دکتر علی اکبر رضایی روز پنجشنبه در نخستین همایش صرع با محوریت آموزش و پیشگیری در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه صرع ار بیماری‌های مغز و اعصاب است، گفت: این بیماری به صورت تشنج و با حواس‌پرتی بروز می‌کند و در مدت زمان کوتاه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: صرع به ۲ دسته عمومی و فوکال تقسیم می‌شود و صرع‌ها همیشه توام با بیهوشی نیست و در برخی موارد با بعضی رفتارهای غیرعادی همراه است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با برشمردن انواع صرع اضافه کرد: افراد مبتلا به صرع از اجتماع نباید دور شوند بنابراین باید با بهره‌گیری از آموزش‌های لازم و تقسیم‌بندی مشاغل اجازه نداد آنان از جامعه طرد شوند.

دکتر رضایی افزود: ممنوعیتی از نظر غذا برای این قبیل بیماران وجود ندارد اما صبحانه از وعده‌های ضروری برای آنان است.

وی انجام بسیاری از ورزش ها را با همراهی یک فرد دیگر بدون مانع دانست و گفت: با ورزش اعتماد به نفس به فرد دست می‌دهد هر چند بیمار باید با احتیاط و ملایمت ورزش ها را انجام دهد.

عضو انجمن‌ صرع تاکید کرد: فرد مبتلا به صرع می‌تواند ازدواج کند، بچه‌دار شود و فرزند خود را شیر دهد اما باید داروهای مصرفی آنها بررسی شود تا در صورت نیاز در دوران حاملگی این داروها تغییر یابد.

دکتر رضایی با یادآوری اینکه نباید داروها به طور ناگهانی قطع شود، اضافه کرد: هر داروی مصرفی عوارض خاص خود را دارد اما برای کنترل بیماری ناگزیر به تجویز دارو هستیم و باید با در نظر گرفتن همه مسایل تصمیم گیری شود.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد صرع همدان با اشاره به روند شکل‌گیری انجمن صرع در این استان، شناساندن این بیماری را یکی اهداف این انجمن دانست و گفت: ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در پیشبرد اهداف مقدس انجمن به ویژه در اطلاع رسانی برای ثبت‌نام از افراد مبتلا به صرع با این سازمان مردم نهاد همکاری کنند.

دکتر مجتبی خزایی با بیان اینکه از ۲ سال گذشته پیگیر تشکیل انجمن هستیم، هدف برگزاری این جلسه را شناخت بیماری برای کمک به بیماران و دیگر افراد جامعه عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد صرع همدان گفت: به منظور آگاهی از تعداد افراد درگیر با بیماری صرع واحد مشارکت‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی همدان اقدام به ثبت‌نام از افراد مبتلا به این بیماری می کند.

دکتر خزایی با بیان اینکه رسالت انجمن موضوع آموزش، پیگیری و افزایش آگاهی مردم است؛ تحقق این هدف را مستلزم فراخوان‌های جمعی مانند این همایش دانست.

نورولوژیست اطفال و عضو انجمن صرع همدان نیز گفت: علت بیماری صرع به طور دقیق قابل شناسایی نیست و برخی عوامل موثر در این زمینه از جمله ژنتیک، بیماری‌های متابولیک و ضربه به سر است.

دکتر فیروزه حسینی با اشاره به اینکه تشنج‌ها در حدود ۸۰ درصد کودکان مبتلا به صرع با یک دارو کنترل می‌شود، گفت: این بیماران می‌توانند وارد دانشگاه و شاغل شوند حتی ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند.

وی افزود: والدین باید در حمله تشنج آرام باشند چراکه حملات تشنج زیاد طول نمی‌کشد همچنین لازم است اشیا را از سر راه فرزندان دور کرده، او را به پهلو قرار دهند و مدت زمان حمله را یادداشت کرده و به اطلاع پزشک برسانند.

نورولوژیست اطفال و عضو انجمن صرع همدان تاکید کرد: حین حمله هیچ چیز در دهان بیمار نگذارید و سعی برای نگه داشتن او روی زمین نکنید اگر تنفس نمی‌کند تنفس دهان به دهان دهید و درصورتیکه تنفس دارد، احیا نکنید.

دکتر حسینی با بیان اینکه دعانویسی و داروهایی گیاهی درمان تشنج نیست، یادآور شد که اگر حمله صرع بیش از پنج دقیقه طول کشید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید و اگر امکان پذیر است با تلفن همراه فیلم بگیرید تا پزشکان بهتر بتوانند نوع تشنج را تشخیص دهند.

وی گفت: تشنج‌های پرشی در بیشتر مواقع دیر تشخیص داده می‌شوند چون والدین فکر نمی‌کنند که این وضعیت یک نوع تشنج باشد.

نورولوژیست اطفال و عضو انجمن صرع همدان اضافه کرد: اطلاعات موجود در اینترنت در مورد عوارض داروهای ضدتشنج می‌توانند گمراه‌کننده باشد و باعث نگرانی شدید والدین شوند.

وی افزود: لازم است قبل از اتمام داروهای ضد تشنج داروها را تهیه کنند و داروهای ضد تشنج را زیر دست کودک نگذارید همچنین اگر کودکان به داروی تشنجی حساسیت داشتند به پزشک اطلاع دهید.

حسینی درباره چگونگی مدیریت تشنج در خواب نیز گفت: سنسورهایی وجود دارد که با حرکات کودک در خواب بوق می‌زنند همچنین برخی سنسورها به مچ دست بسته می‌شود اما در حال حاضر در شهرستان‌ها این سنسورها قابل دسترس نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.