سیروس شیخ پور دوشنبه شب در حاشیه سفر ۲ روزه خود به همدان و بازدید از زندان های مرکزی، کانون و بازداشتگاه بیان کرد: باید با بهره گیری از طرفیت های حقوقی از جمله آزادی مشروط، تخفیف و تعلیق مجازات برای آزادی زندانیان تلاش کرد.

وی توجه به مفاد دستور العمل «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها» از سوی مراجع قضایی و زندان ها را راهکار موثری برای رفع مشکلات زندانیان و زندان ها اعلام و به اجرای مفاد دقیق آن تاکید کرد.

معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بیان کرد: همچنین اعطای مرخصی های پایان حبس و مرخصی موضوع ماده ۱۷ دستورالعمل یاد شده به زندانیان واجد شرایط پیگیری شود.

شیخ پور خواستار رسیدگی به وضعیت متهمان تحت قرار شد و گفت: این امر مستلزم تعامل قضات به ویژه در دادسراها برای رسیدگی به وضعیت محکومان مالی به خصوص رسیدگی به پرونده های اعسار است.

وی حضور و سرکشی مقامات قضایی از زندان ها را در حل مسائل و مشکلات زندانیان و زندان ها مثبت ارزیابی کرد و خواستار استقرار دادیار ناظر بر زندان در این مجموعه ها شد.

معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: زندانیان با اقامت های کمتر از سه، پنج، هفت و ۱۰ روز بخش زیادی از ورودی های زندان ها را تشکیل می دهند و این امر موید ضرورت توجه به فرایند صدور قرارهای تامین کیفری به ویژه وثیقه و کفالت از سوی دادسرا ها است تا صدور قرار تا حد ممکن منتهی به بازداشت متهم نشود. 

مدیرکل زندان های همدان نیز عنوان کرد: با توجه به تعامل مثبت بعمل آمده با مجموعه قضایی استان، اقدام های موثر و مفیدی در زمینه کاهش جمعیت کیفری همدان به عمل آمده است.

پژمان پروین مثال زد: با بهره بردای حداکثری از دستورالعمل عفو ۲۲ بهمن ماه سال گذشته افزون بر  ۳۰ درصد از زندانیان آزاد شدند.

وی گفت: فعالیت های مناسبی با همراهی مسئولان قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار و محکومان مالی استان صورت گرفته است.

پروین از آماده سازی دفتر دادیار ناظر زندان برای استقرار دادیار، نمایندگان و کارشناسان ثبتی در زندان همدان خبر داد و افزود: با این اقدام ضمن رسیدگی به تقاضای مددجویان و رسیدگی فوری به مشکلات زندانیان از تردد خانواده زندانیان بین زندان ها و دفتر دادیار ناظر زندان مستقر در دادسرا و مسائل اجتماعی ، اقتصادی ناشی از این ترددها جلوگیری می شود.

۷۵۲۶/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.