مرتضی نجفی مقدم روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: در سه ماه نخست امسال ۱۷۷ هزار و ۱۵۰تن کالا از گمرک صادر شده که ۳۰میلیون و ۴۷۲ هزار دلار ارزش داشته است.

وی افزود: این حجم از صادرات از نظر وزنی ۷۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال درصد رشد دارد.

به گفته مدیرکل گمرک همدان سیم مسی بی عایق، انواع کشمش، فروسیلیس، میلگرد، سیمان، موتور کولر، انواع وازلین، شوری و ترشیجات، لبنیات، ظروف تفلون، چینی آلات بهداشتی و سفال بیشترین کالاهای صادراتی هستند که به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، چین، پاکستان، بلغارستان، اوکراین، هند، امارات متحده عربی، ارمنستان و هلند ارسال شده است. 

نجفی تاکید کرد: ترکیب کشورهای طرف معامله نشان می دهد که بازاریابی خوبی برای فروش تولیدات استان صورت می گیرد. 

به گواه آمارهای گمرک همدان کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و صنایع دستی به ترتیب بیشترین ارزآوری را برای استان داشته اند.

رشد ۵۵ درصدی واردات

مدیرکل گمرک همدان خاطرنشان کرد: همدان علاوه بر رشد صادرات در زمینه ورود کالا هم افزایش داشته به طوریکه در سه ماهه امسال ۲ هزار و ۴۰ تن کالا به ارزش ۳۸۶ میلیارد ریال وارد استان شد که از نظر وزن ۴۱ درصد و از حیث ارزش  ۵۵ درصد افزایش دارد.

نجفی افزود: حجمی زیادی از واردات استان مربوط به مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین آلات و تجهیزات صنایع است که نشان از پویایی کارخانه ها دارد. 

به گفته وی آلمان، اتریش، اردنف اسپانیا، اوکراین، ایتالیا، برزیل، ترکیه و چین کشورهای طرف معامله همدان برای ورود کالا هستند.

فعالان اقتصادی به گمرک همدان بیایند

وی با اشاره به بسته های حمایتی ویژه گمرک برای پشتیبانی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان گفت: هم اینک تمام خدمات گمرک ایران در همدان بی هیچ کم و کاستی با بهترین شیوه های خدمات دهی انجام می شود اما بخشی از صادرات و واردات استان از طریق دیگر گمرک های کشور صورت می گیرد که شایسته نیست.

نجفی از فعالان اقتصادی خواست برای مراودات تجاری خود گمرک همدان را در اولویت قرار دهند و از بسته های حمایتی این نهاد بهره مند شوند.

مدیرکل گمرک همدان توسعه صادرات را موجب رشد اقتصادی منطقه دانست و اضافه کرد: رونق صادرات می تواند اقتصاد و اشتغال همدان را متحول کند و فعالان اقتصادی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

رسیدگی به ۱۰۰ پرونده قاچاق

نجفی به فعالیت دایره حقوقی و قضایی گمرک اشاره کرد و گفت: با مراجع قضایی و نیروی انتطامی همکاری خوبی در زمینه کالاهای قاچاق داریم به طوریکه در سه ماه نخست امسال به ۷۷ فقره پرونده که ۱۰۰ نفر متهم داشت رسیدگی شده است.

وی یاداوری کرد: کالاهای قاچاق توقیف شده بیشتر مصرفی و شامل لوازم خانگی، چای، لوازم آرایشی بهداشتی به ارزش ۴۲ میلیارد و ۸۲۱میلیون ریال است.

گمرک نهاوند در آستانه راه اندازی

مدیرکل گمرک همدان از راه اندازی گمرک همدان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی گمرک این شهرستان وارد مدار می شود که تاثیر بسیاری در رونق و توسعه صادرات و امور گمرکی استان دارد.

وی تاکید: تمام عملیات ساخت و راه اندازی انجام شده و بخشی اندکی از کارها مربوط به متصل شدن گمرک به بازارچه های خروجی کشور باقی مانده که در حال اجراست.

گمرک نهاوند از مطالبات مردمی است که وعده های بسیاری برای آغاز فعالیت ان داده شده و به گفته نجفی در آستانه راه اندازی قرار دارد.

۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.