حجت الاسلام احد آزادیخواه روز دوشنبه در نشست ارزیابان بازرسان شورای جهانی صنایع دستی در شهر ملی منبت افزود: مشارکت زنان در این صنعت دیدنی است و این هنر صنعت در بسیاری از روستاهای ملایر نیز ریشه دوانیده است.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان کرد: سال گذشته قانون ارتقای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی قانون تصویب شد و به دنبال آن امسال ۲۸ درصد بودجه صنایع دستی کشور افزایش یافت.

آزادیخواه گفت: امروز چشم همه زنان و جوانان ملایری به قضاوت بازرسان شورای جهانی صنایع دستی است و نام "غاده حجاوی" و "کوین موری" بازرسان این سازمان جهانی در تاریخ ملایر به یادگار خواهد ماند.

فعالیت ۴۴ هزار هنرمند صنایع دستی در استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز با اشاره به اینکه این سومین سفر بازرسان شورای جهانی صنایع دستی به این استان است گفت: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، با این غنای تاریخی در حوزه صنایع دستی، استانی پرظرفیت است.

علی مالمیر افزود: این استان دارای ۴۴ هزار هنرمند صنایع دستی است که حدود هفت درصد از جمعیت شاغل استان را به خود اختصاص داده و ۲۵ درصد از این ظرفیت در ملایر متمرکز است.

وی ادامه داد: فعالیت حدود ۷۵ رشته همچون سفال، مصنوعات چوبی، بافته ها، تراش سنگ های قیمتی، چرم، مصنوعات فلزی و سایر رشته ها نشان دهنده این ظرفیت ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان کرد: هم اکنون ۲۵ کانون صنایع دستی در همدان در حال فعالیت است که در بسیاری از این کانون ها بیکار وجود ندارد.

مالمیر گفت: ۲۸ سازمان مردم نهاد در حوزه صنایع دستی فعال هستند که یک چهارم آن در ملایر فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه های منبت فراوانی در ملایر فعال است افزود: در یک ویدئو کلیپ ظرفیت های منبت ملایر معرفی شد که بخش کوچکی از ظرفیت های منبت امروز در شهر است.

مالمیر با اشاره به اینکه فرصت دیدن ظرفیت روستایی منبت برای ارزیابان نیست ابراز امیدواری کرد: در سفر دوباره بازرسان بتوانیم بهتر ظرفیت های منبت را معرفی کنیم.

هیاتی متشکل از دکتر «غاده حجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیگیری پرونده ثبت جهانی منبت امروز به ملایر سفر کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.