۶ سال پیش بود که جشن خوشه برتر انگور با هدف معرفی قابلیت‌های باغداری ملایر توسط بخش خصوصی(شرکت تعاونی پیمان گستر) در سطح ملی آغاز شد و تاکداران را از نقاط انگور خیز کشور به شهر جهانی انگور کشاند، شهری که خاک زیرخیزش دانه‌های بهشتی را می‌پروراند و برای این نعمت خدادادی همیشه شکرگزار است.

ملایر با حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور سالانه قادر به تولید بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور است که بیش از ۵۰ درصد تولید انگور استان همدان متعلق به این شهرستان است و از نظر عملکرد انگور در هر هکتار با بیش از ۱۱۵ تن، در سطح کشور رکورددار است.

ثبت انگور ملایر(آذر سال گذشته) به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) موفقیتی بزرگ برای ملایر بود که موجب شد شهر جهانی انگور گام‌های خود را در انتخاب جشنواره‌های متعدد همچون خوشه برتر انگور محکم‌تر بردارد و با داشتن پژوهشکده انگور و کشمش و ایستگاه تحقیقات انگور، آوردگاهی مهم برای تاکداران در سراسر کشور و حتی آنسوی مرزهای ایران باشد.

امسال هفتمین جشنواره خوشه برتر انگور متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد و به دلیل مصادف شدن برداشت انگور با ایام محرم داوری خوشه‌های برتر به صورت مجزا برگزار و تجلیل از باغداران نمونه در پرورش خوشه‌های زرین به ماه آینده یعنی آبان، همزمان با برگزاری جشن ثبت جهانی انگور موکول شد.

بیش از یکصد باغدار مُتبحّر در امر باغداری از نقاط انگور خیر کشور در این مسابقه شرکت کردند و به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی پیمان گستر هر سال به دنبال قویتر و تخصصی‌تر کردن این جشنواره هستیم تا باغداران بیشتری بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

انتخاب خوشه برتر در شهر جهانی انگور

خواهرخواندگی خوشه برتر انگور با گرجستان

اکبر رحیمی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: جشن خوشه برتر به عنوان یک سمبل و نماد در معرفی انگور ملایر در سطح ملی و بین المللی عمل کرده و در کشورهای دیگر همچون گرجستان جشن خوشه برتر را می‌شناسند و سال ۹۶ با یکی از شهرهای آن قرارداد خواهر خواندگی در راستای خوشه برتر بسته است.

وی ثبت جهانی را مهمترین رویداد برای انگور ملایر دانست که این اتفاق می‌تواند به کیفی‌تر و گسترده‌تر برگزار شدن جشن خوشه برتر کمک کند.

دبیر هفتمین آئین ملی خوشه برتر تاکید کرد: در همین راستا به دنبال اضافه کردن بخش «باغ برتر» و «فرآورده‌های انگور» به این جشنواره هستیم.

رحیمی ادامه داد: علاوه بر مانیزان در دیگر نقاط شهرستان نیز محصولات جانبی و فرآورده‌های انگور تولید می‌شود که هنوز ناشناخته است و به دنبال معرفی این فرآورده‌ها هستیم.

تاسیس مرکز باغ‌یاری کشور در دره جوزان

تاسیس نخستین مرکز «باغ‌یاری» کشور در دره جوزان ملایر از دیگر ایده‌هایی بود که رحیمی به آن اشاره کرد و کمک به حفظ عنوان ثبت جهانی انگور و آیتم‌های مهم برای جیاس، افزایش بهره‌وری در باغ‌ها، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و باغداری را از اهداف مهم راه‌اندازی این مرکز برشمرد.

رحیمی تحقق این اهداف را در گرو حمایت دستگاه‌های اجرایی مرتبط دانست و گفت: هدف ما از این اقدامات افزایش عملکرد انگور در واحد سطح است تا باغداران با کمترین هزینه بیشترین میزان تولید را داشته باشند و به سمت داربستی کردن باغ‌ها و آبیاری نوین حرکت کنند.

وی همچنین گردشگری انگور را از دیگر اهداف برشمرد و پیشنهاد کرد: می‌توان در کنار جشنواره‌هایی همچون مبل و منبت، خوشه برتر و شیره پزی مانیزان جشنواره‌های جدیدی را نیز تعریف کرد و از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر به مدت یک‌ماه ملایر میزبان جشنوارهها باشد و از این طریق توریسم کشاورزی را در شهر جهانی انگور پیاده کنیم.

انتخاب خوشه برتر در شهر جهانی انگور

مدیرعامل شرکت تعاونی پیمان گستر که از سال ۸۳ مجری طرح ملی باغدار نمونه است، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره و افزودن بخش‌های جدید به آن بتواند در ایجاد شور و نشاط شغلی در جامعه کشاورزی و معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های انگور در سطح ملی و بین‌المللی گام‌های محکم و اساسی بردارد.

امسال نیز مانند هر سال پنج آیتم سلامت خوشه، درصد قند، اندازه حبه و یکنواختی در رسیدن خوشه، فرم خوشه(شکل، تراکم و تنکی) و وزن خوشه ملاک ارزیابی خوشه‌های برتر انگور بود که توسط ۶ داور در حوزه‌های مختلف داوری شدند و روح الله کریمی، مصطفی باقرزاده، ماشاالله مرآتی، زیبا صفی، علیرضا براتی و حامد رحمانی داوری انتخاب خوشه برتر انگور را بر عهده داشتند.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی و بر اساس گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) سطح زیر کشت انگور جهان در سال ۲۰۱۶ هفت میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار با میزان ۷۷ میلیون تن تولید بوده است که ایران با ۳۰۵ هزار هکتار با تولید حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این رقم سطح زیر کشت انگور را به خود اختصاص داده است.

ماشاالله مرآتی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی همدان و یکی از داوران انتخاب خوشه برتر انگور در این باره به ایرنا گفت: ایران از نظر سطح زیر کشت انگور در جایگاه نهم جهان و از نظر تولید رتبه هشتم جهان را دارد.

همدان رتبه دوم کشور را در تولید انگور دارد

وی با اشاره به ظرفیت ویژه استان همدان در تولید و پرورش انگور بیان کرد: طبق همین گزارش در سال ۲۰۱۶ سطح زیر کشت انگور در استان همدان حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار با میزان تولید سالانه ۳۸۶ هزار تن بود که از این نظر رتبه چهارم کشور را در سطح زیر کشت و رتبه دوم را در تولید دارد.

مرآتی افزود: در تلاش هستیم سطح زیر کشت انگور این استان را در سال جاری به حدود ۲۲ هکتار و میزان تولید را به ۴۰۶ هزار تن برسانیم که پیش بینی می‌شود با این رقم، میزان تولید انگور امسال حدود هشت درصد افزایش یابد.

این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی همدان همچنین ملایر را یکی از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش استان و کشور با سطح زیر کشت حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ دانست و ادامه داد: ۶۰ درصد تولید انگور استان در این شهرستان است که پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید این محصول به بیش از ۲۴۲ هزار تن برسد.

مرآتی با بیان اینکه ملایر نخستین شهر جهان است که انگور آن در فهرست میراث مهم کشاورزی ثبت شد گفت: علاوه بر تولید انگور، ملایر به تنهایی بیش از ۲۰ درصد تولید کشمش کشور را به خود اختصاص داده و با بیش از ۳۰ هزار کشمش صادراتی در سال از این نظر جایگاه دوم و سوم کشور را دارد.

انتخاب خوشه برتر در شهر جهانی انگور

جایگاه دوم ملایر در تولید کشمش صادراتی کشور

وی برگزاری جشن خوشه برتر را در هدایت باغداران به سمت کیفی‌سازی محصول اثرگذار دانست و گفت: در تلاش هستیم سال آینده جشنواره را در ۲ بخش خوشه برتر و باغ برتر برگزار کنیم و عوامل فنی باغ نیز همچون نحوه فرآوری، آبیاری نوین، تغذیه، سیستم کیفی و دیگر موارد فنی را در انتخاب باغ برتر مد نظر قرار دهیم.

در این میان پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به عنوان نخستین پژوهکشده در سطح کشور تاکنون توانسته گام‌های اساسی و رو به جلویی در صنعت انگور و تربیت باغداران و کشاورزان برای تولید محصولی کیفی با استانداردهای روز بردارد و به عنوان یک مرکز پژوهشی در کنار تاکداران باشد.

عضو هیات علمی پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر نیز به ایرنا توضیح داد: این پژوهشکده طی سال‌های گذشته با برگزاری کارگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی توانست سطح سواد باغداران را تولید و پرورش انگور افزایش دهد.

روح الله کریمی اضافه کرد: این پژوهشکده با کمک جهاد کشاورزی عملیات‌های باغی مهمی را در اختیار تاکداران قرار داده و با حضور در باغ‌های انگور نکات فنی لازم همچون تغذیه، آبیاری، داربستی کردن، آفات و امراض را به طور مستقیم به کشاورزان ارائه کرده است.

وی گفت: تمامی خوشه‌های انگوری که در این جشنواره ارائه می‌شود، از نظر اقلیم خوبی که ملایر دارد، حائز تمامی آیتم‌های لازم برای یک خوشه برتر هستند.

شهر جهانی انگور

کریمی با بیان اینکه می‌توان آیتم‌ها و بخش‌های جدیدی را نیز به این مسابقه اضافه کرد افزود: در کنار انتخاب خوشه برتر می‌توان کارگاهی ایجاد کرد تا افرادی که حائز رتبه برتر می‌شوند، شرایط باغ خود را برای برتر شدن به دیگر باغداران توضیح دهند.

وی یادآور شد: امسال ۲ خوشه برتر از نظر وزن و کیفیت به عنوان سنگین‌ترین و با کیفیت‌ترین از نظر پنج آیتم مد نظر انتخاب می‌شوند.

جهاد کشاورزی ملایر پیش بینی کرده امسال میزان تولید انگور در این شهرستان حدود ۲۰ درصد افزایش و به بیش از ۲۴۲ هزار تن تولید برسد، البته این سنجش با توجه به تولید پارسال است که باغ‌های ملایر دچار سرمازدگی شدند.

طبق این گزارش متوسط عملکرد انگور ملایر در هر هکتار حدود ۳۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم است که امسال این رقم در یکی از باغ‌های نمونه ملایر به ۱۱۵ تن و ۶۸۷ کیلوگرم در هر هکتار رسید.

افزایش ۲۰ درصد تولید انگور در ملایر

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر و داور جشن خوشه برتر انگور در این باره گفت: ۷۵ درصد از انگور ملایر توسط بیش از ۵۰ کارخانه فرآوری به انواع کشمش و مابقی به دیگر مشتقات انگور همچون شیره، رب و شربت انگور تبدیل می‌شود.

مصطفی باقرزاده ادامه داد: مجری جشن خوشه برتر انگور بخش خصوصی است که هر سال با کمک جهاد کشاورزی این مراسم را برگزار می‌کند که امسال با توجه به جشن ثبت جهانی انگور، آیین تجلیل از برگزیدگان خوشه برتر و جشن این مراسم در آبان برگزار می‌شود.

وی استمرار جشنواره خوشه برتر برای هفتمین سال و استقبال خوب کشاورزان از سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره را از مهمترین تاثیرهای برگزاری جشن خوشه برتر عنوان کرد که دارای استانداردهای لازم است.

هفتمین مسابقه خوشه برتر انگور امسال نیز با داوری خوشه‌های برتر از شهرهای انگور خیز کشور همچون تاکستان، ابهر، مرکزی و ساوه برگزار شد تا شهر جهانی انگور آوردگاهی باشد برای باغدارانی که برای کسب تندیس خوشه برتر و پرورش باغ‌های با کیفیت و راندمان بالا بیشتر از پیش تلاش کنند.
۷۵۲۸/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.