشان به هیچ عنوان هزینه دریافت نشود و با جذب حامی مالی این هزینه ها را تامین کنند تا ورزشکار بدون دغدغه برای کسب مدال های مهم بین المللی تلاش کند.

مهدی رضایی رییس فدراسیون اسکیت کشور عصر دیروز سه شنبه همدان را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.